3 732 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Byta DCL mot sockerbit/wago
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Något krav på att momenten ska vara direkt efter varandra finns det inte. Däremot får inte den del av anläggningen som bytet utförs på (gruppen) tas i bruk förrens bytet blir slutfört, annars blir det en losskoppling med påföljande installation.Bo.Siltberg skrev:
Det är således tillåtet att t.ex. skruva ur proppen, montera loss en brytare, åka till affären för hitta en likadan, sedan komma hem och installera brytaren, och sedan skruva i proppen - även om affärsbesöket görs dagen efter pga öppettider.
Eller montera ner en ljusarmatur, sedan påbörja ett arbete med att måtta upp nya hål för den nya ljusarmaturen, borra, och sedan montera upp den nya ljusarmaturen.
Däremot är det såklart inte tillåtet att montera ner en lampa, och sedan låta nya innehavaren montera in en lampa.
Att montera ett utanpåliggande DCL uttag ist för det sladdanslutna så som föreslagit kan jag inte se som något problem. Att uttagen ska vara EXAKT likadana ser jag inget krav på, du behöver ju inte byta ett jordat Trend-uttag mot ett jordat Trend-uttag, utan vilket annat jordat uttag går ju bra som helst.
Samma bör gälla DCL-uttag, dvs jordat DCL-uttag mot jordat DCL-uttag, sedan om det fysiska utförandet skiljer lite, spelar ingen roll.
Elsäkerhetsverket är ju ganska tydliga i det i sin information, det är det elektriska utförandet som måste vara identiskt, inte det mekaniska eller hur plasten ser ut.
Däremot kan jag se det som att det inte är tillåtet att byta ett 2-vägs till ett 4-vägs då det är ett annorlunda elektriskt utförande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du menar att du gör denna tolkning av föreskrifterna?S sebastiannielsen skrev:
Jag håller bara delvis med.
Det får inte gå längre tid än att vederbörande kommer ihåg hur den förra lampan var ansluten.
Problem med att det skulle vara behörighetskrävande?S sebastiannielsen skrev:
Vet inte om någon hävdat det, jag har i alla fall inte gjort det.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Jag frågade elsäkerhetsverket, och gav ett exempel, t.ex. att demontera ett uttag helt och hållet, därefter tapetsera/måla en vägg eller t.om. reparera gipsskiva, och sedan montera uttaget igen.Bo.Siltberg skrev:
De sa direkt "Det räknas som ett byte och är tillåtet, sålänge den del av elanläggningen där bytet utförs inte tas i bruk förrens arbetet är slutfört".
Någon specifik tidsbegränsning för hur lång tid bytet får ta som helhet finns inte.
Det du nämner, att komma ihåg hur det var anslutet, räknas in i begreppet "nödig kännedom", t.ex. får man ta ett foto eller liknande om man inte kommer ihåg det rakt av.
Nej, eftersom du byter ett uttag mot ett uttag.Bo.Siltberg skrev:
Att uttagen har olika mekanisk fastsättning och utformning ser jag inte att det påverkar om det är behörighetskrävande.
Sålänge den elektriska utformningen (jordat DCL-uttag till jordat DCL-uttag) är detsamma, så är det ett tillåtet byte.
Om man t.ex. byter ett eljo trend 2-vägs jordat uttag till ett exxact 2-vägs jordat uttag t.ex. med olika tillverkare så ser jag inte att det skulle strida mot att det måste vara liknande material.
Man får ju tänka på att ett EXAKT på pricken likadant uttag som det som sitter hemma, inte rentav kanske ens finns tillgängligt i handeln. Däremot är det helt självklart att man inte får byta mellan uttag med olika elektrisk funktion/utformning, dvs där inte exakt samma kontakter passar att ansluta.
Det DCL-uttag du har hemma kanske inte ens finns i handeln ens utan har bytts mot en ny modell.
Kollar man t.ex. på elsäkerhetsverket så säger de ingenting om att uttagen måste vara samma, varken i de instruktionsvideos eller informationsvideos. Däremot trycker de på väldigt tydligt att det måste vara jordat mot jordat, och ojordat mot ojordat.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Fast det där faller väl under att du måste veta vad du gör för att det skall vara tillåtet. Om man vid återinkopplingen inte vet vilken tråd som skall sättas var, så har man inte den kunskap som krävs.Bo.Siltberg skrev:
Om man sedan vet vad som är rätt, för att man har ett bra minne, eller för att man tog en bild innan demontering, eller för att man har tillräcklig kunskap för att titta i närliggande kopplingsdosor och vet hur man kan dra rätt slutsats från det spelar ingen roll.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Grejen med regeln är uppenbart att man ska koppla in (den nya) armaturen på samma sätt som den föregående. Kunskapsmässigt bara att flytta över trådarna, vilket inte kräver någon högre "nödig kännedom" än att dra åt en skruv.
Visst måste man där ha intelligensnivån att notera hur den gamla var inkopplad, och komma ihåg det. Om man inte har den intelligensen så finns ju ingenting att komma ihåg.
Visst finns det luckor i föreskrifterna, t.ex vid byte från en klass II till en klass I-armatur. De kanske tycker att kravet på "torrt rum" uppväger denna risk att det blir fel med skyddsjordningen.
Visst måste man där ha intelligensnivån att notera hur den gamla var inkopplad, och komma ihåg det. Om man inte har den intelligensen så finns ju ingenting att komma ihåg.
Visst finns det luckor i föreskrifterna, t.ex vid byte från en klass II till en klass I-armatur. De kanske tycker att kravet på "torrt rum" uppväger denna risk att det blir fel med skyddsjordningen.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Grejen är ju att byter du vägguttag eller lampströmbrytare så räcker det att du byter tillverkare så kommer kopplingen se HELT annorlunda ut - dvs man måste veta vad symbolerna betyder och kunna läsa manualen till det nya vägguttaget eller lampströmbrytaren.Bo.Siltberg skrev:
Det är just därför man INTE ska bara flytta trådarna till "samma ställe", för jord, fas och nolla på ett vägguttag av olika tillverkare sitter i olika ordning och att då bara "kopiera" den gamla inkopplingen kommer garanterat leda till fara.
Och armatur. Det är i praktiken omöjligt att hitta en armatur som ens liknar den som sitter där innan. Ta vilken lampa som helst, den "går ur kollektionen" redan något år efter. Så får man köpa något nytt och annorlunda. Som givetvis har en annorlunda inkopplingsordning, dock med samma symboler. På vissa armaturer sitter jorden sist, på vissa sitter jorden i mitten av plinten, osv.
Så det argumentet håller inte.
Och tillverkare ingår GARANTERAT inte i att det måste vara "likvärdigt material". Annars hade de skrivit att "det nya vägguttaget måste vara identiskt med det gamla gällande tillverkare, modell och utformning".
Och då hade inte biltema och clas ohlson haft anledning att sälja vägguttag och lampströmbrytare - för vilken elektriker köper sånt?
Nu räcker det ju att prylen har samma elektriska egenskaper och funktion (t.ex. jordat mot jordat, trappströmbrytare mot trappströmbrytare m.m.) varför jag menar att det i TS fall skulle vara tillåtet att byta sladduttaget (DCL-uttag) mot ett utanpåliggande DCL-uttag.
Egenskapen "infällt eller utanpåliggande" menar jag också är en sådan egenskap som får skilja, eftersom det är en monteringslösning, inte en elektrisk egenskap.
Att t.ex. montera ett infällt uttag och använda förhöjningsram för att ersätta ett utanpåliggande ser jag inte som något problem. (exempel om det inte finns en lämplig utanpåliggande ersättare för det uttaget man tänker byta).
Inte heller tvärtom, sätta ett utanpåliggande ovanpå dosan istället för ett infällt, t.ex. om dosans djup är för litet för att montera "dagens" uttag.
Det finns ju massvis av olika monteringslösningar för uttag och knappar, vissa skruvas fast, vissa klickas fast, osv. Att man måste välja ett uttag med samma mekaniska monteringslösning som det gamla ser jag inte som ett krav. Elsäkerhetsverket nämner inget om detta heller.
Enbart att de elektriska egenskaperna (likvärdig funktion) och elektromekaniska egenskaperna (likvärdig utformning) - t.ex. jordat mot jordat, DCL-uttag mot DCL-uttag, ojordat mot ojordat, dubbelknapp mot dubbelknapp, enkelknapp mot enkelknapp etc. måste vara identiska.
Redigerat:
Föreskrifterna har ingen sådan begränsning. Så i det osannolika scenariot att man har jord i dosan kan man byta från ojordat till jordat själv. Sen så förstår jag att ESV säger det dom säger och det är ju en rimlig tolkning men texten i föreskriften säger annat.S sebastiannielsen skrev:
Föreskriften säger väl att allt är förbjudet förutom några få undantag?M merbanan skrev:
Och ett av de få undantagen är "Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.". Jag ser inte heller att frågan om jordat till ojordat och tvärtom behandlas. Sen att det i praktiken antagligen oftast är fel att byta mellan jordat/ojordat av andra anledningar är en annan sak.useless skrev:
Klicka här för att svara