D Daniel 109 skrev:
Den bruna ska sitta på den vänstra.
Det är inte ett uttag.
Sorry, strömbrytare :)

Ja men på ovan bild, stämmer inte det?
 
M m@nge skrev:
Sorry, strömbrytare :)

Ja men på ovan bild, stämmer inte det?
Jo, det stämmer. Ena sladden ska till L och den andra till någon av pil-ut. Vilken som sitter vart eller vilken av pil-ut du kopplar till spelar ingen roll. Dock säjer standarden att lampan ska vara tänd när vippan är "uppåt". Om det inte blir så får du vrida strömbrytaren ett halvt varv.
 
M@nge: Nej, du har märkt mittenhålen. Dör finns det inte en anslutningsplint. Du ska använda något av de två hålen längs till vänster. Iallafall om du vill att det ska lysa när ovankanten är intryckt.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
M@nge: Nej, du har märkt mittenhålen. Dör finns det inte en anslutningsplint. Du ska använda något av de två hålen längs till vänster. Iallafall om du vill att det ska lysa när ovankanten är intryckt.
Strömställarbakstycke med text som visar var bruna och svarta ledningar ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du menar att brun ska in längst till vänster?
 
I överkant på din bild finns det 6 hål. Du ska använda något av de två längs till vänster.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I överkant på din bild finns det 6 hål. Du ska använda något av de två längs till vänster.
Här?
Elektrisk brytare med brun och svart markerade anslutningar på en grön bakgrund, monterad på en träribbad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tittar in i hålen på den sidan så ser du vart man kan fästa kabeln. Fäst den i valfri plint.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Mikael_L
M m@nge skrev:
Här?
[bild]
Ja precis så.

Skala rätt längd, 11 mm är den rätta längden, den finns angiven tillsammans med en längdmarkering tryckt på baksidan av strömbrytaren.
Skala försiktigt så kopparledarna inte blir skadade med minsta hack.
Kolla så du fått in alla kardeler, så ingen kardel spretar ut.

Det här har med elektrikerhandlaget, det som brukar brista lite (eller mycket ibland) hos lärlingarna, men efter ett år har de för det mesta erhållit ett väldigt bra handlag.
Hempulare får aldrig samma mängd arbetserfarenhet.

useless useless skrev:
Om du tittar in i hålen på den sidan så ser du vart man kan fästa kabeln. Fäst den i valfri plint.
Bra påpekande, det finns 2 plintar precis bredvid varann att välja på, men de är kopplade till samma i brytaren, så man kan välja vilken som. Jag brukar alltid ta den mot mitten när det bara är en tråd, för då kommer man ju lite längre ifrån omgivningen - ja jag vet, en liten löjlighet, men det är vanligt med dylika hang-ups.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.