Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gamla stickproppen ser ut att vara rätt kopplad, och då bör även uttaget vara rätt kopplat. Du har också kontrollmätt spänningarna.

Vad gjorde du med grå ledare? Hällen kan ha en bygel mellan blå och grå, så därför får inte grå kopplas till fas utan vidare. Hällen kan också kräva att både blå och grå kopplas till N.
Grå ledare klipptes, för enkelhetens skull.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
H HenrikTornquist skrev:
Grå ledare klipptes, för enkelhetens skull.
Vad gjorde du med den? Hur ser det ut i anslutningsdosan på hällen? Om det är korrekt kopplat i kopplingsdosan på hällen borde två plattor fungera om du hoppar över den grå. Om de felaktigt var ihopbyglade i båda ändar borde det fungera som det skall när du särar på dem i stickproppen. Det jag kommer på som skulle leda till att saker går sönder är om du lagt den grå på den tredje fasen.

Lägg upp en bild på hur det är kopplat både i hällens kopplingsdosa och i perilexproppen så går det nog att se om något är fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad gjorde du med den? Hur ser det ut i anslutningsdosan på hällen? Om det är korrekt kopplat i kopplingsdosan på hällen borde två plattor fungera om du hoppar över den grå. Om de felaktigt var ihopbyglade i båda ändar borde det fungera som det skall när du särar på dem i stickproppen. Det jag kommer på som skulle leda till att saker går sönder är om du lagt den grå på den tredje fasen.

Lägg upp en bild på hur det är kopplat både i hällens kopplingsdosa och i perilexproppen så går det nog att se om något är fel.
Bilder på kabeln och hällens undersida indikerar att blå och blå/grå ska sitta ihop som nolla.

• Etikett med kabelanslutningar för 220V-240V, visar färgade kablar: gröngul, blå, svart och brun för jordning, nolla och fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för elektrisk anslutning på hällens undersida med kopplingsschema för 400 V 2N~ och 220-240 V 1N~.
    Skapa konto
I de fall man har 3-fas och använder 2 olika faser till hällen så räcker det med den blå ledaren till nollan i väggen med bygeln på plats i hällen. Blå/grå blir då överflödig.

Det är ok att klippa grå kabel så länge bygeln sitter på plats.
Bygeln levereras i en hållare markerad med ring.
Anslutningsschema med grå kabel och bygel markerad i röd ring och blå pil; spänning 220-240V.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ok att klippa grå kabel så länge bygeln sitter på plats.
Bygeln levereras i en hållare markerad med ring.
[bild]
Om jag inte kollar bygeln, är det ok med blå och blå/grå sammankopplade då? Oavsett om bygeln sitter där eller ej, menar jag.

Jag kollade inte bygeln. Körde blå och blå/grå tillsammans, och slog på strömmen successivt. Med hjärtat i halsen och klump i magen. Allt verkar fungera som det ska, och jag slipper köpa en ny häll igen.

Stort tack till er alla, det här stället är bara bäst när det gäller kunskap.

H HenrikTornquist skrev:
Jag kollade inte bygeln. Körde blå och blå/grå tillsammans, och slog på strömmen successivt. Med hjärtat i halsen och klump i magen. Allt verkar fungera som det ska, och jag slipper köpa en ny häll igen.

Stort tack till er alla, det här stället är bara bäst när det gäller kunskap.
Vad var felet?

useless useless skrev:
Vad var felet?
Svårt att säga. Antingen att blå/grå kabel inte var kopplad, eller så har brun kabel suttit lite i kläm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.