osiris
osiris: https://www.youtube.com/watch?v=-oRCvLtnYMY
152 svar · 25,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag köper det och lovar och svär att repetera min trefaslära... :(
40 svar · 8,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Kolla i så fall totala strömmen (både vid 12V och LED) så att du kan få in en vettig kabel i röret du valt. 12V, 35W och 9 armaturer ger 27A, så det krävs ganska grov kabel för att inte spänningsfallet skall bli för stort. (Kylningen gissar jag vi klarar i ett kopparrör, men skadar inte att kolla).
9 svar · 8,2k läst
·
Lexington
Lexington: Jepp, skjutdörrar! O inne i garderoben skulle absolut funka! Ska höra med elektrikern imorgon! Men trådlöst skulle ändå innebära att du kan sätta den vid sängen i framtiden eller sätta in en till!
15 svar · 1,3k läst
E
elmont: Gör hål för dosorna men klistra tapeten över.
18 svar · 11,6k läst
H
HSP: [citat] Ja då är jag med:) Jag menade / trodde inte att de gör en besiktning av hela kundens anläggning. Utan endast en "kontroll eller besiktning" vid ansluningspunkten & mätarplatsen. ganska vanligt vid misstanke om otillåten kraftavledning Vet att flera kunder fått bygga om sina mätarplatser och kompletterat med mätplintar, vid verifiering av mätsystem (gäller effektabbonemang/
50 svar · 25,6k läst
E
elmont: Med alu lampor som ska sitta i "vanliga spottar har man inget minimiavstånd bakåt pga värmen det avstånd som brukar anges är det utrymme som armaturen kräver. Vore det kalljuslmpor vore det en annan sak, men dom förekommer normalt sett aldrig i bostädernas spottar. Ps Så det är inget fel och absolut inget dolt fel
12 svar · 1,5k läst
P
plan-g: Superbt, vilket drömsvar med bilder o allt. Precis vad jag letade efter! Mycket fint hos dig. Jag står o väger mellan dessa och de något kraftigare från moelectric på ca 1 watt styck. Verkar också vara ett bra paket med trafo o kablar o allt. Någon som erfarenheter?
40 svar · 27,9k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Du kommer inte att kunna köra alla plattor och ugn samtidigt med full effekt. Att göra det kräver ungefär 40 a. En viss kortvarig överlast kommer en 20a diazed att klara.
8 svar · 1,3k läst
·
M
ion: [citat] Enligt K&K har elektrikern behovet om han ska koppla vidare. :) "Strömställarens anslutningar är märkta för att tydligt visa hur inkopplingen ska göras. Anslutningen som är märkt L, P eller pil in är för fasledaren. Utgående anslutningar till tändtrådar är vanligen märkta med pil ut. Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som
22 svar · 9,1k läst
·
H
HEM2121: En gång istiden skulle jag koppla in en tvättmaskin, hade precis gått en kurs. Något stämde inte, så jag ringde efter en elektriker, det visade sig att ledningarna var feldragna. Så anlita en elektriker, det är lite för farliga saker att göra själv.
5 svar · 6,0k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. "Homeplug" är dömt. Får det det att funka nu, så kommer det benhårt att krångla senare, när du minst anar eller kan lura ut vad det beror på. Allt annat är bättre och det blir antagligen billigare i längden att fixa en riktig accessteknik än hålla på och felsöka, fixa och dona.
11 svar · 2,4k läst
Ramnemark
Ramnemark: Jag har några dragfjädrar från Castor och tycker de funkar bra. Är de långt eller svårt med dem så tar jag fram en antik stålfjäder och den funkar alltid :)
16 svar · 8,2k läst
S
sventable: Det ska jag pröva för det finns mer babyvakten i kvarteret
8 svar · 2,1k läst
Ramnemark
Ramnemark: Kanon. Bra att veta :)
6 svar · 1,3k läst
T
Tobbe_3: Jag misstänker att dimmers som kräver nolla kan vara mer kräsna vad gäller in och utgångar.
6 svar · 3,2k läst
T
Tobbe_3: [citat] Man får även en otrevlig risk med "klass 0" apparater ( klass1 utan kopplad skyddsjord). I och med att elementen är anslutna till två faser och vägguttagen till en godtycklig fas, då kan det i värsta fall vara 400 v vid olyckstillfället eftersom felet kan ha skett vid olika fasledare. Vid en " normal ". elolycka i en bostad är spänningen aldrig över 230 v. En annan risk är
25 svar · 9,9k läst
·
O
Odjuret: Är du säker på att du har nollan framdragen? Det var vanligt förr att man inte drog fram nolla till spisen... om jag har förstått allt rätt jag läst här.... Kolla för annars kan det bli som KoW skriver.....
5 svar · 2,4k läst
·
Snailman
Snailman: Tack blir nog en från Kjell aliexpress har nåt liknande http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-DUOYI-OUTLET-SAFETY-TESTER-DY207B-RCD-ECLB-Socket-Tester-Plug/904781703.html
20 svar · 7,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Tack! Nu fattar jag!
4 svar · 1,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Eller lite experimentlusta: http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfor-loser-inte-min-jordfelsbrytare-ut-6.html?perpage=15#post596994 ;)
46 svar · 10,2k läst
·
A
ansim: Tack för alla tips. Det var en av inkommande huvudsäkringar som sprängts!! Bottenstycket följde med säkringen då jag skruvade ur den och föll i 3-4 delar senare. Säkringen i 2 delar. Detta p.g.a. dålig kontakt med 'bottenstycket' under en längre tid. Ytan om säkringen har kontakt med var 1-2 mm tjock. Den dåliga kontakten orsakade svetsloppor på bottenstycket mot säkringen.
9 svar · 6,6k läst
Lexington
Lexington: Tack för svaret. Som jag misstänkte då, men var inte säker. Spottarna är på 3x1W alltså totalt 15W och decklightsen på 0,75W, men det räcker ju ändå! Kan t.o.m. va så att jag har 6 spottar :x men det är plats ändå (18W+0,75W).
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Men observera att du måset ha specialverktyg för att klämma kontakten på ett korrekt sätt. Om kopplingen blir dålig så har du en akut brandrisk.
5 svar · 1,5k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Att koppla en semko 17 i 3 poligt utförande med skydsledaren som Pen är bland det farligaste finns.eftersom den redan bristfälliga skyddsjordsöverföringen blir farlig även vid normalt fungerande apparater. När man har en korrekt koppling blir det först farligt när en apparat får ett jordfel. I det senare fallet kan jordfelsbrytare ge ett visst skydd. I fallet med fusk PEN kan
23 svar · 8,3k läst
nimhed
nimhed: http://www.bygghemma.se/inomhus/el-och-belysning/inomhusbelysning/tillbehor/drivdon-designlight-led-8w-350ma-rund/p-400063
5 svar · 3,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej då, 0.75 mm² är inte klent så det kan du använda, för det är ju en anslutningskabel, t.o.m kort sådan.
13 svar · 4,8k läst
S
SkaneErik: Ifall nätadaptern sitter direkt på kontakten "väggvårta" är det vanligt att säkring inte behövs. Detta för att adaptern innehåller inbyggd säkring eller åtminstone någon typ av strömbegränsning som skyddar. Är det däremot en anslutningskabel mellan vägguttaget och nätadaptern är jag rätt säker på att en säkring i stickkontakten behövs för att skydda just
14 svar · 6,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Ja.
9 svar · 1,5k läst
·
HasseTeknik
9 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.