Må bekräfta ett par saker så jag inte går o gör något dumt.
Har ärvt en elgrill på 2500watt som jag tänkt o köra på 10A via ojordat uttag, centralen har jordfelsbrytare.
Jag tänker mig att om jag ser till att inte belasta säkringen i övrigt torde säkringen fixa den lilla överbelastningen utan problem?

Om däremot säkringen går, förutsätter jag att jordfelsbrytaren tar hand om saker och ting, trots att det är en ojordad koppling?

Allt gott! /HSV

• Gilla
perkaby
  • Laddar…
Ja du kan utan vidare grilla utan att något händer. Har du vanliga "propp-säkringar"?

Förstår inte vad du menar riktigt men JFB tar hand problemen oavsett säkring eller jordade uttag.

JFB har inget med skyddsjorden att göra, eller ja det har den men indirekt. Enkelt förklarat så mäter den ström ut till din grill och jämför med strömmen som kommer tillbaka, är den inte samma sånär som på en skillnad på ca 20mA så trippar den, för då tar ju strömmen någon annan väg, via jord, tex genom din kropp när du vänder korven och håller i balkongräcket. Men du behöver inte ha jordat uttag för att detta ska fungera.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, visst hjälper jordfelsbrytaren vid ett jordfel, oavsett om uttaget är jordat eller ej.

Däremot löser den lite "smidigare" om uttaget är jordat, och grillens hölje blir spänningsförande.

Är uttaget ojordat och grillen blir spänningsförande kommer jordfelsbrytaren att lösa ut först när någon stackare tar i grillen och får en stöt.

Jordfelsbrytaren hjälper dock endast vid just jordfel, då det är dess uppgift.

Säkringen skyddar mot kortslutning och överlast.
En säkring brukar klara några procents överlast en stund, så grilla på du :P

Det är en "vanlig" Hager-central, där man bryter säkringarna av/på. Tackar för snabbt svar!

Du skall givetvis koppla elgrillen till ett jordat uttag!
Allt annat är bara korkat!

Fungerar det ojordat utan att det börjar brinna o leda farlig el så är jag nöjd, och det är vad jag frågar om. Hade jag kunnat koppla det till jord hade jag givetvis gjort så.

Grillen är säkert rustad med jordad stickpropp. Har aldrig sett en dubbelisolerad grill och förstår inte hur en sådan skulle se ut. Förstår du riskerna så kör på, det skulle jag gjort i undantagsfall. Får du en kortslutning mot jord så kommer JFB inte att trippa föränn något eller någon sluter det mot jord. Kan vara obehagligt och det är också ditt enda skydd. Trippar den inte så kan du ha en spänningsatt grill, med allt vad det innebär för folk och fä.

Edit: Tråkig inställning du har till detta. Inte konstigt att det sker olyckor. Ja det fungerar att dra blanktråd i taket och hänga på lampor utan att det börjar brinna också. Men är det säkert? Utrustning levereras inte i jordat utförande för skojs skull, hur fan tänker du? Herregud.

*********** redigerad av moderator *********

Redigerat av moderator:
med risk för o låta dum, det innebär inte en "extra" säkerhet att ansluta grillen till en portabel jordfelsbrytare, utöver den i centralen?

jag kan förstås koppla en 25m lång förlängningssladd till jord i köket om det är väldigt mkt bättre, men då undrar jag hur mycket stryk effekten på grillen kommer ta?

Edit: Och nej, jag har verkligen ingen tråkig inställning, varför tror du jag är här och frågar innan jag testar? Skärp dig. Jag anser att föregående talares kommentar saknade saklig information. Givetvis förstår jag att jordat är bättre än ojordat - så vad tillför ett sådant svar? Jag försöker ta reda på om jag säkert kan nyttja ett ojordat uttag. Det är att ta ansvar om något.

Redigerat:
Tycker det är rätt tydligt att du inte tar det på allvar när du vill frångå nogsamt uppsatta regler och förhållningssätt. Är väl bara att ringa en elektriker och fixa ett jordat uttag där du vill ha det, svårare än så är det inte om man vill vara ansvarsfull.
Men men, här kommer jag med ett tips för allas bästa: Köp en bit FK eller RK 1.5mm2 Gul/Grön. Montera i grillen. Dra kabeln till en bra jordpunkt, tex ett vattenrör.
Inte bra, men bättre än inget.

HSV1 skrev:
Jag försöker ta reda på om jag säkert kan nyttja ett ojordat uttag. Det är att ta ansvar om något.

Om du med säkert menar 100 %, så nej.
Om du med säkert menar att det det räcker med JFB och att förståndig inte stå barfota i gräset så kan du nyttja ojordat till grillen.

Nu är det så att ojordat bara ska finnas i "isolerad" miljö så håller man sig inom detta så är det inte farligare än det varit de senaste 75 åren.

Protte

• Gilla
HSV1
  • Laddar…
Kör med kol, kan väl inte finnas någon anledning att grilla med el.. Bara för man ärvt grejer betyder det inte att det är bra.
JFB har varit ansedd som tilläggsskydd, dvs en extra säkerhet, men att gå från det till att helt förlita sig på den som skydd är något annat, kör man inte motioneringen enligt anvisningen kanske den inte går som ingenjörerna tänkt, men en bra grej är det helt klart.

Redigerat:
Elgrill är vad som tillåts i det här fallet, därav det valet.

Jaha trist.. Tillåter de inte gasol för det hade ju varit att föredra annars?

Mattias Jonsson skrev:
Men men, här kommer jag med ett tips för allas bästa: Köp en bit FK eller RK 1.5mm2 Gul/Grön. Montera i grillen. Dra kabeln till en bra jordpunkt, tex ett vattenrör.
Inte bra, men bättre än inget.
Det där är inget bra tips, det är ett väldigt dumt tips!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
HSV1 skrev:
jag kan förstås koppla en 25m lång förlängningssladd till jord i köket om det är väldigt mkt bättre, men då undrar jag hur mycket stryk effekten på grillen kommer ta
En 25 m lång kabel 1,5 mm² skulle ge dig en effektförlust av c:a 4% eller 100 w, inte värt att ta onödiga risker för.

• Gilla
HSV1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.