Petteri Koste skrev:
Tyder jag märkskylten fel? 220 volt /2,8 A 550 W eller 380 V/ 1,5 A 750 W?

Tack för hjälpen!
Nej, du tolkar inte skylten rätt. 0,55 kW 0,75 hk. Olika enheter för effekten.

220 V 2,8 A gäller om du kör den D-kopplad på trefas 220 V. Det kan man göra i Norge eller om man har en frekvensomriktare.

380 V 1,5 A är så som du kör den i nuläget, Y-kopplad.

Kopplingen med kondensator och enfas tas inte upp, men det kommer att innebära högre ström och något lägre effekt.

Mikael_L
Petteri Koste skrev:
212 kr för kondingen, jag drar en längre sladd på fanskapet, tråden kan stängas. =)
Nu gjorde jag det enkelt för mig och letade upp en konding där jag visste att lätt finna en. Men Elfa är ju inte direkt någon billighetsbutik, du kan hitta lägre pris.
www.bhiab.se

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Till den kostnaden kommer även nått "utrymme" att sätta kondingen i den får ju knappast plats under locket för anslutningen

I
Klokt att satsa på kabel istället. Behåll powern och slipp bli irriterad när maskinen sackar.

Mikael_L skrev:
@Blindnit, en trefasmotor behöver ingen nolla.
Nä men en enfas lär ju vilja ha det?

Mikael_L
Blindnit skrev:
Nä men en enfas lär ju vilja ha det?
Ja just det. Du tänker att man borde byta sladden till maskinen då det inte finns någon blå ledare att använda till nollan, om man byter till enfas.
Och givetvis är det allra bästa att byta sladd, så det inte blir tråkiga felkopplingar senare. Jag tycker att det inte är absolut helt nödvändigt att göra det, map på regler och sånt. Men lite snyggare blir det ju.

I
Trodde " Blindnit " menade att en ledare var kort, och det är den ju, den blå, den är kort.:D Men den finns i sladden som TS tänker byta ut, i den nye behöver han ingen blå om han ska fortsätta köra 3-fas.;)

Inser nu att jag både tittade och tänkte lite slarvigt.
Visst ser man ju en blå sladd om man vet var man ska titta :)
Sen av nån anledning tänkte jag på en fast förlagd kabel men så behöver det ju förstås inte vara och är det väl inte heller?

I
Nja, nu är du väl lite väl ödmjuk. Mellan motor och motorskydd finns en kabel med blå ledare. Men i matarkabeln kan jag inte se att det finns, och det är väl lika mycket den det handlar om, om han skulle konvertera till 1-fas.
Fokus kom att handla om motorplinten, i alla fall från min sida. Så jag kan inte se annat än att du hade rätt i det stora hela.:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.