4 671 läst ·
57 svar
5k läst
57 svar
Ladda elbil (max 3,7 kW) - hur lång sladd är OK?
Tack för svaret! Som jag nämnde ovan så kommer det sannolikt inte att behöva bli nån laddning med skarvsladd. Dock via schuko, men direkt via uttaget.A Avemo skrev:Det man skall tänka på är att risken för varmgång i kontaktdon inte påverkas av sladdens längd. Det som händer vid för lång sladd är att det blir så hög resistans att det finns en stor risk att inte säkringen löser inom föreskriven tid vid kortslutning. Dessutom får man ett stort spänningsfall och alltså stora förluster. Jag har laddat med kanske 50m skarvsladd som mest. Jag tänker inte försöka lura i någon att det var ok med avseende på utlösningsvillkor. Från en mer praktisk synvinkel. Om jag i det läget glömt att ställa ner laddaren från 10 till 6 A så sänker den sig själv alldeles automatiskt. Jag antar att den känner av spänningsfallet. Vet inte om det gäller alla.
Min inställning är att laddning via schuko skarvsladd på 6A är ok i undantagsfall. Vill man ladda med högre ström är det bättre att skaffa en 2,5 mm² kabel med CEE-don. Sedan kan man avsluta med en adapter till schuko för laddaren om den har sådan kontakt.
Nästa steg är väl laddbox, men den djungeln har jag inte hunnit kolla på än 🙂
Det är praktiskt att ha laddhandsken hängande på väggen när man kommer hem så att man inte behöver plocka fram laddkabeln ur bilen. Om du tror att du kommer att så småningom skaffa en ren elbil så titta på en trefasladdare. Inte för att du ofta behöver mer än 3,7 kW. Utan för att det är mer praktiskt att lasta alla faserna med 6A än en fas med 16A när man har andra laster också. Vill du sedan ha effektvakt och tidsstyrning och andra extrafunktioner finns det förstås mer att titta på. Men jag klarar mig bra utan detta.
Blir ingen ren elbil. Åtminstone inte närmsta 5-6 åren. Men att balansera ut lasten kanske ändå är bra... får börja kolla lite på det.A Avemo skrev:Det är praktiskt att ha laddhandsken hängande på väggen när man kommer hem så att man inte behöver plocka fram laddkabeln ur bilen. Om du tror att du kommer att så småningom skaffa en ren elbil så titta på en trefasladdare. Inte för att du ofta behöver mer än 3,7 kW. Utan för att det är mer praktiskt att lasta alla faserna med 6A än en fas med 16A när man har andra laster också. Vill du sedan ha effektvakt och tidsstyrning och andra extrafunktioner finns det förstås mer att titta på. Men jag klarar mig bra utan detta.
Hur skulle nåt sånt här enkelt funka, tro?
https://e2charge.se/products/laddbox-evon-one
https://e2charge.se/products/laddbox-evon-one
Det ser väl jättebra ut. Det ser gammalt ut. Men det är inte i sig ett problem. Titta på stiften om de ser oxiderade ut. Öppna och titta om anslutningarna ser oxiderade ut. Men det uttaget är utmärkt att koppla in en laddare i. Kanske att du skall komplettera med en jordfelsbrytare om det inte finns.BiFuel skrev:
Det finns JFB. Men antar att jag behöver nån adapter för att koppla in laddsladd då... plus att sladden inte räcker här inifrån ut till bilen. Så då är vi tillbaka på skarvsladd 😀A Avemo skrev:Det ser väl jättebra ut. Det ser gammalt ut. Men det är inte i sig ett problem. Titta på stiften om de ser oxiderade ut. Öppna och titta om anslutningarna ser oxiderade ut. Men det uttaget är utmärkt att koppla in en laddare i. Kanske att du skall komplettera med en jordfelsbrytare om det inte finns.
Klicka här för att svara