3 985 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Frågor vid köksrenovering
Sida 1 av 2
Är okunnig och rädd för el men har ändå en magkänsla om att allt inte stämde och flera frågetecken sedan vi hade en elektriker på besök.
Vi behöver installera ett nytt eluttag för en vanlig mindre hushållsdiskmaskin samt flytta två uttag under köksskåpen och installera ett tredje. Enligt elektrikern bygger vi nu ut anläggningen och måste installera en jordfelsbrytare. Korrekt?
Fick nämligen installerat en luftfluft värmepump härom vintern och deras elkille kom ut och drog ett nytt eluttag och sade inte ett ord om utbyggnad av anläggning och jordfelsbrytare.
Installera jordfelsbrytare och byta proppskåp, hade vi tänkt göra lite längre fram när ekonomin tillät det. Vi har enbart gjort en mindre köksrenovering som är kosmetisk för att hålla nere kostnaderna.
Nu drev elektrikern på och tyckte att vi borde "passa på" att byta proppskåpet redan nu. Jordfelsbrytare var han tvungen att montera oavsett. Likaså vägrade han koppla in de ljusarmaturer som vi köpt på IKEA eftersom de var "skit" och ville installera en egen armatur som han tyckte var snygg.
Jag känner mig ganska överkörd och fick känslan av att han var mer intresserad av att utöka jobbet för egen del eftersom det småfixet vi behövde hjälp med, inte var så roligt och inkomstbringande.
Vi behöver installera ett nytt eluttag för en vanlig mindre hushållsdiskmaskin samt flytta två uttag under köksskåpen och installera ett tredje. Enligt elektrikern bygger vi nu ut anläggningen och måste installera en jordfelsbrytare. Korrekt?
Fick nämligen installerat en luftfluft värmepump härom vintern och deras elkille kom ut och drog ett nytt eluttag och sade inte ett ord om utbyggnad av anläggning och jordfelsbrytare.
Installera jordfelsbrytare och byta proppskåp, hade vi tänkt göra lite längre fram när ekonomin tillät det. Vi har enbart gjort en mindre köksrenovering som är kosmetisk för att hålla nere kostnaderna.
Nu drev elektrikern på och tyckte att vi borde "passa på" att byta proppskåpet redan nu. Jordfelsbrytare var han tvungen att montera oavsett. Likaså vägrade han koppla in de ljusarmaturer som vi köpt på IKEA eftersom de var "skit" och ville installera en egen armatur som han tyckte var snygg.
Jag känner mig ganska överkörd och fick känslan av att han var mer intresserad av att utöka jobbet för egen del eftersom det småfixet vi behövde hjälp med, inte var så roligt och inkomstbringande.
Jag är inte 100% säker men tror att elektrikern snackar ren skit i dess ädlaste form. Jordfelsbrytare måste man ha om man ska ha eluttag i våtrum samt utomhusuttag som sitter lägre än 1,2 meter över marken.
Jordfelsbrytare BÖR man ha för att det är en billig elsäkerhetsåtgärd. Den kan man sätta i en egen kapsling utanför proppskåpet. Proppskåpet behöver ni inte byta alls, en modern elcentral är enbart marginellt bättre än en gammal. Och det är ett väldigt litet merarbete att flytta in jordfelsbrytaren i en modern elcentral senare.
Om jobbet inte är utfört ännu så skulle jag ha anlitat en annan elektriker.
Jordfelsbrytare BÖR man ha för att det är en billig elsäkerhetsåtgärd. Den kan man sätta i en egen kapsling utanför proppskåpet. Proppskåpet behöver ni inte byta alls, en modern elcentral är enbart marginellt bättre än en gammal. Och det är ett väldigt litet merarbete att flytta in jordfelsbrytaren i en modern elcentral senare.
Om jobbet inte är utfört ännu så skulle jag ha anlitat en annan elektriker.
Byt elektriker.
Jordfelsbrytarfrågan tror jag han kan ha rätt i, men resten är trams. Den enda anledningen till att byta ut proppskåpet är bekvämlighet eller estetik. Sist jag bytte en säkring var för över 15 år sen när jag glömde sätta på vattnet till högtryckstvätten. Och vägra montera ikeas armatur?
Jordfelsbrytarfrågan tror jag han kan ha rätt i, men resten är trams. Den enda anledningen till att byta ut proppskåpet är bekvämlighet eller estetik. Sist jag bytte en säkring var för över 15 år sen när jag glömde sätta på vattnet till högtryckstvätten. Och vägra montera ikeas armatur?
Det skulle snyggas upp i ett par dosor där förra husägaren kopplat på egen hand, kopplas in en armatur, en diskmaskin och flyttas två jack. Inte göras några gingantiska omkopplingar med andra ord.
Varför börja med att byta centralen?
Varför börja med att byta centralen?
Sätter man in ny jordfelsbrytare och behåller den gamla centralen så sätter man jordfelsbrytaren i en normkapsling utanför centralen.Apocalypsen skrev:
Byter man elcentralen mot en ny med dvärgbrytare (moderna automatsäkringar) så sätter man dessa i en normcentral.
Gör man båda jobbet på en gång kan man sätta jordfelsbrytaren direkt i centralen. På så sätt sparar man in någon hundring i material och en kvart arbetstid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Det är svårt att definitivt säga rätt eller fel om utvidgning vid diskbänk faller under undantagsreglerna. Undantag för JFB får göras vid utvidgning i torra rum, och dit hör normalt kök, inklusive diskbänksdelen av kök. Jag tycker i alla fall att han har dragit detta för långt då det handlar om ett nytt uttag under arbetsbänk där det redan finns uttag i närheten(?). Det handlar ingalunda om ombyggnad, kanske inte ens utvidgning att döma av hur underhåll ibland tolkas...
Från ELSÄK-FS 2008:1:
Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. - I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.
Däremot kan jag tänka mig att installations av värmepump skulle kunna föranleda en strängare tolkning, men nu handlade det om en luftluft.
Å andra sidan kostar installation av en JFB en eller två tusenlappar vilket kan vara väl värt pengarna. Är gruppcentralen i gott skick behöver den inte bytas, om ni inte vill göra det av estetiska skäl. Det är dock en liten extrakostnad att sätta en JFB i en separat kapsling under tiden. Det enda som talar emot är ifall ni behöver fler än en JFB för att kunna sektionera bort utedelar etc.
Från ELSÄK-FS 2008:1:
Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. - I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.
Däremot kan jag tänka mig att installations av värmepump skulle kunna föranleda en strängare tolkning, men nu handlade det om en luftluft.
Å andra sidan kostar installation av en JFB en eller två tusenlappar vilket kan vara väl värt pengarna. Är gruppcentralen i gott skick behöver den inte bytas, om ni inte vill göra det av estetiska skäl. Det är dock en liten extrakostnad att sätta en JFB i en separat kapsling under tiden. Det enda som talar emot är ifall ni behöver fler än en JFB för att kunna sektionera bort utedelar etc.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Vid en sådan mindre komplettering finns inget krav på jordfelsbrytare, men som många nämner så är det nog bland de mest välinvesterade 2000kr man kan göra. Det som kan tillkomma kostnadsmässigt är felsökning för ev. jordfelsströmmar som kan förekomma i en gammal anläggning. Detta är dock fel som egentligen ska åtgärdas ändå, bara att de inte upptäcks förrän jordfelsbrytare monteras.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja om inte centralen är väldigt gammal (50-tal och bakåt) så ska det gå bra att installera jordfelsbrytare.
Men i fall när det även ska fram fler matningar till köket (jättevanligt) och centralen ser ut som skit och är överfull så är det bättre att göra ett centralbyte direkt för att då tar det långt tid att koppla ihop det annars.
Men i fall när det även ska fram fler matningar till köket (jättevanligt) och centralen ser ut som skit och är överfull så är det bättre att göra ett centralbyte direkt för att då tar det långt tid att koppla ihop det annars.
Tack alla för svaren! Som tidigare nämnts så är det tänkt att vi ska installera en jordfelsbrytare men det var inte budgeterat att göra det nu på stört, än mindre byta centralen.
Jag fick en magkänsla medan vi hade elektrikern på besök och när han åkte, kändes det helt enkelt inte bra. Han ville inte koppla in det vi hade valt för det var skräp utan erbjöd en annan lösning som vi hade diskuterat tidigare men valt bort. De arbeten vi ville ha hjälp med, fick en snabb blick och sedan lades majoriteten av tiden på att prata om att byta centralen, vilket inte är aktuellt just nu.
Jag fick en magkänsla medan vi hade elektrikern på besök och när han åkte, kändes det helt enkelt inte bra. Han ville inte koppla in det vi hade valt för det var skräp utan erbjöd en annan lösning som vi hade diskuterat tidigare men valt bort. De arbeten vi ville ha hjälp med, fick en snabb blick och sedan lades majoriteten av tiden på att prata om att byta centralen, vilket inte är aktuellt just nu.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Känns det inte bra nu så välj en annan firma. Bra att ni har planerat in jordfelsbrytare.Apocalypsen skrev:Tack alla för svaren! Som tidigare nämnts så är det tänkt att vi ska installera en jordfelsbrytare men det var inte budgeterat att göra det nu på stört, än mindre byta centralen.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Som sagt han har fel om "skyldigheten" att sätta in jordfelsbrytare. Och att han dömer ut IKEA armaturerna kan väl iofs vara rätt, men jag har väldigt svårt att se att de skulle kunna vara så dåliga att han skall vägra installera dem.
En elektriker som uppenbarligen inte kan de regler han måste följa kan bli farlig, även om det i det här fallet är en övertolkning.
Byt elfirma!
En elektriker som uppenbarligen inte kan de regler han måste följa kan bli farlig, även om det i det här fallet är en övertolkning.
Byt elfirma!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, oavsett om han är duktig eller ej så tycker jag att du ska byta elektriker om det inte känns bra. Att anlita en hantverkare ska kännas bra och ge en lugnande känsla av att detta är ett proffs och att han/hon går att lita på.
Samma sak gäller även åt andra hållet.
//Patrik
Samma sak gäller även åt andra hållet.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men jag kan ju säga det att IKEAS bänkbelysning ÄR krångliga att montera så det tar både längre tid och blir fulare än med t.ex. SG Chef plus som är dyrare. Alltså är materialet (IKEA) billigare, men arbetstiden för elektrikern blir större och slutresultatet blir även sämre. Skulle ni själv montera så skulle det bli mycket billigare.