Jag ska montera en ny elcentral i ett utrymme i mitt hus.
När jag river den gamla centralen så ser jag att PEN är en flätad kopparmantel som löper runt kabeln (som i sin tur är 6 kvadrat treledare).

Denna kabel kommer från elmätaren så detta kommer att bli "huvudcentralen". Jag kommer att installera en JFB och huvudsäkringen kommer att vara 25A.

Jag antar att denna gamla kabel ej är godkänd enligt branschen att använda i en installation, men kabeln är minst sagt jävlig att byta ut, samt att det kommer att kosta väldigt mycket.

I tidigare central har detta fungerat bra i 25 år då den installerades, och skillnaden är att jag byter ut den gamla gjutjärnscentralen med smältproppar till en ny med JFB samt dvärgbrytare.

Bortsett från att det inte är godkänt (vilket jag förutsätter att det inte är), finns det några tekniska eller andra elsäkerhetsrelaterade problem med att köra den flätade manteln som PEN och sedan dela upp den till jord och nolla i den nya elcentralen?

"Huset" har inget försäkringsvärde och ingen bor där och golv, väggar samt tak är gjuten betong så sannolikheten för brand är obefintlig då inga brännbara inventarier finns. Det är personsäkerhetsbiten jag undrar över främst.

Utbilda mig gärna. :-)

Den g:a matningen är godkänd att använda reglerna är inte retroaktiva utan gäller från den dag dom ändras och framåt. Däremot ska dom nya reglerna användas vid nya "projekt"

elmont skrev:
Den g:a matningen är godkänd att använda reglerna är inte retroaktiva utan gäller från den dag dom ändras och framåt. Däremot ska dom nya reglerna användas vid nya "projekt"
Jag förstår precis vad du menar.
Jag undrar om det är någon rent praktiskt personsäkerhetsmässig del som jag själv går miste om utfall jag använder den gamla kabeln till den nya elcentralen?

Nej då, det är ingen fara med att använda kabeln på samma sätt som tidigare, vara bara extra noga med anslutningen av PEN.
För övrigt heter den kabeln EKKJ 3x6+6. En modern kabel utan skärm och fem ledare heter XXXXX(finns otaliga varianter numera) 5G6 (antalet ledare före arean alltså).

Det flesta bostadshus, inkl mitt, har en 6 mm² PEN, och det pirrar inte i fingrarna hemma hos mig.
Vill du gardera dig lite för ett eventuellt bortom-all-sannolikhet (nästan) avbrott på PEN så kan du se över möjligheten till skyddsutjämning och ett eget jordtag inkopplat i huset. Det ger lite personskydd, men inte sakskydd.

Edit: Dagens krav på 10 mm² beror på att man vill ha ett ökat mekaniskt skydd. Jag har dock inte hört talas om olyckor med att PEN gått av i någon omfattning som skulle motivera detta krav. Elektriskt och elsäkerhetsmässigt är 6 mm² helt tillfylles för 25 A och rimliga ledningslängder.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.