P
Anonymiserad 772100: Var tvungen att ta isär kopplingar till motorn för att kunna göra rent fläkten ordentligt och missade att två sladdar är för lika för att särskilja på de förebilder jag tog. Den ena är helvit och den andra vit/rosa. Någon som vet vilken dem som ska kopplas till brun och vilken som ska kopplas tillsammans med brun och svart till blå? Blir inte klokare av kopplingschemat. Om inte,
0 svar · 683 läst
·
M
Matskarl21: [citat] Läs här så slutar du nog att oroa dig: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/9a879feb5b144e53b6ed66b8700b657a/matningar-av-magnetfalt-fran-tva-induktionshallar-och-en-induktionsspis.pdf
36 svar · 7,8k läst
·
C
CDirmark: Tack för snabba svar! Nu är det löst
11 svar · 1,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Man kan ana en skugga av tändtråden(?) uppe till vänster i bild, och vidarekopplad fas är den vi ser (med fel färg).
13 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Nästan alla elmätare har något slags trippfunktion där det går att nollstäla ett räkneverk. Det kan vara mer eller mindre krångligt. Annars är väl en Shelly 3EM och lite skript en bra lösning. Vad har du för förkunskaper? Hur enkel ska lösningen vara? Vilken upplösning? Fysiskt gränssnitt eller "moln" och webgränssnitt?
3 svar · 406 läst
E
elmont: Jag skulle aldrig börja rota i en elinstallation efter att kollat om det är spänningslöst med den typen av "instrument", lyser den så kan man vara rätt säker på att det finns spänning men lyser den inte är det chansartat.
2 svar · 818 läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Bara för att jag babblade i den här tråden så fick jag också jordfel på värmekabeln. Efter 25 år är det inte så mycket att yvas över. Det gick bra att byta kabeln till ett annat fabrikat med oval kabel istf tidigare helt rund kabel. Nu fick det bli en separat PSA på värmekabeln + en termostat så den inte behöver gå konstant.
14 svar · 1,3k läst
J
jb132: Nu vill elektrikern lösa det hela genom att flytta in ct-klämmorna för smartmätaren in i mätarskåpet och dra kablarna från klämmorna till ett utrymme under min altan några meter bort där det finns ståhöjd och montera kapslingen med smartmätaren där istället. Jag tycker det låter som en acceptabel lösning men kan inte låta bli att undra varför han inte tänkte på att göra så
17 svar · 2,3k läst
·
H
hempularen: Nej det har inget med bytet att göra. Det är med stor sannolikhet problemet att transformatorn får för låg belastning. Du kan inte lita på det du mäter från transformatorn. Är den inte nöjd med lasten så stryper den ganska direkt. Plus att spänningen ut från en halogentransformatori vissa fall är så högfrekvent att en enklare multimeter inte kan mäta det. Alternativt så är den
1 svar · 452 läst
H
hempularen: Som sagt bilden på inkoppling är trivial. Bryt upp en av trådarna i den kabel som går till fläkten, koppla in regulatorn i serie. Men sedan gäller hur man utför detta mekaniskt. Kopplingarna måste göras i en kopplingsdosa. Själva regulatorn måste monteras i en dosa. Alla lösa kablar som ev. går in i dessa dosor måste dragavlastas (om man drar i kabeln så får det inte vara
6 svar · 636 läst
·
D
datja: [citat] Detta är kanske enda gången det hade varit bättre med en grund brunn.
2 svar · 566 läst
·
P
Pin: [citat] Nej funktionen får inte variera. Mer än att den slår på när den är av, och av när den är på. Typ schizofren.
8 svar · 1,1k läst
K
Kardan79: [citat] Tack!
22 svar · 3,2k läst
·
C
calle12_3: OK, då är det ganska bökigt ändå det jag hade tänkt göra. Då får det nog vara, tack för svaret.
2 svar · 627 läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Ja den kan dimmas och man använder återfjädrande brytare. Den är avsedd för Led-strip eller led för 24V
5 svar · 670 läst
·
G
Grayscale: Pumpen är enfas. 230V max 100W. Men jag tror jag har fått en bra bild av hur jag ska göra för att få det som jag vill. Måste bara välja delar...
19 svar · 2,5k läst
·
U
Uffe A: [citat] TS skrev att det tidigare satt en strömbrytare där Tror att elektrikern gjorde vad denne kunde Var denne där och tittade på jobbet innan eller? Då hadee färg och pensel kunnat tas med 😉
8 svar · 963 läst
·
G
GrönaL: Tack så mycket för svaren. Härligt att höra att det finns lösningar. Har själv svårt att hitta dosdimmers med wifi som ändå går att dimma via fjädradekorsbrytare. Däremot det andra verkar vara rätt så lätt löst :)
3 svar · 742 läst
D
Daniel 109: Man behöver inte heller svara samma sak många gånger bara för att flera personer påpekat samma sak.
31 svar · 3,5k läst
·
K
Kardan79: [citat] Tack för svar, och ursäkta otydligheten. Vi är på gång att bygga ut badrummet. Den ena långväggen är flyttad ca 60 cm, varför den biten idag saknar ytskikt. Första bilden nedan visar takvinkeln mot hallen. Mellan badrumsväggen och centralen är det ca 2m. Centralen döljs av skåpet på väggen till vänster i den andra bilden. Idag kommer alla kablar ur väggen (de som kommer
2 svar · 700 läst
·
H
Hampus A: Ni ska ju uppenbarligen måla så att lossa utsidan av väggen borde inte vara ett problem. Kommer kablar från både tak och golv kan man ju bara ge upp och slå på en ny gipsskiva. Vet inte hur gammalt huset är men dra i nya kablar behöver ju inte ta så lång tid och man vet att det är i bra skick sen utan skarvar på mer än själva röret/slangen 👌 Öppna upp, ta dit en elektriker.
40 svar · 18,4k läst
·
G
Gompaghetti32: [citat] Japp. Gäller att skilja på begreppen är lite färsk inom detta också. De kommer
15 svar · 1,6k läst
·
R
Revisorn_144: [citat] Tack .. blir enklare att skruva grenbox
9 svar · 1,5k läst
EnarG
EnarG: Kolla i botten på lamphållaren så att inte blecken ligger mot varandra eller gör det när du skruvar i lampan. Borde finnas brännmärken där om det hänt något.
41 svar · 8,4k läst
·
P
plentyofbets: Stort tack för alla era svar! 🙌
7 svar · 882 läst
Bobone
Bobone: [citat] Tusen tack! Tror jag börjat förstå nu. ”Systemrisken” tänkte jag inte på.
46 svar · 13,5k läst
·
D
Dilato: https://vattenbutiken.se/sv/precisionstermostat-0-40c-1-polig https://www.pool-fritid.se/precisionstermostat-pahlen/
6 svar · 723 läst
A
Angelohjärtat: [citat] Stort tack för hjälpen jag fått av dig för ändra riktningen på min elmotorn Äntligen bytt riktning Tusen tack bästa du 🙏✌
78 svar · 5,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag vill tro att alla mogna personer förstår skillnaden mellan reklam och fakta, och framför kan skilja mellan reklam och råd på BH.
9 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.