4 635 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Skruva ur säkring med last, ljusbåge. Fara?
Jag är bara lite nyfiken på att veta mer om farorna och vad som kunde hänt i värsta fall här.
En kollega, yrväder, skulle greja med en avloppspump som blåst två av tre säkringar. Jag påpekade att kontaktorn var dragen, men jag hann inte leta efter manöversäkring att bryta innan han var i full färd med att skruva i nya säkringar till pumpen. När han drog i den tredje började det morra om motorn och min kollega valde då att skruva ur säkringarna igen (diazed). En rejäl ljusbåge eldade på tills han fick bort säkringen som var helt söndersmält där det brukar vara metall.
Jag tyckte detta var vansinne. Men han kanske visste att det inte kunde bli värre än så.
Därför vänder jag mig till proffsen här.
Kan något värre än det som hände ske?
Jag har fått för mig att ljusbågar kan hoppa mellan faser och greja på. Ordentlig kraft låg bakom då detta var en central bara några meter från en 70kVA transformator.
En kollega, yrväder, skulle greja med en avloppspump som blåst två av tre säkringar. Jag påpekade att kontaktorn var dragen, men jag hann inte leta efter manöversäkring att bryta innan han var i full färd med att skruva i nya säkringar till pumpen. När han drog i den tredje började det morra om motorn och min kollega valde då att skruva ur säkringarna igen (diazed). En rejäl ljusbåge eldade på tills han fick bort säkringen som var helt söndersmält där det brukar vara metall.
Jag tyckte detta var vansinne. Men han kanske visste att det inte kunde bli värre än så.
Därför vänder jag mig till proffsen här.
Kan något värre än det som hände ske?
Jag har fått för mig att ljusbågar kan hoppa mellan faser och greja på. Ordentlig kraft låg bakom då detta var en central bara några meter från en 70kVA transformator.
Redigerat:
Ja mellan transingen och centralen satt det ju säkringar. Vet inte storleken, men jag gissar på 63 eller 80. Men det kan ju hända mycket innan de åker.
På mitt förra jobb var gränsen 25A på 400 volts nätet för att byta eller skruva ur säkring med last.
Största säkringarna vi hade där på 400 Volts nätet var 800A säkringar .
Vid större laster hade vi effektbrytare med inställbara överlastskydd
Jag kör med samma "gräns" på mitt nya jobb inga byten av säkringar med last över 25A. Har inte frågat vad som gäller där
När jag byter säkringar på motorer, så gör jag det alltid med bortkopplad last pga. att motorn vill ha alla faser samtidigt, annars finns risken att motorn går på två faser ett kort tag, motorskyddet kan då lösa ut.
Om det är en liten motor med låg effekt finns en annan variant. dock ej att rekomendera.
(det är att skruva i den första säkringen helt, sedan skruva i de två andra säkringarna samtidigt)
Ps, Ljusbågar är inget att leka med.
Största säkringarna vi hade där på 400 Volts nätet var 800A säkringar .
Vid större laster hade vi effektbrytare med inställbara överlastskydd
Jag kör med samma "gräns" på mitt nya jobb inga byten av säkringar med last över 25A. Har inte frågat vad som gäller där
När jag byter säkringar på motorer, så gör jag det alltid med bortkopplad last pga. att motorn vill ha alla faser samtidigt, annars finns risken att motorn går på två faser ett kort tag, motorskyddet kan då lösa ut.
Om det är en liten motor med låg effekt finns en annan variant. dock ej att rekomendera.
(det är att skruva i den första säkringen helt, sedan skruva i de två andra säkringarna samtidigt)
Ps, Ljusbågar är inget att leka med.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
HSP. Lägg in en varning längre upp i ditt inlägg innan du lägger upp dylika bilder. En del personer reagerar ganska starkt på sådant. Alternativt länka till dem bara.
Ok, Tänkte inte på det att en del kan ta illa upp, försökte nu redigera inlägget och ta bort bilderna, men redigera "knappen" finns inte kvar när inläggen legat uppe en viss tid,Styrman_jansson skrev:
Det var absolut inget illa menat, Tänkte bara visa att ljusbågar är inte något man leker med.
Jobbar själv med höga strömmar och höga spänningar, Vi blir visade sådanna bilder på varje elsäkerhetsutbildning
och jag kan bara säga att de bilderna får en att tänka efter. det tycker jag är bra.
och jag vill absolut inte att någon ska bli drabbad av en ljusbågsolycka.
de olyckorna slutar ofta med stora brännskador eller dödsfall.
Ps. någon vänlig moderator kanske kan ta bort bilderna, eftersom jag inte lyckades.
Klicka här för att svara