Jag är i planeringsskedet att skaffa en laddhybrid. Modellen kan laddas via vanligt eluttag, som jag förstår det är max laddning 3,7 kW (16A, 1 fas). Om man skulle ladda den via ett vanligt vägguttag, hur lång sladd kan man ha innan det blir problem? På sikt kommer jag att installera en laddstolpe där bilen parkeras, men tills dess vore det bra att ha lite koll.
Bilen ifråga är en Skoda Superb iV, årsmodell 2022 eller 2023. 13 kWh batteri.
Ingen skarvsladd över huvud taget med schukokontakt/skarvuttag om du vill ladda mer än typ 8 A.
Ett nytt schukouttag inom någon meter ifrån bilen, minst 2,5 mm2 oskarvad kabel ifrån gruppcentralen till uttaget.
Hur grov kabelarea det behöver vara beror på flera faktorer som kabellängd, förimpedans.
Det fungera hyfsat med 2,5 mm² skarvsladd om den har CEE-216 kontakt i matande änden samt att CEE-216 uttaget har oskarvad 2,5 mm² kabel till gruppcentralen.
Ett nytt schukouttag inom någon meter ifrån bilen, minst 2,5 mm2 oskarvad kabel ifrån gruppcentralen till uttaget.
Hur grov kabelarea det behöver vara beror på flera faktorer som kabellängd, förimpedans.
Det fungera hyfsat med 2,5 mm² skarvsladd om den har CEE-216 kontakt i matande änden samt att CEE-216 uttaget har oskarvad 2,5 mm² kabel till gruppcentralen.
Och för mig som inte har koll - vad är faran? Att det går varmt = brandrisk?Demmpa skrev:
Ingen skarvsladd över huvud taget med schukokontakt/skarvuttag om du vill ladda mer än typ 8 A.
Och laddning upp till 8A är OK med skarvsladd?
Ja, det är först å främst varmgång i ledare & kopplingspunkter, främst kopplingspunkter som har hög övergångsresistans tex pga oxider, dåligt åtdragen kopplingspunkt.
Vid 8 A belastning under lång tid så bör det inte bli så hög varmgång att det blir skadligt, men helt säkert är det inte om det är gamla kablar/uttag/kopplingspunkter.
Vid 8 A belastning under lång tid så bör det inte bli så hög varmgång att det blir skadligt, men helt säkert är det inte om det är gamla kablar/uttag/kopplingspunkter.
Schuko är till för tillfällig eller laddning i nödfall.
Inte för vardagligt bruk som permanent lösning.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dare/sakerhetsrisker-vid-laddning-av-elbilar/
Inte för vardagligt bruk som permanent lösning.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dare/sakerhetsrisker-vid-laddning-av-elbilar/
En stor del av problemet tror jag är att det är så många som inte har så bra koll. En annan stor del av problemet är att det finns så många gamla och dåliga vägguttag som fungerar utmärkt därför att de aldrig belastas hårt och länge. Tills någon kopplar in en elbilsladdare. Då plötsligt blir det varmt.BiFuel skrev:
Går man på vad tillverkarna säger så får man inte använda skarvsladd till laddaren. Laddkablarna brukar ha en värmesensor inbyggd i stickproppen så att den slår av om det skulle bli onormalt varmt. Den funktionen missas med skarvsladd.
Om du vet att vägguttaget är i bra skick och väljer en skarvsladd med minst 1,5 mm² kabelarea så skall det inte vara några problem att ladda med detta. Men koppla ur och känn på stickproppen ibland under pågående laddning så att du märker om något blir varmt.
Med en laddhybrid är det rimligt att använda en enfasladdare med stickpropp till vardags. Men skarvsladd använder jag bara i undantagsfall.
Stort tack för utförligt svar! Och bara för att jag ska lite mer koll - spelar skarvsladdens längd stor roll? Var går en teoretisk gräns?A Avemo skrev:En stor del av problemet tror jag är att det är så många som inte har så bra koll. En annan stor del av problemet är att det finns så många gamla och dåliga vägguttag som fungerar utmärkt därför att de aldrig belastas hårt och länge. Tills någon kopplar in en elbilsladdare. Då plötsligt blir det varmt.
Går man på vad tillverkarna säger så får man inte använda skarvsladd till laddaren. Laddkablarna brukar ha en värmesensor inbyggd i stickproppen så att den slår av om det skulle bli onormalt varmt. Den funktionen missas med skarvsladd.
Om du vet att vägguttaget är i bra skick och väljer en skarvsladd med minst 1,5 mm² kabelarea så skall det inte vara några problem att ladda med detta. Men koppla ur och känn på stickproppen ibland under pågående laddning så att du märker om något blir varmt.
Med en laddhybrid är det rimligt att använda en enfasladdare med stickpropp till vardags. Men skarvsladd använder jag bara i undantagsfall.
Schuko har samma krav som andra kontaktdon för 16A. Är de i skick så klarar de 16A kontinuerligt. Så länge en skarvsladd är utrullad så är den inte en risk. Men alla kontaktpunkter tillför ju ställen som kan ha dålig kontakt.
Tips kolla vad ditt försäkringsbolag tycker..BiFuel skrev:
Jag är i planeringsskedet att skaffa en laddhybrid. Modellen kan laddas via vanligt eluttag, som jag förstår det är max laddning 3,7 kW (16A, 1 fas). Om man skulle ladda den via ett vanligt vägguttag, hur lång sladd kan man ha innan det blir problem? På sikt kommer jag att installera en laddstolpe där bilen parkeras, men tills dess vore det bra att ha lite koll.
Jag fick ordentlig varmgång i ett IP-klassat Schuko utomhus vid laddning på 10A. 8-10 år gammalt, inga synliga skador öht, allt bra åtdraget.
Bytte till ett nytt och det löste problemet med värmen. Det är rätt lömskt, det var omöjligt att se att utifrån, måste ha varit nån oxid på kontaktytorna eller nåt sånt. Jag blev rätt skraj och installerade laddbox direkt.
Bytte till ett nytt och det löste problemet med värmen. Det är rätt lömskt, det var omöjligt att se att utifrån, måste ha varit nån oxid på kontaktytorna eller nåt sånt. Jag blev rätt skraj och installerade laddbox direkt.
Schuko är väl inte alls dimensionerat för 16A kontinuerligt? Tvärtom så är det anpassat för hushållsbehov med 16A i perioder där inget annat än en elbil drar 16A i knappt en timme non stop, medan en elbil kan dra det lätt i ett dygn.D Daniel 109 skrev:
Sedan när man tar hänsyn till att schukouttaget kan sitta ute i värme och sol så inser man att marginalerna krymper ytterligare.
På mitt förra jobb satte några in elfläkt i omklädningsrummet, den gick som det mest av hushållsel i intervaller men inom det första året så smälte en nytt shuckouttag.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
"(Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
"(Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Jo, de är definitivt testade för att med marginal klara 16A kontinuerligt. Precis som andra delar som kan används för installationer avsäkrade med 16A.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Du kan väl ställa in laddström eller? Välj 6 A så kan du lugnt ladda över natten. Viktigt: kabeln ska vara utrullad helt. Annars riskerar man varmgång i kabeltrumman.