Har en klassisk ringklocka som drivits via en transformator i källaren till hela huset med 100 lägenheter.
Nu är den urkopplad pga "farlig el" så de flesta har klistrat upp en trådlös knapp eller lapp med "knacka!".
Jag vill ha min ringklocka som låter horribelt. Charmigt!
Finns det någon grej på batteri som kan generera växelspänning nog för att driva en ringklocka? Har inget uttag nära.
Likt denna:
Nödlösning är att byta ut ovanstående till något som låter bra och ser bra ut men går på batteri direkt, sen bara använda tryckknappen.
Nu är den urkopplad pga "farlig el" så de flesta har klistrat upp en trådlös knapp eller lapp med "knacka!".
Jag vill ha min ringklocka som låter horribelt. Charmigt!
Finns det någon grej på batteri som kan generera växelspänning nog för att driva en ringklocka? Har inget uttag nära.
Likt denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nödlösning är att byta ut ovanstående till något som låter bra och ser bra ut men går på batteri direkt, sen bara använda tryckknappen.
Hittade den här nu, borde lösa allt.
https://lasgiganten.se/products/ringklocka-bell-in-one-d902
Måste bara hitta vilken av alla kablar i kopplingsskåpet som är till min dörr.
https://lasgiganten.se/products/ringklocka-bell-in-one-d902
Måste bara hitta vilken av alla kablar i kopplingsskåpet som är till min dörr.
Har nu fått hem själva ringklockan, fungerar utmärkt på batteri och låter som ett brandalarm 
Men förstår inte hur det är kopplat!?! Två kablar till tryckknappen, 2 kablar till gamla ringklockan och så kopplingsbox enligt bild. Men hittar ingenstans där allt är ihopkopplat...
Försökt mäta i skåpet, men lyckas inte få någon skillnad i kontakt hur jag än mäter med knapp på eller av.
Knapp och ringklocka ditsatta när dörr byttes för 15 år sedan, men huset är från 1950.
Någon som vet hur det kan vara kopplat?
Men förstår inte hur det är kopplat!?! Två kablar till tryckknappen, 2 kablar till gamla ringklockan och så kopplingsbox enligt bild. Men hittar ingenstans där allt är ihopkopplat...
Försökt mäta i skåpet, men lyckas inte få någon skillnad i kontakt hur jag än mäter med knapp på eller av.
Knapp och ringklocka ditsatta när dörr byttes för 15 år sedan, men huset är från 1950.
Logga in
Skapa konto
Någon som vet hur det kan vara kopplat?
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Men har du alltså en tavla med enskilda knappar till varje lägenhet på utsidan av huset? I så fall borde det inte räåcka med den där kopplingsboxen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Måste du koppla in dig på den gamla kabeln, kan du inte dra en ny till mellan lägenhetsdörren och denna underbara tingest.
Protte
Protte
Det är en knapp vid varje dörr inne i trapphuset.H hempularen skrev:
Försökte dra lite i den, men den sitter väldigt fast i en karm av metall.prototypen skrev:
Men hittade ett övermålat doslock(trodde det var till belysningen) och där bakom finns den här härliga härvan...
Tror det kommer gå att lösa om inte allt smular sönder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Totalt 4 dosor till 4 lägenheter.
Kanske är den där boxen i inlägget innan till gamla fasta telefonen?
Ska försöka mäta lite i helgen.
Precis, luckan du hittat är en sk slitslucka för telekabeln som förr gick i trapphuset. Den hade förbindelse mellan respektive lägenhet och inkommande telekabel i källaren etc.AXS skrev:
Det är en knapp vid varje dörr inne i trapphuset.
Försökte dra lite i den, men den sitter väldigt fast i en karm av metall.
Men hittade ett övermålat doslock(trodde det var till belysningen) och där bakom finns den här härliga härvan...
Tror det kommer gå att lösa om inte allt smular sönder.
[bild]
[bild]
Totalt 4 dosor till 4 lägenheter.
Kanske är den där boxen i inlägget innan till gamla fasta telefonen?
Ska försöka mäta lite i helgen.
Klicka här för att svara