Hej,
Jag tänkte dra in 240V (1 fas) i en friggebod som är helt tät från vatten och vind.
Tänkte mata från en närliggande vedbod och min tanke var att dra en 3-ledare ner i marken och sedan ca 3 meter in i boden.(Skarvar vidare från an lysarmatur i vedboden).
Är det OK med en EKK för denna övning?
Jag kan dra kabeln i ett VP-slang (eller vad dom heter) eller hur bör jag göra?

Mvh Stefan

Ingen EKK i marken, är det bara några meter så köp lite EKLK och dra den i slangen. Gör även hål på slangen på dom lägsta punkterna så att ev vatten rinner ut.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Tack!
Blir biltema EKLK.
Tusen tack för input!

tommib
...och kör 50mm slang. Kan låta som overkill men den dagen du behöver ändra av någon anledning kommer du vara glad. Dessutom tål inte vanlig VP-slang att ligga i mark (eller den är inte godkänd för det i alla fall).

Jula har 10m förpackningar av 50mm gulrör till ok pris. Där kan du köpa EKLK också, inte nämnvärt dyrare än biltema.

Hur är det med jordfelsbrytare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
stefan100 skrev:
Hej,
Jag tänkte dra in 240V (1 fas)
Bara en petitess, men det är 230V.

i en friggebod som är helt tät från vatten och vind.
Betyder att du inte behöver någon speciell kapslingsklass på materialet i boden, IP21 funkar bra.

Tänkte mata från en närliggande vedbod och min tanke var att dra en 3-ledare ner i marken och sedan ca 3 meter in i boden.
Funkar bra, du måste välja kabel godkänd för markförläggning.

(Skarvar vidare från an lysarmatur i vedboden).
Har du konstant ström i denna då? I armaturer hittar man rätt ofta ström som endast är på när strömbrytaren är på och det lyser.

Är det OK med en EKK för denna övning?
Nej, inte i mark.
EKLK i mark om det ligger i markrör. (PEM-slang duger säkert också bra).
EKKJ och N1XV är också godkänd i mark, och behöver ej ligga i rör.

Det finns fler kablar som får ligga i mark, men det blir som regel mer exotiska typer som privatpersoner har svårt att få tag på.

Jag kan dra kabeln i ett VP-slang (eller vad dom heter) eller hur bör jag göra?
Svårt att säga hur jag själv skulle gjort, utan att sett på plats.
Men om en svart N1XV inte skulle störa (p.g.a sin färg) så skulle jag nog dra sådan som matning, skippa rör utan gräva ner 4 dm och sätta kabelskyddsband 2 dm ovanför.
Glöm inte kabelskydd av metall där kabeln går upp från marken på fasaden, eller något annat mekaniskt skydd mot spadar, verktyg och skadedjur.

Och som hempularen skrev.
Du måste ha JFB. Finns inte det, sätt den gärna tidigare så du skyddar både friggebod och vedbod med denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.