731 läst ·
4 svar
731 läst
4 svar
Jordfelsbrytare slog ifrån, trots att säkring är av
Idag skulle jag byta ut ett uttag hemma. Jag är inte elektriker, men känner ändå att jag behärskar enklare vardagsmoment.
Säkringen till uttaget var av, och hade dubbelkollat med en multimeter både innan och efter att jag inte hade spänning.
Skruvat ut uttaget och skulle skruva fast ledningarna i det nya när strömmen helt plötsligt går. Ser i elskåpet att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Slår på den igen, möter på nytt med multimeter att ingen spänning finns, monterar klart. Slår på säkringen igen, uttaget fungerar.
Vad kan ha hänt? Försökt söka själv, och det som kan ha hänt är att neutrala eller jorden i samband med bytet kommit i kontakt med ett ventilationsrör i stål. Hittade en liknande frågeställning på annan sida som förklarade att om N kopplas på så vis, trots att säkring är av så kan jordfelsbrytare slå ifrån. Något om obalans mellan fasen och neutralen.
Är det en rimlig förklaring, eller ska jag vara orolig för att det är något mer allvarligt?
Säkringen till uttaget var av, och hade dubbelkollat med en multimeter både innan och efter att jag inte hade spänning.
Skruvat ut uttaget och skulle skruva fast ledningarna i det nya när strömmen helt plötsligt går. Ser i elskåpet att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Slår på den igen, möter på nytt med multimeter att ingen spänning finns, monterar klart. Slår på säkringen igen, uttaget fungerar.
Vad kan ha hänt? Försökt söka själv, och det som kan ha hänt är att neutrala eller jorden i samband med bytet kommit i kontakt med ett ventilationsrör i stål. Hittade en liknande frågeställning på annan sida som förklarade att om N kopplas på så vis, trots att säkring är av så kan jordfelsbrytare slå ifrån. Något om obalans mellan fasen och neutralen.
Är det en rimlig förklaring, eller ska jag vara orolig för att det är något mer allvarligt?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Sannolikt har du råkar få kontakt mellan jord och nolla. Om centralen är spänningsatt finns det en liten spänning mellan dem. Tillräckligt för att driva en ström över 30mA.
Tack, att jord och nolla kom i kontakt är definitivt troligt. Om det skulle förklara allting så känner jag mig lugn.D Daniel 109 skrev:
Ja. Det ger normal driftström en alternativ parallellkopplad väg tillbaka till spänningskällan.
Strömmen leds normalt tillbaka via neutralskenan, genom jordfelsbrytaren och tillbaka till spänningskällan men då du för ihop neutral och skyddsjord i en gruppledning leder du en viss del via skyddsjord tillbaka till spänningskällan.
Den går utanför jordfelsbrytaren som då löser ut av obalansen.
Väldigt bra att du är noga med att kontrollmäta. Glöm inte att alltid först testa att instrumentet fungerar i ett uttag med spänning på.
Strömmen leds normalt tillbaka via neutralskenan, genom jordfelsbrytaren och tillbaka till spänningskällan men då du för ihop neutral och skyddsjord i en gruppledning leder du en viss del via skyddsjord tillbaka till spänningskällan.
Väldigt bra att du är noga med att kontrollmäta. Glöm inte att alltid först testa att instrumentet fungerar i ett uttag med spänning på.
Tack. Ja, jag mäter alltid så att jag får ett positivt test med spänning, innan jag stänger av säkring och mäter igen. Så det inte är fel på multimetern eller (troligare) att jag använder den fel.A avh67f skrev:Ja. Det ger normal driftström en alternativ parallellkopplad väg tillbaka till spänningskällan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden