Tre Y-kopplade motstånd, 4.7 kOhm, 4.7 kOhm samt 3.3 kOhm. Neutralledaren ej ansluten. Ansluts till 400 V trefas. Hur räknar man ut fasströmmar och spänning över respektive motstånd?

Att det blir lägre spänning i den minst belastade fasen och högre i de andra vet jag. Men hur räknar man ut det?

Redigerat:
Mikael_L
Skoluppgift?

Nejdu, det var längesen man gick i skolan (kanske för längesen).

Jag vet svaret genom experiment. Vill bara veta hur man räknar ut det. Är inte det anledning nog?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jtkarlsson skrev:
Jag vet svaret genom experiment. Vill bara veta hur man räknar ut det. Är inte det anledning nog?
Ja, kanske för dig. Men inte för att vi skall tycka att det är intressant nog för att svara... Och det är ju du som vill ha svaret...

Det enda du har att betala för våra tjänster med är ju att du lyckas motivera och intressera oss. Men vill du betala på annat sätt så hittar du säkert en ingenjör för sådär 800:- plus moms, minimidebitering en timme... :)

Om du inte vet svaret eller vill svara, så behöver du väl inte skriva alls, eller?

• Gilla
Miterfighter
  • Laddar…
jtkarlsson skrev:
Om du inte vet svaret eller vill svara, så behöver du väl inte skriva alls, eller?
Hade han inte stoppat oss andra så hade vi inte fått veta.

Mikael_L
larsbj skrev:
I inlägg #13 I denna tråden finns info som kanske kan hjälpa dig
[länk]
Problemet är att det är osymmetrisk Y-koppling utan ansluten nolla, vilket betyder att "nollpunkten" inte ligger på noll längre, och fasspänningarna inte längre är 230V, utan något annat och olika på alla faser.

Precis, min formel där duger inte längre. Vi har alltså ett visardiagram där det inte är 120 grader mellan pilarna och där den gemensamma punkten inte ligger på 0. Med spänningsdelning och trigonometri bör man kunna placera ut den gemensamma punkten och beräkna dess spänning och fasvinkel. Rättare sagt jag *tror* det är fasvinkeln för varje fasström vi behöver komma åt här, på något sätt. Men nu ska jag snart dricka whisky med grannen, kanske trillar det på plats då.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Men nu ska jag snart dricka whisky med grannen, kanske trillar det på plats då.
Det låter troligt. :cool:

• Gilla
corre
  • Laddar…
Bra tanke Bo, med en liten whisky om man ska tappa nollan. Själv tog jag en god Highland Park, så inga garantier för svaret men generellt bör det kunna bli ungefär så här om vi nöjer oss med rena resistanser.

U1=(Uf*R1*(-sqrt(3)*i*R3-3*R3+(sqrt(3)*i-3)*R2))/(R1*(2*R3+2*R2)+2*R2*R3)

U2=(Uf*R2*(sqrt(3)*i*R3+3*R3)+2*sqrt(3)*i*Uf*R1*R2)/(R1*(2*R3+2*R2)+2*R2*R3)

U3=(Uf*R2*(sqrt(3)*i*R3-3*R3)+2*sqrt(3)*i*Uf*R1*R3)/(R1*(2*R3+2*R2)+2*R2*R3)

Un=(Uf*R1*(-sqrt(3)*i*R3-R3+(sqrt(3)*i-1)*R2)+2*Uf*R2*R3)/(R1*(2*R3+2*R2)+2*R2*R3)

Un är spänningen mellan nollpunkterna. Och insatt med TS värden och Uf 230V får man:
U1 - 245.5V
U2 - 245.5V
U3 - 201.5V
Un - 28.5V

Länge sen man rastade Kirchhoff och kom ihåg ovan att i*i = -1.
Kommer man med till nördhimeln nu? :)

• Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Tack.
Och nu kan du fakturera lars_stefan_axelsson för påbörjad timme. För han kunde nog inte hålla sig från att tjuvkika på svaret.

Hur stämmer det med din mätning?
Kan ju smyga sig in fel under rusdryckers påverkan.
Och fakturerar gör jag mina ordinarie uppdragsgivare, det klarar jag mig gott på så LS får gå fri. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.