4 260 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Är system 22 tillåtet i Sverige?
De visar båda varianterna i sina anvisningarFotografen skrev:
Det gör de inte. De har inga dosor på sin sida.Fotografen skrev:
Framgår av anvisningarna. Det är olika beroende på om det är kort, medium eller lång men jag har för mig att det djupaste kravet var 55 mm.Fotografen skrev:
Edit: 56 -> 55 mm.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Just för att poängtera att:tommib skrev:
1 - Du "kringgår" inte reglerna genom att koppla vidare från en annan dosa. Det är angivet som explicit tillåtet. Det är inte så att det finns något krav att system22 ska matas från egen grupp eller säkring eller liknande som kan finnas för andra apparater där det inte är tillåtet att vidarekoppla ens från en kopplingsdosa. Exempel är elbilsladdare.
2 - För att poängtera att det är något som har med dosorna att göra. Dvs det är inte en beskaffenhet att eluttagen måste matas separat eller liknande (för då hade de inte tillåtet att man vidarekopplar utanför system22's dosa). Dessutom att ingen kabel får passera dosan även om den inte är kopplad i dosan.
Jag tror nog det enklaste är att fråga system22 om kravet gäller även i länder som inte har regler gällande max fyllnad i dosorna.
För det kan ju vara så att de bara angivit kravet i reglerna just för att deras hemlands regler säger så, om man ska tro HenrikHuslöse.
Har du någon bild eller länk till denna dosa?S sebastiannielsen skrev:2 - För att poängtera att det är något som har med dosorna att göra. Dvs det är inte en beskaffenhet att eluttagen måste matas separat eller liknande (för då hade de inte tillåtet att man vidarekopplar utanför system22's dosa). Dessutom att ingen kabel får passera dosan även om den inte är kopplad i dosan.
Jag provade att köra en "Box fill calculator" för att se vad man får resultat med ett eluttag + ledare för fas, nolla och jord enligt nordamerikanska regler. Minsta volym för dosan är 164 cm3 blev svaret.
Om vi antar att en eldosa är 60 mm i diameter och 60 mm djup blir volymen 170 cm3. Jag misstänker att det kan vara förklaringen till begränsningen.
Om vi antar att en eldosa är 60 mm i diameter och 60 mm djup blir volymen 170 cm3. Jag misstänker att det kan vara förklaringen till begränsningen.
Du verkar fortfarande ha hakat upp dig. Det är inte reglerna jag pratar om utan det rent praktiska problemet att man normalt vill kunna vidaremata från en apparatdosa till en annan istället för att ha kopplingsdosor som förfular installationen. Det är inte en vidarekoppling när man utgår från en kopplingsdosa och sprider ut till flera apparatdosor.S sebastiannielsen skrev:
Ok, eftersom vi nu märker ord, var är detta angivet som tillåtet? Av vem?S sebastiannielsen skrev:
Irrelevant. Det är det praktiska problemet som är intressant. Dessutom har det inget med dosorna att göra eftersom Bocci inte vet vilken dosa deras apparat monteras i.S sebastiannielsen skrev:
Håller med. Jag har dock inte riktigt energi till det innan jag går till jobbet.S sebastiannielsen skrev:
Så en pungdosa skulle lösa problemet då. Om det är vad det handlar om. Men det framgår inte på deras hemsida tyvärr... De skriver bara rakt av att inget annat får finnas i dosan.H HenrikHuslöse skrev:Jag provade att köra en "Box fill calculator" för att se vad man får resultat med ett eluttag + ledare för fas, nolla och jord enligt nordamerikanska regler. Minsta volym för dosan är 164 cm3 blev svaret.
Edit: Amrisarna har ju dessutom fyrkantiga dosor så de blir större för ett givet breddmått. Bra spaning ändå, det kan fortfarande vara rätt.
Redigerat:
tråkigt nog är det som vanligt med utlänska produkter/krav som översätts till svenska.
I slutändan är det tillverkarens krav som gäller (sålänge dessa följer svenska regler och standarder). Och det finns ingen regel/standard som säger att "Du kan strunta i tillverkarens anvisningar och skarva vidare om du vill"
Samma sak gäller som t.ex. ändlösa diskutionen om "allpolig brytning",
I slutändan är det tillverkarens krav som gäller (sålänge dessa följer svenska regler och standarder). Och det finns ingen regel/standard som säger att "Du kan strunta i tillverkarens anvisningar och skarva vidare om du vill"
Samma sak gäller som t.ex. ändlösa diskutionen om "allpolig brytning",
Ni kommer aldrig hitta några rationella vettiga skäl till det påståendet. Mest en vanlig rest från någon maskinöversättning. Nu verkar det ju inte vara någon direkt vettig produkt men som någon designdetalj som används ytterst lite kan den kanske tom fungera som avsett.
Det finns kanske en möjlig förklaring till. Vad är max avsäkring på uttagen?
Jag klurar på om lösningen med ledare fastmonterade på uttaget medför någon extra begränsning.tommib skrev:
Olika länder avsäkrar uttag olika. Frankrike har 20A till 16A uttag, Nordamerika ofta 20A till 15A uttag, UK avsäkrar 13A uttag med 32A.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag ifrågasätter om man verkligen får installera dessa i ett svenskt hus. Till att börja med så ser det inte ut att finnas petskydd på dem. Det ser inte ut att finnas skydd mot att komma åt kontaktpinnar som inte är helt intrykta i uttaget, ingen brunn.
Bara för att de installeras i andra EU länder behöver det inte vara OK att installera dem (dock får man nog sälja dem). Det är ju ex. inte tillåtet att installera danska uttag i Sverige.
Bara för att de installeras i andra EU länder behöver det inte vara OK att installera dem (dock får man nog sälja dem). Det är ju ex. inte tillåtet att installera danska uttag i Sverige.
Hela brunnen är ju ett petskydd. Det finns ju ingen spänning på stiften innan du tryckt in kontakten i brunnen, så det är väl snarast bättre skyddat än ett vanligt uttag.H hempularen skrev:
Du har missuppfattat konstruktionen.H hempularen skrev:Jag ifrågasätter om man verkligen får installera dessa i ett svenskt hus. Till att börja med så ser det inte ut att finnas petskydd på dem. Det ser inte ut att finnas skydd mot att komma åt kontaktpinnar som inte är helt intrykta i uttaget, ingen brunn.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
hela "brunnen" är fjäderbelastad. Dvs det är för designens skull. När du trycker in kontakten i brunnen så "förvandlas" system22 till ett vanligt vägguttag.H hempularen skrev:
Därför uttagen är så djupa, eftersom hela "brunnen" måste få plats i väggen och sedan dessutom kontaktdelen. Till skillnad från ett vanligt infällt vägguttag där brunnen sitter utanpåliggande och kontaktstycket är infällt.
Så om du trycker med fingret mitt i en system22 "brunn" så är det som en stor knapp som formen av ytan på en stickkontakt, som trycks in till samma djup som ett vanligt vägguttag. Så rent elsäkerhetsmässigt är det exakt som ett vanligt vägguttag.
Här är en närbild på ett system22 uttag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta så ser du att plastbiten (som ser ut som tvärsnittsytan av en stickkontakt) kan röra sig inåt i uttaget, och som du ser så är jordstiften dolda, de finns inuti brunnen - dvs om du trycker in plastbiten. Så när stickkontakten är i linje med väggen, så fortsätter du trycka och kontakten kommer åka ca 2 cm in i uttaget.
Redigerat:
Klicka här för att svara