Har en gammal kabel som ligger under gräsmattan och kommer upp på väggsidan innan den går in i garaget via en dosa. Den är idag oskyddad men då jag planerar att skaffa robotklippare skulle jag vilja sätta dit plåtskydd.

Jag har hittat U-formade "lister" som man kan täcka den med men denna list har ju inga fästen. Finns det lämplig plåtlist som har fästen så man kan dra fast den i väggen (puts på murad vägg). Var hittar man i så fall en sådan?
Eller finns det speciella fästen för den U-formade listen som man skall använda? I så fall, var letar man dessa?

Är det vanliga U-rännor utan bakstycke som du vill fästa direkt på väggen kan du väl bara fästa upp den med klammer i rätt dimension, gräv även ner den i marken en bit om du kan, akta så inget skaver mot kabeln, exempel:https://www.selga.se/skruvklammer/catalog/7587, det finns även med inbyggda fästen men det är inte så flexibelt.

Redigerat:
Kabelskydden brukar normalt vara 1700mm långa. Om jag inte minns fel så ska dessa stickas ner 200mm och övriga 1500mm ska sitta ovanjord. Går anslutningen in högre upp så behöver man inte ha skydd högre upp.

Sitter dosan / genomföringen under 1500mm så får man givetvis avsluta med kabelskyddet under dessa 1500mm

En AP klammer i rätt storlek brukar vara förstavalet för många. 2-4 klammer på en vägg så sitter det bra och ser riktigt snyggt ut dessutom. Jämna avstånd mellan klammerna.

Redigerat:
Tackar!
Kollade runt lite noggrannare på byggvaruhuset och hittade nu passande klammer vilket ju var den delen i pusslet som jag saknade. I mitt fall sitter dosan betydligt lägre än 1500 så jag kör skyddet upp till dosan.

Nizztos skrev:
Tackar!
Kollade runt lite noggrannare på byggvaruhuset och hittade nu passande klammer vilket ju var den delen i pusslet som jag saknade. I mitt fall sitter dosan betydligt lägre än 1500 så jag kör skyddet upp till dosan.
Helt korrekt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.