INte så lätt kanske när det ser ut såhär. :) Tvättmaskinsasnlutning i tvättstugan.

• koppla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vet ju alla att röd är gamla skyddsjorden och blå är nolla och svart är fas så det där är felkopplat.

Protte

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det verkar som att den gamla kabeln som matar har vit, blå och röd som faser, och svart som nolla.
Och så använder dom skärmen/biledaren som skyddsjord.

Men självklart bör man kolla upp det lite, inte bara lita på det troliga. ;)

Snygg slang runt biledaren.

Rekommenderar starkt att du byter matande kabel eftersom du har minimal skyddsjord.

Jag är inne på Mikael_L's linje på hur det är kopplat idag.

tommib
Rolig koppling. Vad gör motståndet där? Är det en lampsockel man ser i mitten kanske?
Håller för övrigt med Mikael_L och Demmpa ang kopplingen och sällar mig till rekommendationen om att byta matande kabel då skyddsledaren sannolikt inte är någon skyddsledare alls (om det inte är en gammal variant av EKKJ men det verkar långsökt).

Jo, jag har sett det på andra ställen, att biledaren blivit skyddsjord, men det var ju för att man behövde en ledare som tändtråd. :)

Lite udda att använda röd som fas förstås.

Motståndet sitter där för att ta ner spänningen till signallampan vid en ren trefas matning.
Och det är inte så ovanligt att man ser röd som fas på äldre anläggningar, en gång för länge sedan räckte det med biledaren som jord. Det var tom OK att smetlöda på en tråd på blymanteln (som saknade biledare) och använda den som jord.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fanns det inte en installationskabel förut med grövre biledare avsedd för att kunna användas för jord, som EKKJ kan användas idag?

Jag skulle inte byta kabeln om det inte fanns några andra skäl än färgerna och användningen av biledare som jord.

Jag vet att det fanns en blymantlad texilomspunnen installationskabel där biledaren var grövre, hur grov den var i förhållande till kabelns övriga ledare kan jag dock inte säga. Men om jag skulle gissa lite så skulle jag gissa att den hade samma area som dom övriga trådarna fast den var flerkardelig. Men det är många år sedan jag snubblade över någon så jag skulle ev. kunna minas fel.

tommib
elmont skrev:
Motståndet sitter där för att ta ner spänningen till signallampan vid en ren trefas matning.
Och det är inte så ovanligt att man ser röd som fas på äldre anläggningar, en gång för länge sedan räckte det med biledaren som jord. Det var tom OK att smetlöda på en tråd på blymanteln (som saknade biledare) och använda den som jord.
Då är det ju konstigt att den är kvarlämnad när det nu verkar vara en nolla med, men den kanske inte är inkopplad överhövudtaget. Mycket roliga regler har det funnits.....

Oavsett 230 eller 400 så måste glimlampor ha ett förkopplingsmotstånd så därför är det ett motstånd där.
Ett gammalt hederlig kolmassa motstånd är det visst också.

Protte

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nollan är ju inte inkopplad på den fasta plinten, utan sitter på en ubåt bredvid.

Kan det ha varit trefas utan nolla från början, så har man tagit den gamla jorden (röd) till en fas, och en gammal fas till en nolla och gjort ny skyddsjord av den gamla biledaren?

Möjligen, men troligen har den suttit på en sockerbit redan från början.

Mikael_L
-MH- skrev:
Nollan är ju inte inkopplad på den fasta plinten, utan sitter på en ubåt bredvid.

Kan det ha varit trefas utan nolla från början, så har man tagit den gamla jorden (röd) till en fas, och en gammal fas till en nolla och gjort ny skyddsjord av den gamla biledaren?
Jorden är inte alls tvunget röd på den tiden.
Man kan inte alls/ får inte alls, tänka "gammal röd = gul/grön"

Kabelfärgerna utgick väl ofta från tysk standard, själva färgerna alltså.

Sen satt det lokala elverket upp regler för färg på fas/nolla.
Och 2-ledarkabeln var svart/vit, och i -MH-s område verkar svart vara förordad som jord.
3-ledarkabeln var svart/vit/röd, då blev det en röd över till jord.
Men röd var egentligen en fasfärg i trefasmatningar.

Någon med koll på elhistoria får gärna bekräfta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.