2 715 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hur grova bör ingående kablar vara?
Skippa fyrledarkabeln kör på femledare istället, N1XV 5G6 eller EKKJ 3*6+6
Edit1: Eller så kör du med VP-rör/flexslang och FK-tråd (3*fas+N+PE).
Edit2: en del nätägare förlägger femledarkabel som serviceledning sedan 15 år tillbaka. Då går det absolut inte att förlägga annat än femkedare efter huvudsäkringar/elmätare.
Edit2: en del nätägare förlägger femledarkabel som serviceledning sedan 15 år tillbaka. Då går det absolut inte att förlägga annat än femkedare efter huvudsäkringar/elmätare.
Redigerat:
Du menar väl EKKJ 4x6+6Demmpa skrev:Skippa fyrledarkabeln kör på femledare istället, N1XV 5G6 eller EKKJ 3*6+6
En UC kan du koppla med 5x2,5mm[SUP]2[/SUP] om du säkrar av ledningen i matande central med max 16A.VikStri skrev:
Men man måste vara lite uppmärksam, ty spänningsfall och/eller utlösningsvillkor kan göra att det inte kan säkras med mer än 10, eller t.o.m 6A.
Ett annat alternativ är att dra 5x6mm[SUP]2[/SUP], då behövs det som regel ej tas några säkringsplatser i matande central. Och spänningsfall och sånt blir mycket bättre hanterat.
Nog för att även jag kan tycka att behörighetstjatet går lite väl långt här ibland men jag måste ändå säga att detta inte är ett jobb för oss hempulare. Och då i synnerhet ifall man tänker sig att dra en huvudledning med 2,5 mm^2 bara för att det planeras för 16 A mätarsäkring... Sorry.VikStri skrev:
Eftersom det verkar som väldigt många inte har en aning om vad som är tillåtet och vad som kräver behörighet borde väl dom som frågar vara glad över att dom får veta att det dom ev tänker göra kan vara olagligt. Och skulle TS ev ha klart för sig är det är finns det säkert många som följer tråden och dom kanske inte har lika bra koll-
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
För att svara på TS fråga så finns det två krav på minsta area, 1.5 mm² för spänningsförande ledare och i vissa fall speciella krav på skyddsledare där det vanligaste kravet är 10 mm² för PEN-ledare. Väljer man TN-S så är därmed minsta area 1.5 mm².
Efter det är det en fråga om vanlig ledningsdimensionering vilken area som behövs som tillgodoser den belastning och säkring man tänker sig. Tumregeln för 16 A är 2.5 mm² men det kan räcka med mindre och kanske även krävas grövre beroende på hur ledningen är förlagd. Så vad som krävs i ditt fall får inte att svara på med dessa ofullständiga uppgifter, men troligen räcker det med 2.5 mm².
För huvudledningar brukar man dock rekommendera att ta höjd för 25 A mätarsäkringar. Det kan annars bli dyrt med ledningsbyte ifall man senare vill höja taket lite från 16 A. Så åtminstone den "första" huvudledningen mellan mätarskåp och bostad bör väljas som 6 mm². Det beror som sagt på kostnaden att byta den ifall det skulle bli aktuellt. "Sekundära" huvudledningar till efterföljande elcentralen kan behålla 2.5 mm² om de avsäkras i matande punkt, så där är kostnaden inte lika stor.
Du verkar även ha en fråga om dimensionen på interna ledare i en central i dina knapphändiga inlägg. Samma regler gäller där, vanlig ledningsdimensionering.
Efter det är det en fråga om vanlig ledningsdimensionering vilken area som behövs som tillgodoser den belastning och säkring man tänker sig. Tumregeln för 16 A är 2.5 mm² men det kan räcka med mindre och kanske även krävas grövre beroende på hur ledningen är förlagd. Så vad som krävs i ditt fall får inte att svara på med dessa ofullständiga uppgifter, men troligen räcker det med 2.5 mm².
För huvudledningar brukar man dock rekommendera att ta höjd för 25 A mätarsäkringar. Det kan annars bli dyrt med ledningsbyte ifall man senare vill höja taket lite från 16 A. Så åtminstone den "första" huvudledningen mellan mätarskåp och bostad bör väljas som 6 mm². Det beror som sagt på kostnaden att byta den ifall det skulle bli aktuellt. "Sekundära" huvudledningar till efterföljande elcentralen kan behålla 2.5 mm² om de avsäkras i matande punkt, så där är kostnaden inte lika stor.
Du verkar även ha en fråga om dimensionen på interna ledare i en central i dina knapphändiga inlägg. Samma regler gäller där, vanlig ledningsdimensionering.
Redigerat:
Jag överlåter de flesta sånnahär jobb till en elektriker Jag skall bättra mig och vara tydligare i mina inlägg i fortsättningen! Det går ofta utav bara farten!
. Jag är inte så erfaren. Jag måste erkänna att jag oftast fråga av ren nyfikenhet och att jag vill lära mig.
Ha en fortsatt trevlig Lördagkväll! 
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara