Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elbjörn för med sig utsatta delar
Utveckla gärna det, vilka delar är utsatta och för vad?

Den är helt i slagtålig termoplast, IP44.
 
Vad menar du? Vi är väl överens om att centralen kommer att användas?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du? Vi är väl överens om att centralen kommer att användas?
Jovisst, men till vad?

Containern behöver väl inte jordas i/via elbjörnen bara därför att ?

Vi får väl ändå förutsätta att man pluggar in hela prylar, och om inte så löser säkring eller jordfelsbrytare.

Och ökar inte risken för skada i fastigheten om blixten slår ner i containern och via skyddsjorden tar sig in i huset?
 
Redigerat:
M
Kan uppdatera tråden med att 6mm² jordkabel nu är inkopplad mellan jordskenan i byggcentralen och containern.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade en tråd som förklarar skyddsutjämning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/potentialutjaemning.360986/post-3517226

Du verkar inte heller förstå begreppet "utsatt del"? Jag det är ju fikonspråk. Det är helt enkelt höljet på klass I-apparater, dvs sådana som är avsedda att skyddsjordas.

Mellan moder jord och skyddsjord kan det alltså uppstå farliga beröringsspänningar, som man skyddar sig emot genom att potentialutjämna moder jord och skyddsjord. Containern finns däremellan. Den kan kan vara en utsatt del, eller den kan vara jordad, eller både och eller inget alls. Då dessa sannolikheter finns så går man hela linan ut och gör det ordentligt.

Riskbedömning vid åsknedslag är svårt. En skyddsjordad container utomhus skulle kunna öka risken. Men om den också är potentialutjämnad mot moder jord så borde det ge en lägre risk för skador.
 
A
Som referens då detta begrepp förekommer i tråden:

utsatt del
exposed-conductive-part


för beröring åtkomlig ledande del av elmateriel, som inte är spänningssatt under normala förhållanden, men som på grund av ett fel i den grundläggande isoleringen kan bli spänningssatt [195-06-10]
 
M Mekplatsen skrev:
Kan uppdatera tråden med att 6mm² jordkabel nu är inkopplad mellan jordskenan i byggcentralen och containern.
Det är tillräckligt för personer som befinner sig inne i containern, om containern har kontakt med moder jord, annars fyller din skyddsutjämning ingen funktion (om inte åskan slår ned direkt i containern...).

Men befinner man sig utanför och har kontakt med containern, t.ex när man går in och ut, så bör man beakta risken för potentialer mellan jord och container.
Reglerna kräver i allmänhet ett jordtag för containers som matas utifrån, t.ex från generator eller från vårt lågspänningsnät.

Man kan dock bedöma hur bra skyddsutjämning som redan finns i matande nät.
Enklare är att bara trycka ned ett jordspett.

Jag tolkar dock reglerna som att de är extra försiktiga när det handlar om dylika flyttbara containers och bodar då det ofta handlar om professionellt bruk och stort slitage.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är tillräckligt för personer som befinner sig inne i containern, om containern har kontakt med moder jord, annars fyller din skyddsutjämning ingen funktion (om inte åskan slår ned direkt i containern...).
Containern har bra kontakt med moder jord :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men befinner man sig utanför och har kontakt med containern, t.ex när man går in och ut, så bör man beakta risken för potentialer mellan jord och container.
Reglerna kräver i allmänhet ett jordtag för containers som matas utifrån, t.ex från generator eller från vårt lågspänningsnät.

Man kan dock bedöma hur bra skyddsutjämning som redan finns i matande nät.
Enklare är att bara trycka ned ett jordspett.
Kanonbra, då löser jag ett jordspett.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar dock reglerna som att de är extra försiktiga när det handlar om dylika flyttbara containers och bodar då det ofta handlar om professionellt bruk och stort slitage.
Det var ju det där med både hängslen och livrem :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Containern har bra kontakt med moder jord :)
Utan din jordkabel?
Hur har du verifierat det?
Om det nu är så, då är väl ett extra jordspett redundant?
 
M
D Dilato skrev:
Utan din jordkabel?
Hur har du verifierat det?
Om det nu är så, då är väl ett extra jordspett redundant?
Står med twistlock mot marken så det bör vara bra kontakt med moder jord.
 
M Mekplatsen skrev:
Står med twistlock mot marken så det bör vara bra kontakt med moder jord.
Har du bild på det?
Varför twistlock mot marken ( jag har en 20-fotare på uppfarten som står på betongplattor, vad tillför twistlocken)?
 
M
D Dilato skrev:
Har du bild på det?
Varför twistlock mot marken ( jag har en 20-fotare på uppfarten som står på betongplattor, vad tillför twistlocken)?
Har ingen bild på när jag ställde den.
Hade inga plattor/block när jag placerade containern men hade gott om twistlock.
En fördel jag har märkt är att den är svårare att flytta i sidled när man råkar backa in i den (är bara en 8 fot så den väger inte så mycket) :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.