Hej!

Jag vet att den här frågan har diskuterats tidigare, men de trådar jag hittat är något äldre. Därför tänkte jag att det kan vara värt att fråga igen för att se om något har förändrats.

Är det möjligt att koppla två vriddimmers i en trappkoppling, så att man kan dimra samma lampa från två olika platser?

Jag är medveten om att detta är möjligt med återfjädrande tryckknappar eller med två Plejd-puckar och två vred, där puckarna synkroniseras via appen. Men, om jag förstått det rätt, innebär det i så fall att kommunikationen mellan ena knappen och lampan sker trådlöst, vilket jag vill undvika.

Finns det verkligen inget sätt att lösa detta med vriddimmers och utan att det blir trådlöst?

Du kan endast ha en vriddimmer i en trappkoppling

Om du tänker på det. Hur skulle det bli om den ena dimmern var inställd på att skicka ut 39 volt och den andra 180?

• Gilla
Adevv
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:

Om du tänker på det. Hur skulle det bli om dedå blir😄✌️n ena dimmern var inställd på att skicka ut 39 volt och den andra 180?
Nja, då blir det väl 180 V.
Förutsatt båda matas av samma fas.

• Gilla
Adevv
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:

Om du tänker på det. Hur skulle det bli om den ena dimmern var inställd på att skicka ut 39 volt och den andra 180?
Okej,

Jag tänkte ifall om det fanns någon puck, typ som Plejd, som kan ta emot styrningen från två olika vred och i mjukvaran bestämma hur lampan ska dimras.

Jag tror Plejd löser det idag med att varje vred är kopplat till varsin puck och att de styrs trådlöst, men jag tänkte om det fanns något liknande där en enda puck tar emot signalerna från båda vreden utan att det behöver gå trådlöst emellan.

Eller tänker jag fel?

Redigerat:
Går som sagt inte med vanliga dimmers, i så fall måste man börja med 0-10V vred.
Och vad jag vet så har Plejd inga produkter med analoga ingångar.
Och någon annan färdig produkt med de egenskaper du önskar blir nog svårt att hitta.
En analog multiplexer kan du annars bygga mha en micro-PLC t.ex. Siemens LOGO.
Även ett gäng Shelly-puckar skulle nog kunna lösa uppgiften, om inte med den egna script-funktionen så kan man via Home Assistant lösa det men då börjar det dra iväg rejält i komplexitet.

Redigerat:
  • Gilla
S0ft
  • Laddar…
Ett alternativ kan vara om du accepterar en återfjädrande strömställare vid varje vriddimmer som bryter resp. sluter en hållkrets med ett relä som väljer dimmer.

• Gilla
S0ft
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.