Vi vill installera eluttag i stänkskyddet i köket. Det kommer att bli en en skiva i marmor eller terazzo. Hur går man tillväga för att denna lösning ska vara CE-godkänd? OBS Se bild!!

• Kök med vita skåp och marmorstänkskydd, eluttag markerat med lila cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två eluttag installerade i ett marmorerat stänkskydd.
    Skapa konto
  • Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Förutom att bildens uttag är ”retuscherade” in stenen, så lär en sådan installation aldrig godkännas. Du skall prata med en elektriker/elkonstruktör som kan rådgöra hur du kan få en önskvärd lösning. CE-märkning lär du aldrig få eftersom din installation inte blir en färdig produkt, men det går säkert med en del resurser att få det godkänt ändå.

det finns ett antal invändningar mot en sådan lösning -- ur bearbetningsperspektiv så kan man börja med att fundera på hur man löser det med den uttagsstandard vi har i Sverige, det handlar inte om att borra några hål i en marmorskiva, utan det krävs avfasningar och utstickande/fjädrande jordbleck:
Närbild av en eluttag med tydliga avfasningar och fjädrande jordbleck illustrerande svensk standard.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Förutom att bildens uttag är ”retuscherade” in stenen, så lär en sådan installation aldrig godkännas. Du skall prata med en elektriker/elkonstruktör som kan rådgöra hur du kan få en önskvärd lösning. CE-märkning lär du aldrig få eftersom din installation inte blir en färdig produkt, men det går säkert med en del resurser att få det godkänt ändå.

De är inte retuscherade.

A Affe1984 skrev:
Vad tror ni om detta? CE-godkänt?
Mycket fokus på CE-godkännande kan jag tycka. Det mest uppenbara problemet med dessa uttag är att de inte följer svensk standard för eluttag och inget jag i alla fall skulle överväga i en bostad.

Alfredo Alfredo skrev:
Mycket fokus på CE-godkännande kan jag tycka. Det mest uppenbara problemet med dessa uttag är att de inte följer svensk standard för eluttag och inget jag i alla fall skulle överväga i en bostad.

Varför?

Förutom att dom inte är petskyddade så borde det inte vara omöjligt att få den typen av uttag godkända? Det kräver väl iofs även att marmorn räknas som en tillräckligt bra elektrisk isolator...

CE-märkning har jag också svårt att se vad den tillför så länge det inte är en produkt man har tänkt sälja.

A Affe1984 skrev:
Varför?
Därför att normala skyddsjordade stickkontakter inte passar.

Normalt svenskt uttag.
Svenskt vägguttag utan skyddsjordbleck och petskydd, med ett jordstift och utan guidespår.

Inga jordbleck. Ett "jordstift". Inga "guidespår". Ej petskyddat.
Elektriskt vägguttag med två hål och ett centralt jordstift monterat på en marmorerad yta.
Skapa konto

Det är helt enkelt en typ av vägguttag som inte används i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jo, men själva principen att göra uttagsbrunnen i en stenplatta är inte omöjlig. Men ska det användas i sverige så ska det såklart vara ett skyddsjordat Schuko-uttag.

• Gilla
MinimalistWannabe och 1 till
  • Laddar…
A Affe1984 skrev:
Vad tror ni om detta? CE-godkänt?

[länk]
Schysta priser.........

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
De verkar ha olika uttag tillgängliga .. är det F uttag ni syftar på?

• Olika eluttagstyper markerade som E, C, G, K och F.
    Skapa konto
Ja.

H hapazard skrev:
Det närmsta du kan komma är nog att fälla in liknande dessa:
[länk]

[bild]
Ja, tack - vi har sett det också. Fullgod kompromiss men dock inte lika snygg ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.