2 148 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Tillfällig ström till en container, behövs extra jordning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vad menar du? Vi är väl överens om att centralen kommer att användas?
Jovisst, men till vad?Bo.Siltberg skrev:
Containern behöver väl inte jordas i/via elbjörnen bara därför att ?
Vi får väl ändå förutsätta att man pluggar in hela prylar, och om inte så löser säkring eller jordfelsbrytare.
Och ökar inte risken för skada i fastigheten om blixten slår ner i containern och via skyddsjorden tar sig in i huset?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag hittade en tråd som förklarar skyddsutjämning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/potentialutjaemning.360986/post-3517226
Du verkar inte heller förstå begreppet "utsatt del"? Jag det är ju fikonspråk. Det är helt enkelt höljet på klass I-apparater, dvs sådana som är avsedda att skyddsjordas.
Mellan moder jord och skyddsjord kan det alltså uppstå farliga beröringsspänningar, som man skyddar sig emot genom att potentialutjämna moder jord och skyddsjord. Containern finns däremellan. Den kan kan vara en utsatt del, eller den kan vara jordad, eller både och eller inget alls. Då dessa sannolikheter finns så går man hela linan ut och gör det ordentligt.
Riskbedömning vid åsknedslag är svårt. En skyddsjordad container utomhus skulle kunna öka risken. Men om den också är potentialutjämnad mot moder jord så borde det ge en lägre risk för skador.
https://www.byggahus.se/forum/threads/potentialutjaemning.360986/post-3517226
Du verkar inte heller förstå begreppet "utsatt del"? Jag det är ju fikonspråk. Det är helt enkelt höljet på klass I-apparater, dvs sådana som är avsedda att skyddsjordas.
Mellan moder jord och skyddsjord kan det alltså uppstå farliga beröringsspänningar, som man skyddar sig emot genom att potentialutjämna moder jord och skyddsjord. Containern finns däremellan. Den kan kan vara en utsatt del, eller den kan vara jordad, eller både och eller inget alls. Då dessa sannolikheter finns så går man hela linan ut och gör det ordentligt.
Riskbedömning vid åsknedslag är svårt. En skyddsjordad container utomhus skulle kunna öka risken. Men om den också är potentialutjämnad mot moder jord så borde det ge en lägre risk för skador.
Som referens då detta begrepp förekommer i tråden:
utsatt del
exposed-conductive-part
för beröring åtkomlig ledande del av elmateriel, som inte är spänningssatt under normala förhållanden, men som på grund av ett fel i den grundläggande isoleringen kan bli spänningssatt [195-06-10]
utsatt del
exposed-conductive-part
för beröring åtkomlig ledande del av elmateriel, som inte är spänningssatt under normala förhållanden, men som på grund av ett fel i den grundläggande isoleringen kan bli spänningssatt [195-06-10]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är tillräckligt för personer som befinner sig inne i containern, om containern har kontakt med moder jord, annars fyller din skyddsutjämning ingen funktion (om inte åskan slår ned direkt i containern...).M Mekplatsen skrev:
Men befinner man sig utanför och har kontakt med containern, t.ex när man går in och ut, så bör man beakta risken för potentialer mellan jord och container.
Reglerna kräver i allmänhet ett jordtag för containers som matas utifrån, t.ex från generator eller från vårt lågspänningsnät.
Man kan dock bedöma hur bra skyddsutjämning som redan finns i matande nät.
Enklare är att bara trycka ned ett jordspett.
Jag tolkar dock reglerna som att de är extra försiktiga när det handlar om dylika flyttbara containers och bodar då det ofta handlar om professionellt bruk och stort slitage.
Containern har bra kontakt med moder jordBo.Siltberg skrev:
Kanonbra, då löser jag ett jordspett.Bo.Siltberg skrev:
Men befinner man sig utanför och har kontakt med containern, t.ex när man går in och ut, så bör man beakta risken för potentialer mellan jord och container.
Reglerna kräver i allmänhet ett jordtag för containers som matas utifrån, t.ex från generator eller från vårt lågspänningsnät.
Man kan dock bedöma hur bra skyddsutjämning som redan finns i matande nät.
Enklare är att bara trycka ned ett jordspett.
Det var ju det där med både hängslen och livremBo.Siltberg skrev:
Har ingen bild på när jag ställde den.D Dilato skrev:
Hade inga plattor/block när jag placerade containern men hade gott om twistlock.
En fördel jag har märkt är att den är svårare att flytta i sidled när man råkar backa in i den (är bara en 8 fot så den väger inte så mycket)
Klicka här för att svara
