ImageUploadedByByggahus.se1396174817.467228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävt upp lite buskar och höll på att vända jorden när jag nästan grävde av denna kabel,rätt tunn,ligger ytligt (knappt ett spadtag ner) svart med vitt innerskal. Kan följa den ända in till elcentralen i källaren. Ute vid gatan går den ner djupare i marken. Någon som kan veta vad det är för kabel? Det enda som finns ute i gatan är ett brunnslock märkt FV (fjärrvärme?) och metallkupan som syns på bilden är vår fv-kulvert

Troligtvis en telefonkabel.

Ser väldigt dåligt på bilden men tycker inte den ser så tunn ut?
Går den in i ett rör eller? Låg det inget ovanpå?

Kabel-TV kan se ut så med.

Skulle gissa på koaxialkabel för kabel-TV som fastighetsägaren själv grävt ner någon gång i tiden.
cable-coaxial-rg-8-u-solido-50-ohm-10-awg-malla-90-negro-rf-rx1000-pies.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt tunn,inte ens 1cm i diameter.sticker bara längre ner i marken vid tomtgränsen o det låg inget ovanpå så hade lite tur när jag grävde. Någon kabel-tv har vi inte men kan ju varit något som har funnits...

Ring com hems fastighetsägarservice, de borde veta vilka som är anslutna om det är ett com hem nät. Fråga grannarna också.

Coax är 7-8 mm.

P
Men om den går till elcentralen så borde det väl bara att öppna och se vad det händer med den där?

TheStills skrev:
Men om den går till elcentralen så borde det väl bara att öppna och se vad det händer med den där?
Så klart.men öppnar ogärna där eftersom jag inte kan så mkt om el

snaggletooth skrev:
[länk]
Tackar.den hade jag inte koll på. Lagt ett ärende nu.

Det som normalt går in i ett hus är

Kraftkabel
Telefoni

Dock så finns det lokala områden som kan ha haft kabeltv. Normalt står det ett skåp jämte elskåpet på gatan och eller en mast i området och en teknikbod/skåp. Dessa försvinner dock mer och mer.

Fiber har kommit på senare år. Normalt är dessa bra duktigt uppmärkta med markeringsband.

Har man fjärrvärme så kan det ibland ligga med en tunn fk kabel. Ingen fara med att skada eller gräva på denna. Men man vill gärna ha den hel för att i framtiden kunna lokalisera var rören går med hjälp av denna tråd som man söker efter.

Mer långsökta teorier är att man har eget jordtag men då brukar kabel vara tjockare och gå rakt ner i backen normalt. Återfinns mestadels bara på landet eller enstaka hushåll där luftledning finns/funnits.

Du kan ju försöka ta en mer högupplöst bild på kabel och känna efter om det finns några märkningar på den. brukar normalt sett står märkt varje/varannan meter vad det är för kabel typ.

Får jag gissa så säger jag telekabel. Rätt normalt att dessa går upp vid elcentralen och går vidare i något rör till första telefonjacket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.