966 läst ·
11 svar
966 läst
11 svar
Belysning badrum, jordning
Köpte en armatur jag vill ha monterad i badrummet, men insåg ju nu att den behöver bord denna armatur och det har jag inte framdraget till taket där armaturen ska upp.
Kan man strunta i jorden? Måste jag köpa ny armatur?
Kan man strunta i jorden? Måste jag köpa ny armatur?
I fuktigt/blöt miljö där du står barfota på golvet vill du inte göra avsteg från en korrekt elinstallation.
Den (armaturen) kommer att lysa lika bra utan jord men skydd mot elfel bortfaller utan jordning av metalldelar etc.
Den (armaturen) kommer att lysa lika bra utan jord men skydd mot elfel bortfaller utan jordning av metalldelar etc.
Så vad blir lättast skulle du säga? Åka köpa en annan armatur som inte behöver jord, eller ska jag ringa hit en elektriker som måste dra fram en jord kabel. Tror närmaste jordkabeln som finns ligger i el centralen. Så det är ju inte bara så bara att göra.E etompau skrev:
Köp en dubbelisolerar armatur som inte behöver/ska kopplas till jord. Lär bli billigare och enklare än att dra fram en jordledning.M Morgan Olsson3 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Om vi nu antar att lampoan kopplas in fast, vilket är det vanligaste i lite äldre badrum, så var det vanligt att inte dra fram jord, eftersom de i princip enda armaturer som fanns då för ändamålet hade porslinshållare, utan möjlighet att ansluta jord. Sitter det däremot ett lamputtag i taket, så måste det vara jord framdraget (och uttaget måste skyddas av jordfelsbrytare).
Ska sätta upp en armatur och det blir ju en fast inkoppling. Kan jag skippa jorden då menar du och bara sätta en sockerbit på den innanför armaturen?H hempularen skrev:Om vi nu antar att lampoan kopplas in fast, vilket är det vanligaste i lite äldre badrum, så var det vanligt att inte dra fram jord, eftersom de i princip enda armaturer som fanns då för ändamålet hade porslinshållare, utan möjlighet att ansluta jord. Sitter det däremot ett lamputtag i taket, så måste det vara jord framdraget (och uttaget måste skyddas av jordfelsbrytare).
Tanken är nog att skyddsjord ska finnas där i det fall någon i framtiden vill byta till en klass 1-armatur.M Morgan Olsson3 skrev:
Det finns en skrivelse om detta i 412 i nuvarande elinstallationsreglerna. Kanske även har varit med i tidigare utgåvor av den standarden?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Nej, absolut inter om du har en armatur som skall ha jord (inte är dubbelisolerad). Då måste armaturen under alla omständigheter kopplas till jord om den används i ett badrum (samma sak gäller för alla andra rum där det finns jordade uttag eller apparater någonstans i rummet).M Morgan Olsson3 skrev:
Idag är det krav att jord skall dras fram till en dosa eller annan inkopplingspunkt, även om den armatur/apparat som skall kopplas in är dubbelisolerad. Den dubbelisolerade armaturen skall inet anslutas till jord. SKälet är just för att undvika situationer som den du har hamnat i nu. Du har en apparat som skall jordas, men det finns ingen skyddsjord framdragen. Då finns risken att en mindre kunnig person chansar och kopplar in armaturen utan jord. Och du har en farlig installation (att sedfan olycksrisken är låg hör inte hit, det är oacceptabelt onödig risk).
När du nu har en anslutningspunkt som saknar jordledning. Lös problemet grenom att välja en dubbelisolerad armatur. Att det visserligen borde finnas en jordledning även om den inte används vore lite överdrivet att åtgärda i nuläget.
Klicka här för att svara