I gamla hus som ska ha kvar sin prägel brukar det passa med Renova men det ska ju vara gammal stil på installationen också. Jag tycker elektrikern har lyckats ganska bra. Kan ju diskuteras om det skulle varit symmetrisk ovanför och under brytaren.

Hade kanske platsat under byggnadsvård lika bra.

protte

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, dom ska ju installeras så där. Men det går att modifiera ramen genom att klippa sönder den lite för att kunna gå in med kabel rakt in. Jag har använt mig av båda sätten, men väljer man Renova så är ju det så där man ska göra. I en gammal kåk (där även stilen är gammal) så passar Renova och då även det där förläggningssättet, men på alla andra ställen tycker jag att dom är förkastliga. Renova används i för stor utsträckning, enligt mig.

//Patrik

• Gilla
haggan och 1 till
  • Laddar…
Men att använda TKK är väl ändå att sabba jobbet, ska man ha gamal stil ska det vara Letti, helst tvåbenta, som liknar den g:a favoriten Blixtklammer.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Har man bara en kabel som går ut i brytaren så kan man sätta förhöjningsramen på sne så att man får ut kabeln mot fodret.
Jag håller med om att Renova används allt för mycket. Oftast så tycker folk att de är dyra dessutom Men de ska självklart ha de...Lite trixiga att montera. Spec i kombination.
Letti är ju annars ett utmärkt val som nämts tidigare.

Varför används renova för mycket menar ni? För att dom inte är snygga eller vad? Jag med flera tycker dom är snygga och att dom passar i de flesta miljöer. Väldigt mycket snyggare än elko rs som sitter överallt är dom iaf. Det enda negativa jag kan komma på är väl att man måste vara lite mer noga med dosfräsen?

ELJO Renova är framtagen för att sitta i hus med äldre stil. När man renoverar eller bygger nytt i modern stil så passar inte Renova in. Lika lite som knutlyktor och mässingskranar.
Det är i alla fall min åsikt.

//Patrik

De flesta jag ha installerat hos har tex valt renova strömmsträllare men sen haft RS uttag.
Även i många snikrenoveringar så passar den enligt mig inte in häller. utan det ska vara gamla timmerhus som är väl skötta eller riktigt renoverade isf.

Man måste vara extremt noga att dosfräsa upp rätt. iofs snickarens uppgift. Många gånger man fått använda tapetskydden för att snickaren och målaren eller kakelsättaren helt enkelt stuntat i att gå ner mellan två apparatdosor i kombination.

Man måste även sätta dosorna helt rakt i väggen. har man dosor med ring som kan skruvas ut så kan man rädda sig ganska ofta.
Många apparater "trillar in" i dosan eller mot dosringen. inget fel så sett utan faktiskt mer rätt än vad man tex sätter elko eljos vanliga serier då plattan oftast går utanför doshålet och man inte behöver vara lika noga med att dosan hamnar i linje med väggen. Något som man iofs ska göra. Gör man kombinationer så får man vara mer noga på att få det rakt och pressa de fram och tillbaka lite och upp ner för att få det perfekt. Det är ganska ofta som någon apparat vill halka över den andres plåt. Injusterings möjligheterna är dessutom enligt mig lite väl lite vid dos skruvarna. men man kanske är bortskrämd med typ det dubbla på en annan vanlig apparat.

Det är inga problem att få ihop brytaren och ändå så tycker man att innanmätet har hamnat för djupt in i apparatdosan så att vippan på brytaren är svår att slå till eller hamnar innanför täcklocket.

Sen sätter man ett par så får man ju givetvis större kunskap osv. Jag kan tycka det är skoj att sätta några andra än bara elko eller eljos vanliga serier.

Okej... så för att summera så ställer de lite mer krav på bra förarbete. Jag har inte upplevt några problem men jag är ju alltid onödigt noggrann. Jag har ett 40-tals hus som vi håller på att "totalrenovera" och tycker de passar bra in med huset, dock tycker jag de funkar i klart modernare omgivningar också,

• Gilla
Vinterpion
  • Laddar…
Synd att renova inte har gjort något rot-uttag. Två-vägsuttaget med ram är bland det fulaste jag vet. Oavsett omgivning!

Renovering i all ära, men en riktig orginalinstallation är detta

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man ha det gammeldags "på riktigt" så är det väl knoppledning, kulo, pansarrör, gamla brytare och uttag som gäller. Men det är ju kriminellt om man inte går på lågvoltsystem. Renova ser jag som en hyfsad kompromiss för att passa med moderna grejer (dosor) bakom tapeten.
Har de transparenta plastspärrarna till Renova-brytarna blivit bättre? Jag köpte Renova till hela huset för många år sedan när det var en nyhet och då ville de här plastringarna gärna gå sönder.

• Gilla
Vinterpion
  • Laddar…
AnneFi
Jag tycker att de man köper i byggnadsvårdsbutiker är snyggare. Dock tar ju uttagen lite plats om man vill ha dubbla eftersom det tar två dosor.

Skulle helst vilja ha som mina gamla trevägs men det finns ju inte längre.
Vi har valt nya serier på vinden och i badrummet i källaren. Där är allt modernt som sambon vill ha det. Resten av huset vill jag ha gamla runda brytare och uttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.