3 708 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Induktionshäll - befintlig kontakt?
Grå ledare klipptes, för enkelhetens skull.Bo.Siltberg skrev:
Den gamla stickproppen ser ut att vara rätt kopplad, och då bör även uttaget vara rätt kopplat. Du har också kontrollmätt spänningarna.
Vad gjorde du med grå ledare? Hällen kan ha en bygel mellan blå och grå, så därför får inte grå kopplas till fas utan vidare. Hällen kan också kräva att både blå och grå kopplas till N.
Vad gjorde du med den? Hur ser det ut i anslutningsdosan på hällen? Om det är korrekt kopplat i kopplingsdosan på hällen borde två plattor fungera om du hoppar över den grå. Om de felaktigt var ihopbyglade i båda ändar borde det fungera som det skall när du särar på dem i stickproppen. Det jag kommer på som skulle leda till att saker går sönder är om du lagt den grå på den tredje fasen.H HenrikTornquist skrev:
Lägg upp en bild på hur det är kopplat både i hällens kopplingsdosa och i perilexproppen så går det nog att se om något är fel.
Bilder på kabeln och hällens undersida indikerar att blå och blå/grå ska sitta ihop som nolla.A Avemo skrev:Vad gjorde du med den? Hur ser det ut i anslutningsdosan på hällen? Om det är korrekt kopplat i kopplingsdosan på hällen borde två plattor fungera om du hoppar över den grå. Om de felaktigt var ihopbyglade i båda ändar borde det fungera som det skall när du särar på dem i stickproppen. Det jag kommer på som skulle leda till att saker går sönder är om du lagt den grå på den tredje fasen.
Lägg upp en bild på hur det är kopplat både i hällens kopplingsdosa och i perilexproppen så går det nog att se om något är fel.
Jag kollade inte bygeln. Körde blå och blå/grå tillsammans, och slog på strömmen successivt. Med hjärtat i halsen och klump i magen. Allt verkar fungera som det ska, och jag slipper köpa en ny häll igen.
Stort tack till er alla, det här stället är bara bäst när det gäller kunskap.
Stort tack till er alla, det här stället är bara bäst när det gäller kunskap.
Vad var felet?H HenrikTornquist skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden