Hej,
Har fått DCL-uttag i taket efter renovering. Såndadära löst hängandes stora uttag. Det fanns inte plats att fälla in uttagen i taket.
Frugan envisas med att köpa lampor med små koppar.
Finns det några regler om att jag inte får ta bort DCL och sätta sockerbit/wago istället?
Har fått DCL-uttag i taket efter renovering. Såndadära löst hängandes stora uttag. Det fanns inte plats att fälla in uttagen i taket.
Frugan envisas med att köpa lampor med små koppar.
Finns det några regler om att jag inte får ta bort DCL och sätta sockerbit/wago istället?
Går bra att koppla direkt på tamparna från taket, sen hur det är med jordningen är en annan sak. Finns jord i taket och armaturen har en jordskruv ska den dit. Är det en ( som numera ) dubbelisolerad armatur, så blir jorden bara blindkopplad.P Phalle skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 128 inlägg
Finns också större koppar att köpa löst om frugan går med på det.
Nu var det inte du som skulle svara på mitt inlägg, det är"" tommib """ som ska göra det och inte någon annan som ska anse sig som någon advokat och komma med något som ska vara som ett försvar för någon. Brukar komma rätt ofta det med försvarare och speciellt i eldelen på BHuseless skrev:
Det finns inget i det du länkar till, om att det är förbjudet att koppla direkt på tamparna i taket. Endast om att det ska vara en elektriker som ska utföra vissa arbeten på en elanläggning. Om det är det du menar med länken. Finner det lite märkligt om det är så.
I diverse spörsmål på elsidan som debateras på BH, så är du en av dom som talar om """ att gör så här så
blir det bra """ , särskilt i det med perilex och spisar """, du är inte ensam om det, ett flertal finns på BH som framhärdar sina åsikter och tankar hur det ska göras och talar om exakt hur det ska göras. Oavsett till en elektriker eller ett blåbär.
Så den dubbelmoral som du och andra framför, bör nog undvikas i avseende, speciellt i elfrågorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Man får byta ett lamputtag till ett annat uttag av samma typ.
Man får byta en fast ansluten ljusarmatur, dvs lossa på den gamla och ansluta den nya, alltså båda momenten direkt efter varandra.
Man får inte byta ett lamputtag mot fast anslutning eller tvärtom.
Om man tänker efter lite så är det självklart då fast anslutning kräver några snäpp högre kunskaper.
Man får byta en fast ansluten ljusarmatur, dvs lossa på den gamla och ansluta den nya, alltså båda momenten direkt efter varandra.
Man får inte byta ett lamputtag mot fast anslutning eller tvärtom.
Om man tänker efter lite så är det självklart då fast anslutning kräver några snäpp högre kunskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag läste och förstod rätt, så var inte frågan om ett fast uttag, utan en svans med ett uttag på, som hänger och kopplat på tampar från rörutlopp i taket. Nästa bra fråga är då, är det ett fast uttag eller. Inte för att föringa dina kunskaper, men även du har en förmåga att komma in med kommentarer i eldelen.Bo.Siltberg skrev:
På både gott och ont. Ser jag att en lösning har framkommit i en tråd, så går jag inte in och skriver något, det tillför inget. Kan bara förvilla en TS och inte bra. Det heter ju "" Ju fler kockar, desto sämre soppa ""
Löst hängande uttag? Det låter ju inte bra. Varför är det löst hängande?P Phalle skrev:
Elmaterial ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar så lämpligt är då att välja något som är gjort för att anslutas till lamputtag då det sitter ett där.
Fast anslutning som diskuteras här är också tillåtet om det är så armaturen ska anslutas men då får det inte vara brännbar byggnadsdel direkt mot elen. Men det är ju fel val av material om det sitter ett uttag på plats redan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
I trådens ämne anser jag att det är en riktigt dålig ide att plocka bort ett lamputtag och göra en fast anslutning. En anledning ser vi i denna parallella tråd. En annan anledning är att det är behörighetskrävande att göra bytet, det är behörighetskrävande att koppla loss lampan när man flyttar och det är behörighetskrävande för nya ägaren att koppla in sin lampa.
Gå istället tillbaka till affären och be dem om en lampa som fungerar i Svenska hem med lamputtag.
Gå istället tillbaka till affären och be dem om en lampa som fungerar i Svenska hem med lamputtag.
Bifogar bild på vad jag menar när jag säger löst.A avh67f skrev:Löst hängande uttag? Det låter ju inte bra. Varför är det löst hängande?
Elmaterial ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar så lämpligt är då att välja något som är gjort för att anslutas till lamputtag då det sitter ett där.
Fast anslutning som diskuteras här är också tillåtet om det är så armaturen ska anslutas men då får det inte vara brännbar byggnadsdel direkt mot elen. Men det är ju fel val av material om det sitter ett uttag på plats redan.
Tack för alla svar. Jag låter bli att ta bort DCL-uttaget och kollar om jag kan hitta större koppar istället.
Men jämfört med tidigare standard på uttag så tycker jag de här är orimligt stora. EU borde ha kört på den svenska standarden istället.
Men jämfört med tidigare standard på uttag så tycker jag de här är orimligt stora. EU borde ha kört på den svenska standarden istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Suck ja, det är obegripligt hur de kunde misslyckas så fatalt med att konstruera ett lamputtag.