M
Jag ska dra in tillfällig ström, 400V 16A, i en container och tänker placera en byggcentral, typ el-björn mini inne på väggen.
Behöver jag använda jordspett?
Ska jag jorda byggcentralen i containern? Om ja, hur gör man det lättast? Använda ett av 3-fas uttagen och koppla in en handske som bara har jordkabel ansluten och sen jorda kabeln mot t.ex väggen?
Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand //Mekplatsen
 
Det finns speciella containercentraler.
Om du redan har en så kan du ta ut en jordkabel från jordskenan i centralen och ansluta till stålet. Tänk på grovleken på kabeln
 
  • Gilla
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
M
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns speciella containercentraler.
Om du redan har en så kan du ta ut en jordkabel från jordskenan i centralen och ansluta till stålet. Tänk på grovleken på kabeln
Åhh, tack så mycket för infon. Hade ingen aning om att det fanns speciella centraler för det.
Jag kollade elschemat för en sån central och där stor det 6mm² jordkabel.
Ska man ha ett eller två ställen för jordpunkten?
 
En räcker då allt stål sitter ihop i containern
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
.. men behövs det överhuvudtaget?
Ojordad ( isolerad) container= ingen strömgenomgång möjlig.
Jordad container=risk för strömgenomgång fas- jord.


Jag skulle aldrig drömma om att jorda ( mot elnätet ) mitt plåtgarage;s väggar och tak, till vilken nytta?
 
Redigerat:
A
Var hittar ni stöd i elinstallationsreglerna för att det skulle vara nödvändigt att "jorda" chassit i en vanlig kontainer? Vad för typ av jord är detta som efterfrågas och vad är syftet?

Om elcentralen är byggd på ett sådant sätt (t ex i plåt eller saknar bakstycke) att den gör kontainerns chassi till en utsatt del så ska visserligen chassit då anslutas till en skyddsledare men det brukar ju röra sig om vanliga byggcentraler i plast och då finns ju ingen anledning.

Men det är möjligt att det finns annat att beakta här som jag inte tänker på just nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
.. men behövs det överhuvudtaget?
Ojordad ( isolerad) container= ingen strömgenomgång möjlig.
Jordad container=risk för strömgenomgång fas- jord.


Jag skulle aldrig drömma om att jorda ( mot elnätet ) mitt plåtgarage;s väggar och tak, till vilken nytta?
A avh67f skrev:
Vad för typ av jord är detta som efterfrågas och vad är syftet?

Om elcentralen är byggd på ett sådant sätt (t ex i plåt eller saknar bakstycke) att den gör kontainerns chassi till en utsatt del så ska visserligen chassit då anslutas till en skyddsledare men det brukar ju röra sig om vanliga byggcentraler i plast och då finns ju ingen anledning.

Men det är möjligt att det finns annat att beakta här som jag inte tänker på just nu.
Jag tänkte som så då jag ställde frågan: En container byggd i stål, där det kan finnas risk för en kortslutning om någon kabel skulle gå sönder, då borde det finnas någon regel/skyddsåtgärd.

Har även sett på andra ställen där man använder ström i flera container och då har man satt jordkabel? mellan de.
 
M Mekplatsen skrev:
Jag tänkte som så då jag ställde frågan: En container byggd i stål, där det kan finnas risk för en kortslutning om någon kabel skulle gå sönder, då borde det finnas någon regel/skyddsåtgärd.

Har även sett på andra ställen där man använder ström i flera container och då har man satt jordkabel? mellan de.
Min åsikt:
Du övertänkter frågan.

Bara för att ett utrymmes skal är av ledande material behöver det inte jordas, det blir inte säkrare för det.

Om en kabel går sönder så är det väl rätt osannolikt att den kortsluter mot containerns vägg, chansen är väl betydligt högre att du rör vid kabelns skada och väggen samtidigt...om väggen är jordad får du en stöt och kan dö ( förutsatt ingen jordfelsbrytare), om väggen är ojordad märker du knappt problemet.
Fokusera på att jordfelsbrytare på matningen till centralen ( och undvik skador på kablar )så är du så säker som man kan bli .
 
Redigerat:
M
D Dilato skrev:
Min åsikt:
Du övertänkter frågan.

Bara för att ett utrymmes skal är av ledande material behöver det inte jordas, dry blir inte säkrare för det.
Tack för din input och jag förstår vad du menar.
Ibland känns det dock säkrare med att ha både hängslen och livrem :)
 
M Mekplatsen skrev:
Tack för din input och jag förstår vad du menar.
Ibland känns det dock säkrare med att ha både hängslen och livrem :)
Allt har en baksida.
Ibland kan man fastna i hängslena och strypas..det räcker med livrem för att hålla uppe brallorna🤓
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Man anser uppenbarligen att en container utomhus sannolikt har kontakt med moder jord.

Därför finns ett mer eller mindre allmänt krav på skyddsutjämning och jordtag i 717 - Mobila och transportabla enheter.

Skyddsutjämning betyder alltså skydd mot fel utifrån såsom åska och jordfel i matande nät som orsakar en potential mellan container och utsatta delar.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 3 till
  • Laddar…
A
Tack för förtydligandet Bo. Jag trodde inte en vanlig kontainer räknas in som en sådan enhet utan att det bara blir byggström och eventuellt ett trångt ledande utrymme. Dock tveksamt på det senare.

Fast jag har gjort samma tolkning som du i denna tråd i en annan tråd på detta forum så jag har velat lite fram och tillbaka.

717.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt är tillämpliga på elinstallationer inom mobila och transportabla enheter.

Med enhet menas i denna standard ett fordon eller en flyttbar enhet inom vilken det finns en elinstallation eller en del av en elinstallation.

Enheter är:
– antingen mobila, t ex fordon (framdrivna med egen motor eller bogserade), eller
– flyttbara enheter, t ex containrar eller hytter som placeras på ett chassi.
 
Är en el-björn att anse som "elinstallation eller en del av en elinstallation?"
Bilden visar en elpanel från El-Björn med flera strömuttag och säkringar, frågeställningen gäller om den klassas som installation eller förlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller är det mer en förlängningskabel med grendosa (avsäkrad)?
 
A
Det var så jag resonerade här också dilato. En kontainer utan elinstallation med bara en sådan väska.
 
En elbjörn för med sig utsatta delar, så containerreglerna är helt klar tillämpbara.

Dock skiljer sig reglerna lite beroende på typ av matning (t.ex egen generator i containern), men det behöver vi inte gå in på för då börjar det bli snårigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.