Hej.

Tittade bakom två utanpåliggande uttag i huset, som visade sig vara sammankopplade rakt igenom väggen med fk, utan rör, rakt igenom 70mm isolering.

Borde jag ta dit elektriker, eller "funkar" det?

Funkar gör det ju uppenbarligen, men det är inte rätt.
Om du äger fastigheten är du också ansvarig för elanläggningen. och helt rätt borde vara att kalla in en elektriker som får åtgärda detta, om du kan hitta en som vill ta ett så litet jobb.

Mikael_L
Det är nog inte så farligt, inte akut farligt i alla fall.

Men det är ju ändock ett felaktigt utförande.

Du kan byta de tre FK mot en lika lång bit EKK, så blir det korrekt.
Eller dra en bit VPrör genom väggen som FK sen får gå i.

Även om det här inte är ett speciellt farligt fel så leder det ju till frågan hur resten av elinstallationen ser ut...

• Gilla
peterhjalmarsson och 1 till
  • Laddar…
sajjen skrev:
Även om det här inte är ett speciellt farligt fel så leder det ju till frågan hur resten av elinstallationen ser ut...
Om du inte har jordfelsbrytare så börja med att skaffa en sådan. Den kan i praktiken ta hand om många farligheter som kan uppstå i en installation med fel i.

Rör blir knepigt. Är EKL light ok? Har en stump liggandes.

EKK Light skall det stå.

Du kan också använda en bit avskalat kabelhölje från EKK som du trär FK-trådarna i (antar att elektrikerna här rättar mig om jag har fel!)

f91jsw skrev:
Du kan också använda en bit avskalat kabelhölje från EKK som du trär FK-trådarna i (antar att elektrikerna här rättar mig om jag har fel!)
Får faktiskt inte göras ;) Dock vet jag att många gör det och även jag själv. Finns "slangar" att köpa men jag anser att avskal från 4x1.5 etc eller större funkar precis lika bra om inte "bättre". Jag hade dock valt slang eller rör om det hade gått.

En stump EKK Light som TS föreslog funkar väl bra?

Gabbe1 skrev:
Funkar gör det ju uppenbarligen, men det är inte rätt.
Om du äger fastigheten är du också ansvarig för elanläggningen. och helt rätt borde vara att kalla in en elektriker som får åtgärda detta, om du kan hitta en som vill ta ett så litet jobb.
Detta förstår inte jag. Brukar det vara väldigt svårt att hitta elektriker som vill ta på sig små jobb? Jag med min erfarenhet av den medelstora firman jag jobbar på så kan inte jag alls känna igen mig i det alla fall! Vi tar på oss det mesta som har med el att göra!
Jag tänker mig mer att det är jobb åt privatpersoner överhuvudtaget som vissa firmor inte vill ägna sig åt.

//Patrik

Men om det bara är genom en vägg och 70cm FK som är fel så är det rätt dyrt att anlita en elektriker för att fixa till det. Dock ser man till det stora hela så är den timpengen rätt billig mot vad ett nerbrunnet hus kan bli.

Hade jag varit du hade jag tittat lite försiktigt och se om du kan hitta tveksamheter och anlita en Elektriker till att sätta en JFB över centralen.

JFB finns. Huset är byggt 1995. Vad jag kan se är detta enda utökningen som är gjord då vardagsrummet delades av.

Patrik_Hed skrev:
Detta förstår inte jag. Brukar det vara väldigt svårt att hitta elektriker som vill ta på sig små jobb? Jag med min erfarenhet av den medelstora firman jag jobbar på så kan inte jag alls känna igen mig i det alla fall! Vi tar på oss det mesta som har med el att göra!
Jag tänker mig mer att det är jobb åt privatpersoner överhuvudtaget som vissa firmor inte vill ägna sig åt.

//Patrik
Du har betydligt mycket mer erfarenhet av detta så jag är det första att erkänna att jag kan ha fel i min misstanke.
Jag tenderar ju inte att köpa tjänster från elektriker så ofta.....:o

Gabbe1 skrev:
Du har betydligt mycket mer erfarenhet av detta så jag är det första att erkänna att jag kan ha fel i min misstanke.
Jag tenderar ju inte att köpa tjänster från elektriker så ofta.....:o
Haha Jo, men samtidigt är min erfarenhet av att köpa elektrikertjänster ytterst begränsad och jag har bara jobbat på en firma. Det kanske är som du säger att det är svårt att hitta elektriker som vill ta åt sig små jobb, jag vet inte. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.