Hej
Tänkte fråga om denna koppling på min häll är ok vågar jag koppla in den :)
Jag har mätt mellan fas och nolla och får 240, fas och fas 400v , nolla och jod 0v

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack det är ändrat men verkar det ok i övrigt??
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh stefan

Ja det fungerar.
På första bilden har du kopplat in de två faserna på L1 och L3 i stickproppen. Det finns ingen standard för detta men vi brukar rekommendera L1 och L2. Det beror ju på vad det kan finnas för laster på L2 idag.
Sitter skyddsledaren bra? Den ser halvt utdragen på bild.

Ursäkta mitt språkbruk jag brukar inte, men förbannade hempulare inte kunna läsa, det står ett N där nollan ska in.

Jag höll på få hjärtsnörp när jag såg bilden.

Protte

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
O
prototypen skrev:
Ursäkta mitt språkbruk jag brukar inte, men förbannade hempulare inte kunna läsa, det står ett N där nollan ska in.

Jag höll på få hjärtsnörp när jag såg bilden.

Protte
Nu ställer du väl allt lite väl höga krav, läskunnig... :p

Man skulle behöva veta lite mer om bakgrunden här. Den väldigt grova felkopplingen av nollan tyder ju på att i princip allt kan vara fel.

Hur bra koll har TS på att jord verkligen är jord? Att nollan verkligen är noll?

Spänningsmätningarna skulle bli det samma om någon av dem ex. är tändtråd till kökslampan. Här skulle man behöva följa trådarna tillbaka till centralen, och/eller göra en kontinuitetsmätning.

Vad är det för grovlek på trådarna i kabeln?

På bilden så ser trådarna i uttaget nästan ut att vara klenare än trådarna i anslutningskabeln. Ansl. kabel är ofta på 1,5 kvmm även för 16A, men kabeln från centralen måste (i princip alltid) vara 2,5kvmm, om detta skall säkras med 16A som är det vanliga.

Redigerat:
Anledningen till frågan från början berodde på att kopplingarna var konstiga,vilket även jag som läskunnig kunde se!! Men nu har en elektriker var och tittat och allt är ordnat
Tack Nisse, Bo och hemapularen

• Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.