El
Bo.Siltberg: Visserligen inget krav på gult rör då det är klenspänning, men du bör kunna hitta 12 meter för under 300:-.
Tobbe_3: [citat] Ett fall där bör använda. Wago bakom uttag är flerfasgarupper som passerar ett vägguttag. Då bör nolla och skyddsjord överkopplas bakom uttaget.Då minskar risken för olyckor om en icke elektriker byter vägguttaget.
lars_stefan_axelsson: [citat] Det håller jag helt med om. Det här är helt klart en fråga av typen: om du måste fråga så skall du inte göra, och om du överväger det så är det antagligen något annat fel på dit resonemang eller prylen som är bättre att åtgärda på annat sätt.
-=fullmoon=-: Du har två val. Bli låst till ditt mått snickaren tycker du ska bygga ner. Eller handla de spottar som du vill och sen låter säger Elektrikern till hur lite/mycket som det måste byggas ner. Tycker nog att du ska lyssna lite på Elektrikerns talan. Tex vinkelbara spottar behöver oftast större utrymme än icke riktningsbara.
Müssli: [citat] Har du verkligen bytt alla tre huvudsäkringar? Så du inte bara har tittat på dem och konstaterat att de är hela? De kan lösa ut trots att "pluppen" i mitten sitter kvar. I så fall KAN det vara en servissäkring som gått men för att veta måste du mäta med en multimeter eller liknande som redan påpekats.
Avemo: Det var ju rätt resistans i det trasiga elementet. Har du mätt om det är kontakt mot jord? Det finns även en möjlighet att det är ett isolationsfel som inte märks vid låga spänningar och därför inte kan mätas med en multimeter. Då behövs en isolationsprovare för att hitta felet.
frlise: Bilderna som inte är så tydliga eller skalenliga:) visar VU-placering över diskbänken. Rör i tak är kanske ett alternativ. Finns det någon annan med liknande problem och hur har ni gjort?
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, risken ökar linjärt. Sannolikheten att man skall upptäcka felet ökar dock snabbare än linjärt (fast ev. inte så mycket). Så större grupper är en vinst. [citat] Nej. Du måste räkna med alla andra felfall också. De dominerar typiskt.
hsd: intresant, om inte eon vill ha utrusgni.gen i retur så borde det gå att använda den direkt mot en dator....
Wand: Ellära A:ISBN 978-91-47-01790-4 Ellära B: ISBN 978-91-47-06885-2 Ellära trefas :ISBN 978-91-47-06977-4 Finns säkert andra, dessa är skrivna av Bo Johnsson och är dem många skolor använder.
Bo.Siltberg: Det där ser ut som en anslutningsdosa. Det går utmärkt att bara koppla loss kabeln till bubbelbadet därifrån, ingenting behöver nödvändigtvis täckas om man bortser från det lilla hål som kabeln gick igenom. Vill du ta bort anslutningsinsatsen och sätta ett platt täcklock så går det också bra. Om det krävs IP44 på denna plats så finns det doslock för det också:
Bo.Siltberg: Skulle tro att samtliga diskmaskiner för hushåll levereras med schukostickpropp idag, så om du har ett perilexuttag måste stickproppen klippas och bytas till perilex. Så ett "vanligt" schukouttag vore bäst till DM.
Bo.Siltberg: Nödlösning är kanske att ta i, det är ju som nämns en vanlig lösning som ingen höjer några ögonbryn för, så vanlig att man blundar för det mer korrekta två grupper. I de allra flesta fallen har man dock ingen nytta av två grupper eftersom en häll utan ugn tar två faser, inte mer - det ska vara en väldigt bred häll i så fall. Så det är absolut inget fel med en trefasgrupp till
Yrrol: Jupp, enstaka modeller är så, det är två hållare till plastskalet man trycker på för släcka tända, ena hållaren har ingen funktion mer än hålla plastskalet så att säga.
ppettersson: [citat] Orange är för tele, fiber märks med grönt.
eppeee: Tack för tipset. Den är i jättebra skick så jag stoppar undan kablarna bara.
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Det skall gå att få till, men jag vet inte om ett vanligt impulsrelä klarar det. Iaf så att du samtidigt kan läsa impulsen från den andra brytaren. Dvs det blir nog "alltid på" om du tänder med fjärren. Så vad som behövs är ett relä som ger puls vid växlingar. Motsatt funktion är ju enkel, det är bara ett bistabilt relä, men motsatsen vet jag inte att det finns
Jacon: Flätorna, då menar du de tejpade trådarna? Tack för svar!
Per-Johan: Jag tror det går att sätta led-spottar i smygen ändå! Fönstersmygen på bilden är 90 mm djup och jag har hittat en led-puck (Malmbergs MD-45) med en diameter på 33 mm. Sätter man den 10 mm in och lämnar 5 mm mellanrum så blir det 42 mm kvar för en frihängande persienn. Det borde räcka om inte beslagen man fäster persiennen i är längre. Någon som vet?
AndersMalmgren: [citat] Trodde du skulle säga att du hitta en elektriker i gruppcentralen
Tobbe_3: Impulsrelä och återfjädrande brytare kan vara ett alternativ. Annars är det enbart platsen med korsbrytaren som måste ha dubbla brytare. På dom andra fungerar en dubbeltrapp. En dubbelkors är inte så enkel eftersom det skulle motsvara fyra trappomkopplare elektriskt i en kapsling.
elmont: 700:- till 1000:- /m2 är väl ett vettigt pris lite beroende på vart man bor, begär in pris.
lars_stefan_axelsson: [citat] Då finns det ungefär 100 trådar här som i smärtsam detalj förklarar varje nyans av det här området... Tips: läs (några av) dem först, så kan vi prata vidare sedan. ;)
Tobbe_3: [citat] Du får inte markförlägga ekk. I det fallet är det n1 xv eller ekkj som gäller. Det jag beskrev var kabeln till ett cee.uttag på husväggen, den kan vara ekk eller eklk.
Nyfniken: Nu finns det nya versioner av insatsbrytarna att köpa.
Avemo: Om jag skall ge mig på en gissning så är det lysdiodernas dynamiska impedans som är i lägsta laget. I så fall räcker det med ett motstånd som är betydligt lägre än de 8 ohmen. Bottenlasten förstår jag det som att den är tänkt att sitta på 230 V-sidan om man har dimmern där.
Mikael_L: Till den ganska lilla kulo-dosan K60 så verkar det finnas en dragavlastning: http://www.engineering.schneider-electric.se/Attachments/install-mat/cat/Utanp%C3%A5liggande_dosor_IP20-67.pdf
Snabeln: Nu är det löst, Kom på att en bekant som är elekriker hade kommit hem från Norge, han hjälpte mig. Han kopplade tändtrådanra på pil ut och båda dom andra på L. 2 eluttag hade med samma dosor att göra och en kabel gick direkt från dimmern till L. Säger mig inte så mycket men kanske er:)