Det där uttaget är felkopplat och stickproppen också
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Perilex_box_diagram.png
Nollan ska vara uppe till vänster
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Perilex_box_diagram.png
Nollan ska vara uppe till vänster
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja det fungerar.
På första bilden har du kopplat in de två faserna på L1 och L3 i stickproppen. Det finns ingen standard för detta men vi brukar rekommendera L1 och L2. Det beror ju på vad det kan finnas för laster på L2 idag.
Sitter skyddsledaren bra? Den ser halvt utdragen på bild.
På första bilden har du kopplat in de två faserna på L1 och L3 i stickproppen. Det finns ingen standard för detta men vi brukar rekommendera L1 och L2. Det beror ju på vad det kan finnas för laster på L2 idag.
Sitter skyddsledaren bra? Den ser halvt utdragen på bild.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ursäkta mitt språkbruk jag brukar inte, men förbannade hempulare inte kunna läsa, det står ett N där nollan ska in.
Jag höll på få hjärtsnörp när jag såg bilden.
Protte
Jag höll på få hjärtsnörp när jag såg bilden.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Man skulle behöva veta lite mer om bakgrunden här. Den väldigt grova felkopplingen av nollan tyder ju på att i princip allt kan vara fel.
Hur bra koll har TS på att jord verkligen är jord? Att nollan verkligen är noll?
Spänningsmätningarna skulle bli det samma om någon av dem ex. är tändtråd till kökslampan. Här skulle man behöva följa trådarna tillbaka till centralen, och/eller göra en kontinuitetsmätning.
Vad är det för grovlek på trådarna i kabeln?
På bilden så ser trådarna i uttaget nästan ut att vara klenare än trådarna i anslutningskabeln. Ansl. kabel är ofta på 1,5 kvmm även för 16A, men kabeln från centralen måste (i princip alltid) vara 2,5kvmm, om detta skall säkras med 16A som är det vanliga.
Hur bra koll har TS på att jord verkligen är jord? Att nollan verkligen är noll?
Spänningsmätningarna skulle bli det samma om någon av dem ex. är tändtråd till kökslampan. Här skulle man behöva följa trådarna tillbaka till centralen, och/eller göra en kontinuitetsmätning.
Vad är det för grovlek på trådarna i kabeln?
På bilden så ser trådarna i uttaget nästan ut att vara klenare än trådarna i anslutningskabeln. Ansl. kabel är ofta på 1,5 kvmm även för 16A, men kabeln från centralen måste (i princip alltid) vara 2,5kvmm, om detta skall säkras med 16A som är det vanliga.
Redigerat:
Klicka här för att svara


