Hej!

Jag vill dra en dubbelskärmad koaxialkabel i mina golvsocklar till 4st utanpåliggande antennuttag. samtidigt kommer det att ligga el till utanpåliggande uttag i samma sockel. Sträckan är ca 30meter och undrar om det kommer att störa signalen för mycket? Jag har tänkt använda eklk kabel med biledare till elen. Är det rätt väg att gå eller hur bör jag göra/använda för material om jag vill ha båda i sockeln men gärna inte myrornaskrig på tvn :)

Tack!

Om du använder en bra koaxialkabel så ska du inte behöva tänka på något speciellt vad det gäller elkabeln. Vanlig EKK funkar bra.
Elkabeln i sig genererar inga störningar. Värre är det med t ex switchade AC/DC-adaptrar, men dessa störningar kan lika gärna vara luftburna och då spelar det ingen roll hur mycket skärmad elkabeln är.
Att elkabeln är skärmad ger tyvärr ingen garanti för att störningar inte kommer ut eftersom det som sitter i ändarna på elkabeln inte är skärmat och skärmen kan istället komma att fungera som en antenn.

Patrick E skrev:
Om du använder en bra koaxialkabel så ska du inte behöva tänka på något speciellt vad det gäller elkabeln. Vanlig EKK funkar bra.
Elkabeln i sig genererar inga störningar. Värre är det med t ex switchade AC/DC-adaptrar, men dessa störningar kan lika gärna vara luftburna och då spelar det ingen roll hur mycket skärmad elkabeln är.
Att elkabeln är skärmad ger tyvärr ingen garanti för att störningar inte kommer ut eftersom det som sitter i ändarna på elkabeln inte är skärmat och skärmen kan istället komma att fungera som en antenn.

Det går inte att ansluta eklk kabelns biledare till uttaget på något sätt för att få den skärmad? Eller menar du med "ändarna på elkabeln inte är skärmade" att det gäller apparaterna som kopplas in?

Jag tänkte köpa koaxial på Kjell o company 50m för 249kr, a-klassad dubbelskärmad kabel. Bra eller dålig vet jag inte men om någon har erfarenhet av dessa skulle det vara uppskattat att veta.

Tack

Redigerat:
Eftersom vare sig vägguttag, stickpropp eller det som du ansluter till vägguttaget är skärmat så kommer skärmen i elkabeln inte fylla någon funktion för att begränsa störningar eftersom störningarna kan komma att gå också i skärmen på EKLK.
Det ska räcka med dubbelskärmad koax till din tv.

Patrick E skrev:
Eftersom vare sig vägguttag, stickpropp eller det som du ansluter till vägguttaget är skärmat så kommer skärmen i elkabeln inte fylla någon funktion för att begränsa störningar eftersom störningarna kan komma att gå också i skärmen på EKLK.
Det ska räcka med dubbelskärmad koax till din tv.
Tack så mycket för svaret!

Jobbar med Coax dagligen..
Det kommer inte att störas speciellt mycket, om ens något.
Dock, varför chansa. Jag hade personligen satsat på en trippelskärmad coax från märket Commscope då dom inte snålar på skärmningen i kablarna. Finns tillverkare som förvisso kör trippelskärmat, men med jävligt lite fläta i andra lagret vilket inte direkt gör saken bättre..

Finns bl.a. på Elektroskandia att beställa:
A106718: 1,0mm som dämpar 20dB / 100m @ 860MHz.
A109555: 0,8mm som dämpar 25dB / 100m @ 860MHz.

Tjockleken är nästintill densamma, 0,8an är lite smidigare att hålla på med.
Båda finns även på löpmeter för kapning, ovan nämnda är 100m-trummor.

Elkabeln är det sista som kommer vara orsaken till problem med analoga störningar/digitalfel.
Var jävligt noga med hur ni kontakterar och skalar kablarna och vad ni använder för typ av uttag då detta till 95% är orsaken till problem hos kunder vi felsöker hos.
Tänk även på böjradien på kabeln så vi bibehåller 75ohm.

• Gilla
Noas
  • Laddar…
XaZe skrev:
Jobbar med Coax dagligen..
Det kommer inte att störas speciellt mycket, om ens något.
Dock, varför chansa. Jag hade personligen satsat på en trippelskärmad coax från märket Commscope då dom inte snålar på skärmningen i kablarna. Finns tillverkare som förvisso kör trippelskärmat, men med jävligt lite fläta i andra lagret vilket inte direkt gör saken bättre..

Finns bl.a. på Elektroskandia att beställa:
A106718: 1,0mm som dämpar 20dB / 100m @ 860MHz.
A109555: 0,8mm som dämpar 25dB / 100m @ 860MHz.

Tjockleken är nästintill densamma, 0,8an är lite smidigare att hålla på med.
Båda finns även på löpmeter för kapning, ovan nämnda är 100m-trummor.

Elkabeln är det sista som kommer vara orsaken till problem med analoga störningar/digitalfel.
Var jävligt noga med hur ni kontakterar och skalar kablarna och vad ni använder för typ av uttag då detta till 95% är orsaken till problem hos kunder vi felsöker hos.
Tänk även på böjradien på kabeln så vi bibehåller 75ohm.
Hej!
Tack för svaret!
Har dragit elen invändigt nu i 2 av 4 rum som ska renoveras då jag inte vågade chansa :)

Kör elko rs infällda 14db uttag för tv och radio. Skulle ha en genomströmingsdämpning på 1,4db tror jag de var. Ska absolut kolla vart jag kan köpa den kabeln!

Vad är den minsta böjningsradien på kabeln då den kommer ligga i sockeln annars får jag bila lite i betongväggen ;) ska gjuta igen allt i veckan så hade varit fint att veta hur mycket man ska lämna öppet.

Hittar inte kabeln på elektroskandia, kan du skicka länk skulle de uppskattas! Är nog ute efter 0,8 då dragningen ej är så lång skiljer det lite i DB förlust.

Redigerat:
Tror att det egentligen ska vara en radie som om du hade böjt kabeln runt en flaska på 1,0-kabeln. Fast det funkar fint att böja lite till, man märker när böjen blir för liten.
Kör du på kabeln hos Kjell & Co om du vill, den duger utmärkt för det du ska ha den till. Det viktigaste är precis som XaZe skriver kontakteringarna och inkopplingen i uttaget.

Vi brukar förhålla oss till en snusdosa ungefär.. har exakta mått i pärmen i bilen, men inget vi ens brukar gå efter.
Handlar om sund förnuft beroende på användningsområde, OCH om det är en engångsböj (tightare böjradie) innan förläggning/fastsättning eller om kabeln kommer att röra sig (grövre böjradie).
Det jag pratar om nu är att i praktiken spricker ju de flesta ämnen mer och mer för varje gång man böjer det fram och tillbaka.
Coax mår i impedanssammanhang aldrig bra av ens en skarp engångsböj då avståndet mellan mittledare och skärmen runtom dilektrikum (vita "skummet" i kabeln) minskar, vilket förändrar 75ohm som kabeln är uppbyggd för.

Citerat från wikipedia (kunde inte förklara det bättre själv än dom har gjort):
Kriterier på koaxialkablar är exempelvis karakteristisk impedans, förlust och effekttålighet. Impedansen bestäms av förhållandet mellan mittledardiameter och skärmdiameter, vilket också indirekt förklarar varför man inte ska göra skarpa krökar på koaxialkablar.

Som musli säger kan du säkert köra på dubbelskärmad från kjell. Med tanke på att du satt uttag för endast radio/tv så antar jag att du inte använder dig av en dataport avsett för t.ex. ComHem eller liknande och är i behov av en retursignal.
Personligen hade jag kört med trippelskärmad hur som helst, men man är ju yrkesskadad. En bilmeck kör gärna inte med reservdelar från biltema om man ska dra en jämförelse.
Dock, kolla så det är aluminium-skärmning och inte kopparavskärmning.
Och se till att skärmen hamnar under locket som håller fast kabeln. INTE SÅHÄR!

Jag vågar rekommendera Kjell & Co bara för jag vet att de har Macab som hovleverantör. Alltså inte att jämföra med Biltema eller Clas Ohlson, kablar från de två butikerna duger bara till tvättlina. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.