Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ok, då du gör en ytskiktsrenovering och det saknas uttag i badrummet så går det då som underhåll vilket inte tvingar dig till installation av JFB, om det saknas. Men det är ju alltid en mycket stark rekommendation. Visst kan drivdonet placeras på vinden om miljön är lämplig och den blir åtkomlig. Ska du gå upp på vinden kanske du kan hitta en annan väg dit så slipper du kabelkanal
5 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Skall tillägga att kapacitivt kopplade strömmar kan inte lösa ut några säkringar, inte heller jordfelsbrytaren, det handlar om enstaka mikroAmpere.
8 svar · 1,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag bryter också mot regeln. :o Har en stump på kanske en decimeter som jag buntar ihop sladden till en limpistol med när jag plockar undan den. Förväxlingsrisken torde dock vara obefintlig... :p
11 svar · 6,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då ska i så fall reglerna föreskriva en regelbunden kontroll etc för gummikablar tål ju inte mer bara för att reglerna skulle tillåta dess användning. Nu tål de faktiskt en hel del, men har inte samma livslängd på 50-100 år som en installations- eller kraftkabel, de håller kanske bara 30 år... T.ex Nexans tillåter att deras Lineax H07RN-F läggs i markrör, men de säger samtidigt
17 svar · 13,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om egen gruppledning innebär orimliga praktiska problem så är det inget större fel med en sådan två/trefasgrupp, det finns inga hinder vare sig elektriska eller säkerhetsmässiga om det utförs väl. Det ser bara en aning udda ut. Förr sades att man inte skulle blanda belysning och tunga laster på samma gruppledning, men då fanns bara 230 V glödljus. Dagens belysning är inte lika
5 svar · 2,5k läst
E
eppeee: Jodå lite dras om i väggarna. Men detta är inkommande för endast häll och diskmaskin och min fundering var om det är ok så eller om de prompt också måste gå i väggen. De ska stå på i stort sett samma ställe så just för dem kunde det vara samma lösning om det är juridiskt och tekniskt ok.
8 svar · 2,0k läst
·
S
sblixten: Tänkte bara berätta hur jag kommer att lösa det. Jag mailade meanwell med mina förutsättningar och frågade vad de rekomenderade. Det visade sig att de har en konverterare som kan ta både push och dali och dessutom har fyra kanaler ut. http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=dap-04 Den är inte för dosmontage utan jag lägger den vid drivaren.
20 svar · 1,7k läst
Purre
Purre: Det törs jag inte svara på men risken finns att så är fallet. Har själv tre timrar hemma där en utav dessa knastrar och de två andra är tysta. Men vill minnas jag sett något annat tidur från eljo men hittar det inte nu. Det jag hittar just nu klarar inte av den effekten så känns inte så värt det då.
12 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du behöver identifiera inkommande och utgående trådpar. Inkommande kopplas på de nedre stiften i uttaget och utgående på de övre. http://www.byggahus.se/forum/teknik/113242-snabb-hjalp-behovs-om-telefonjack.html
2 svar · 3,5k läst
T
THQ: Tack för hjälpen. En tunn skruvmejsel gjorde susen! Jag var lite rädd för att spräcka lampan, men det fungerade.
7 svar · 16,6k läst
tommib
tommib: Infällt i väggen? Fäll in badrumsskåpet då. Eller är du ute efter en helt färdig produkt?
5 svar · 2,3k läst
pelpet
pelpet: Ett rensband för avlopp är bra vid sådana här operationer i och med att det inte böjer sig i sidled så mycket. Rensbandet borde du kunna fånga med en magnet på en pinne om det behövs.
4 svar · 899 läst
M
MRAnonymus: Ja det är ju smidigt! För att belysa mina 2m blev det 2st 80cm led lister 499 spänn styck, trafo 179, fjärrkontroll 149 och någon anslutningssladd 49. Dessa bygger ju så lite att det bör räcka att kapa ur spår ur en passbit som blir undersida. Ljuslist är inte att tänka på.
9 svar · 9,2k läst
A
Anubiz: Tack, då har jag fått mina misstankar bekräftade.
3 svar · 6,8k läst
·
nisse123
nisse123: Ni ser väl att det står ASEA på centralen! Det är bara propphuvarna som är Reldus, men propphuvarna är redan sålda, här var det snabba ryck.
36 svar · 16,0k läst
·
P
Peter_K: Har installerat 8st Hide a lite spottar a 4,5 W samt en Jolly max konverter. När man tänder och har ljuset på max flimrar det lite men försvinner efter en minut eller så. Någon som har sett nåt liknande problem?
0 svar · 1,7k läst
O
OmR01: [citat] Hej alla! Det funka! Tack ännu en gång alla! Och JA, jag vet vad jag gör... Och vad jag gjort.
12 svar · 2,4k läst
·
T
Tobbe87: Tror denna ska funka http://www.heatnet.nl/handleiding-ocd4.pdf
2 svar · 16,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, OK, då förstår jag. Jag tyckte det var ganska klart att det var hållrelät vi pratade om, och inte knappen. Dessutom handlade ju diskussionen om reläer/kontaktorer och inte knappar. Om vi inte har något relä/kontaktor med i kretsen så får vi naturligtvis ha en annan nödstoppsknapp (Som ju är bistabil, så NO/NC är påväg att förlora sin betydelse, även om man kan hävda
30 svar · 13,1k läst
W
wittsjo: Tack för tipset! Klarar inte hitta just den modellen där men många som var väldigt lika så jag hittade något som jag egentligen gillar bättre. Mvh Daniel
8 svar · 9,4k läst
·
H
hempularen: Som sagt, en kortvarig "spolning" ställer inte till någon skada, bara det får torka ut. Försök kolla om där finns någon "kopp" eller liknande där vatten kan bli stående. Ofta finns det en avtagbar kåpa med kopplingar (titta var eltrådarna tar vägen). Om man inte öppnar och häller ut vattnet i en sådan så kan det väldigt lång tid innan det blir torrt.
4 svar · 2,2k läst
Pytt
Pytt: Skulle bara vilja flika in med lite beröm till alla de som svarat; sansade, proffsiga och konstruktiva svar som ger lite lugn åt TS. Inget tjafsande eller dumförklarande. Det är härligt att se, och jag fick dessutom lära mig lite mer ingående om LED-armaturer. :) Tack!
11 svar · 1,4k läst
A
Autodidak1: Fungerar bra som du tänkt, går att krångla till det men fungerar utmärkt med markduk, lägg på singel/flis för att jämna av, (makadam tyngre att jobba med) på med plattor/leca och altan. Kan röra sig lite med tjälen, men troligtvis inte synbart (beroende på markförhållanden). Men ska du garderar dig för det så räcker inte bara 70 cm plintar. Gräs kan växa med tiden om inte
2 svar · 2,9k läst
·
T
Tobbe_3: Har man plats. Då finns det bättre höglastkontakter än schucko. Det blå Cee donet med tre stift eller den "norska " spiskontakten med tre stift. Båda dom donen har bättre strömtålighet och än schucko mot långvarig höglast samt säkrare skyddsjordning med separat stift.
9 svar · 4,2k läst
Joco_
Joco_: [citat] http://www.elonline.se/steinel-l-270-sensorlampa-med-husnummer/954-0
13 svar · 12,5k läst
S
SkaneErik: De kan duga för snabbkontroller men kan också ge en falsk trygghet. T.ex. kan de visa att skyddsjord är ansluten när det i själva verket är en dålig anslutning, typ via "sann jord" genom diskmaskin etc. istället för att faktiskt vara kopplad till centralens jordplint. Eller kopplingar som glappar med bara enstaka kardel ansluten. Eller om man förväxlad röd skyddsjord med röd
1 svar · 3,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo lagen är tandlös, för just ellagen är det ingen som döms mot, däremot brottsbalken efter att det skett en olycka. Behörigheten i detta fall är dessutom egentligen helt ointressant och orelevant, för de som lägger rör på ett nybygge har knappast egen behörighet, utan jobbar under någon annan. Det som är intressant är att rören hamnar där de ska, dvs kunskapen. Så vill man
17 svar · 7,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Det är antagligen väldigt vanligt att man inte testar att böjen på slangen vid golvet släpper igenom en golvgivare uppifrån innan man bygger igen väggen. För egen del byggde jag in slangen i väggen flera år innan det var dags att lägga golvet så det var bara att konstatera att det bara gick att få i givare med kabel nerifrån, med hjälp av dragfjäder tills golvet lades. Testade
11 svar · 15,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Detta har redan skrivits men jag tror att det tål att upprepas. Du får inte göra någon som helst del av elinstallationsarbetet själv! Elinstallationsförordningen (SFS 1990:806) säger: [citat] Drar du exempelvis rör, spikar dosor eller liknande elinstallationsarbete bryter du mot förordningen och kan dömas till straff. Att sedan vissa elektriker går med på detta upplägg gör
9 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: Nu har jag ett väldigt gammalt Verisurelarm ( ända från Securitastiden) men där går det att programmera utgångar för olika saker, jag fick en blinkande lysdiod när larmet är på så att styra en kontaktor från mitt larm skulle inte vara omöjligt. Protte
15 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.