731 läst ·
4 svar
731 läst
4 svar
Jordfelsbrytare slog ifrån, trots att säkring är av
Idag skulle jag byta ut ett uttag hemma. Jag är inte elektriker, men känner ändå att jag behärskar enklare vardagsmoment.
Säkringen till uttaget var av, och hade dubbelkollat med en multimeter både innan och efter att jag inte hade spänning.
Skruvat ut uttaget och skulle skruva fast ledningarna i det nya när strömmen helt plötsligt går. Ser i elskåpet att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Slår på den igen, möter på nytt med multimeter att ingen spänning finns, monterar klart. Slår på säkringen igen, uttaget fungerar.
Vad kan ha hänt? Försökt söka själv, och det som kan ha hänt är att neutrala eller jorden i samband med bytet kommit i kontakt med ett ventilationsrör i stål. Hittade en liknande frågeställning på annan sida som förklarade att om N kopplas på så vis, trots att säkring är av så kan jordfelsbrytare slå ifrån. Något om obalans mellan fasen och neutralen.
Är det en rimlig förklaring, eller ska jag vara orolig för att det är något mer allvarligt?
Säkringen till uttaget var av, och hade dubbelkollat med en multimeter både innan och efter att jag inte hade spänning.
Skruvat ut uttaget och skulle skruva fast ledningarna i det nya när strömmen helt plötsligt går. Ser i elskåpet att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Slår på den igen, möter på nytt med multimeter att ingen spänning finns, monterar klart. Slår på säkringen igen, uttaget fungerar.
Vad kan ha hänt? Försökt söka själv, och det som kan ha hänt är att neutrala eller jorden i samband med bytet kommit i kontakt med ett ventilationsrör i stål. Hittade en liknande frågeställning på annan sida som förklarade att om N kopplas på så vis, trots att säkring är av så kan jordfelsbrytare slå ifrån. Något om obalans mellan fasen och neutralen.
Är det en rimlig förklaring, eller ska jag vara orolig för att det är något mer allvarligt?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar