Har en gäststuga på tomten dit elen är dragen (under gräsmattan) från ett pumphus. Men den är bara ansluten till en "byggkopplingslåda" som ligger i gäststugan. Ett nytt elskåp behövs alltså anslutas i stugan.

Dessutom sägs kopplingen i elskåpet i pumphuset vara felgjord och därför är stugan nu inte ansluten. Skåpet är urgammalt och utan kåpa. Ett nytt elskåp behövs även till pumphuset.

Rör är dragna i stugan men det är oklart var de "börjar". Vill även få upp ett par eluttag och ett lamputtag för taklampa i stugan, om det inte innebär mycket extrajobb.

Fick offert på jobbet efter att en elektriker varit här och kollat (inklusive ROT-avdrag). Han bedömde att det skulle ta en halv eller en hel dag för två man att fixa detta.

Vad uppskattar ni att detta jobb kan kosta?
Tyckte själv att offerten verkade saltad och är nyfiken på er uppfattning innan jag avslöjar offertens värde.

Du får bara Rot på arbetskostnaden, det vet du väl redan.

en halv till en dag för två man kan vara rimligt. svårt att säga utan att sett arbetsplatsen.
Om det är dyrt eller billigt , ja det är bara att jämföra timkostnaden med andra installatörer.

Det är lite för lite info för att kunna räkna ut ett pris.

Att rör är dragna det kan vara bra om de ligger rätt dragna, Rören bör börja där det var tänkt att en central skulle sitta.
(men det beror på om det är någon med kunskap som dragit rören.) har varit med om röristallationer som varit så ologiska att de ej gick att använda.

Angående materielkostnaden så kan man bara tala om om det är dyrt eller billigt när man vet vilket materiel som ska användas / offerten är räknad på.

Tex. vad ska centralen i pumphuset bestå av, Dvs. hur många grupper, innehåller centralen styrning för pumpen, jordfelsbrytare kapsingsklass mm.
+ är det kvalitetasgrejer eller lågprisgrejer som du fått pris på.

Det var pappan till förre ägaren som drog elen, och han var elektriker.
Ja, jag vet att jag bara får ROT på arbetstiden.

Förstår att det är svårt att bedöma, men ville chansa
:)

Hur mycket var offerten på?

15.000 :- efter ROT

Eh… om den varit så hög hade jag vetat att den var saltad och inte ens behövt fråga någon...

Redigerat:
Den första var på 8.500.
Nu har jag fått en på 6.000 av en etablerad firma och det kändes mer vettigt.

2 man x 8 tim x 550 = 8.800 - ROT = 4.400

Elmaterial är dyrt, en komplett central kostar säkert 1.500-2.000.

Så jag vet inte om jag tycker att 8.500 var särskilt mycket saltat.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.