Förlåt om vi pratar förbi dig Locos! Vi kanske har fel men utifrån det du har gjort och utifrån dina frågor du har ställt så är detta inget arbete du bör utföra. Det är faktiskt tom olagligt.
Man får byta uttag och brytare om man har tillräcklig kännedom men inte utöka en installation som i ditt fall. Mitt råd är iaf att ta det med en elektriker. Koppla fel är förenat med livsfara och inget att leka med.

Ja, nödvändig kännedom kan vi utesluta i detta fallet.

Roligt med alla kommentarer men jag löste det till slut utan att det hände något konstigt:). Angående brytaren till taklampan så gick ju faktiskt att använda allt det gamla och bara byta själva höljet. Var ju elko grejer redan innan så det passade rakt på. Vilket jag kanske upptäckte lite väl sent. Men hela grejen med dumma frågor är att jag skrev innan jag undersökt något alls.

Angående vägguttagen så var det likadant där, jag hade inte tittat något alls och när jag väl gjorde det så slog jag mig på pannan och dumförklarade mig själv gällande vart jag skulle stoppa in trådarna. Var inte det minsta svårt och trådarna är skalade korrekt och så vidare.

Så jag tackar för informationen jag fick i tråden. Hade jag inte fått den jag fick i början DÅ hade kanske det blivit riktigt galet. Nu hade jag visserligen inte monterat något om jag inte visste att det blev korrekt utfört så ni skulle kunna vart lugna ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Utmärkt, det viktiga är du själv förstår hur det fungerar, och inte bara blint följer vad vi skriver! Men att förstå när man är säker på att man rimligen inte kan ha missat något är överkurs... Ett mått av vaksamhet och omsorg är alltid på sin plats.

Jag är inte riktigt nöjd med vad jag kan se på bilderna.. Har du satt ett jordat uttag men bara kopplat fas+nolla eller?

Slugge skrev:
Jag är inte riktigt nöjd med vad jag kan se på bilderna.. Har du satt ett jordat uttag men bara kopplat fas+nolla eller?
Om inte jag har fel så är uttagen gjorda för både ojordad och jordat "hölje". Hurvida TS har installerat ett jordat uttag i en annars ojordad miljö är inget bra alls.

Frågan jag ställer mig alltid när Svensson pillar och "det funkar". Vilka kontroller gör folk? i med en lampa och tro att allt är frid och fröjd?

Bilden i tråden är ett ojordat. Syns pga att det sitter en liten rödplast i hålet där annars lockets jordstift skall in.

• Gilla
Myperidis
  • Laddar…
Just det Richard, är uppenbarligen ett ojordat.. Men man vet ju aldrig..

Det är ett EJ jordat uttag, så ni kan vara lugna. Så här blev resultatet i alla fall, tapeten är en mönstrad variant också vilket inte syns. Grymt snygg och dyr!

WP_001784.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så länge det gäller 1 tändtråd och ojordat så är det väl inte hela världen med koppling, då det är växelström MEN rätt ska vara rätt och har man inte koll på Fas o Nolla + tändtråd, då kanske man ska dra sig lite för att installera detta. Det kan ju bli både den ena och den andra påhittade inkopplingen. Just saying

Tror du inte Locos har förmågan att lära sig?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.