26 634 läst ·
86 svar
27k läst
86 svar
Projekt: Byta proppcentral mot normcentral med JFB osv.
Ursäkta trådlyftet men jag ville bara passa på att tacka alla som hjälpte till och svarade på frågor. I veckan som gick hade jag elektrikern här och fick centralen bytt. Arbetet tog 5 timmar. Inga skarvningar behövdes, alla befintliga FK var långa nog. På bilden nedan syns att vissa grupper har ny färgstandard och andra äldre. Detta pga att all kabel utom kök och tvättstuga dragits om tidigare. Köket kommer få ny kabel den dan det ska renoveras. Tvättstugan... tja, säg det. Där lär det vara gammal kabel ett bra tag framöver. Men nu har vi iaf hela huset skyddat med JFB samt att det finns plats att koppla in garaget på egna grupper efter sommaren när renoveringen av det är färdigt 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej här ska det inte ursäktas något.
Alltså, jag menar att du inte ska be om ursäkt. Alla gillar uppdateringar över hur det blev till sist.
När jag tittar på bilden blir jag ganska fundersam över ledaren märkt PEN som går in i jordskenan uppe till vänster.
Den verkar inte ha kontakt med något annat.
(Nu vet jag inte hur Eldons plintar fungerar, men det är byglingar på andra ställen).
Men är min farhåga rätt är det ett mycket allvarligt fel, som kommer ta sönder en hel del elanslutna apparater i huset.
edit:
Nollplintarna märkta N1 saknar också bygling mellan varandra.
Men det kanske är en dold ihopkoppling också, men då är det underligt att det är ihopbyglat med grov kabel på N2 samt en stor del av jordskenan.
Alltså, jag menar att du inte ska be om ursäkt. Alla gillar uppdateringar över hur det blev till sist.
När jag tittar på bilden blir jag ganska fundersam över ledaren märkt PEN som går in i jordskenan uppe till vänster.
Den verkar inte ha kontakt med något annat.
(Nu vet jag inte hur Eldons plintar fungerar, men det är byglingar på andra ställen).
Men är min farhåga rätt är det ett mycket allvarligt fel, som kommer ta sönder en hel del elanslutna apparater i huset.
edit:
Nollplintarna märkta N1 saknar också bygling mellan varandra.
Men det kanske är en dold ihopkoppling också, men då är det underligt att det är ihopbyglat med grov kabel på N2 samt en stor del av jordskenan.
Redigerat:
Nejdå. Det där är rätt. De som heter N1 är internt kopplade till varandra. N2 är separat (men levereras byglad på nollsidan). Att det blir flera byglar på N2 beror på att de modulerna är lösa tilläggsmoduler och inte internt hopkopplade.
Ja puuhh, i så fall är det OK. Och som det är byglat så stöder det vad du skrev till 100%.tommib skrev:
Det enda felet jag då ser är att det använts gul/grön nolla till JFB.
(Men det är ett skitfel, inget att egentligen hänga upp sig på, tycker jag. Det råder alltid stor förvirring över hur denna ledare ska vara färgmärkt. Jag själv skrev ju fel så sent som för någon vecka sedan, kan säkert glömma igen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Och tydligt märk vilken grupp vägguttaget tillhör.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Var rädd om den elektrikern, han har gjort ett prydligt jobb.
Synd på den lilla missen med färgen på N-ledarna till JFBerna.
Vad är det förresten för FK som hänger ut under centralen?
Synd på den lilla missen med färgen på N-ledarna till JFBerna.
Vad är det förresten för FK som hänger ut under centralen?
Elektrikern kom från EMMA Elinstallationer i Täby. De har ofta återkommit som rekommenderade i en Facebookgrupp som heter "Sollentunatipset". Fungerar som ett forum för oss Sollentunabor att dela med sig om tips eller fråga efter tips på vad man nu önskar, med någorlunda lokal anknytning. Kontaktade EMMA och förklarade jobbet mycket kortfattat. Fick inga direkta klagomål på att jag ordnat matrealet själv, däremot en reservation om att de då inte kan ta på sig ansvar för reklamation som härrör matrealfel osv, vilket ju är helt i sin ordning. 296kr/h inkl moms efter ROT samt 350kr för reskostnad. Upplever jobbet som väl utfört, effektivt och rekommenderar därför dem mer än gärna. Föredömligt bra måste jag nog säga.
FK'n som hänger där under är numera borta. Rester från gammal elvärme. Just dessa tåtar satt dock fast i rören så jag klippte bara av dem och spacklade igen hålet i väggen. FK'n som ligger löst överst i bild är ett annat igenlagt (med lock) uttag som dock eventuellt kan komma att användas i framtiden.
FK'n som hänger där under är numera borta. Rester från gammal elvärme. Just dessa tåtar satt dock fast i rören så jag klippte bara av dem och spacklade igen hålet i väggen. FK'n som ligger löst överst i bild är ett annat igenlagt (med lock) uttag som dock eventuellt kan komma att användas i framtiden.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Bra gjort! Jag bytte elcentralen själv, ungefär samma komplexitet, ungefär samma tid (4.5 timmar strömlöst). Men blev inte lika snyggt (en del här hade klagomål men till sist fick jag godkänt). Jag tycker det är skitroligt om man inte behöver göra det varje dag.
Intressant med just den firman. De var hos mig också och lämnade offert på byte av central. Mycket trevliga men blev ganska sura för att jag ville ordna materielen själv. Han jag pratade med kanske hade en dålig dag..... Det blev inte de som gjorde mitt centralbyte.
Vem vet varför... Tyckte iaf det hanterades sakligt och rätt i detta fall. Upplysande om vilka effekter det får vid eventuella problem men inte dömande. Kanske också hör till saken att allt matreal redan fanns hemtaget och då är det ju inte mycket att bråka om längre. Ta jobbet eller låt bli... Men som sagt jag är mycket nöjd med dem.
Håller med om att elmontering är ganska kul att pyssla med och skulle på ett sätt gärna ha monterat en central själv. På fler andra sätt låter jag dock mer än gärna någon annan göra jobbet ;-) Eftersom jag gjort hela planeringen själv fick jag dock allt som jag ville ha det och elektrikern hade inga invändningar vare sig mot planeringen eller inköpt matreal. Det har varit kul att planera också, samt ta lärdom av alla kunniga här på forumet. Inputen härifrån har betytt mycket för slutresultatet!
Håller med om att elmontering är ganska kul att pyssla med och skulle på ett sätt gärna ha monterat en central själv. På fler andra sätt låter jag dock mer än gärna någon annan göra jobbet ;-) Eftersom jag gjort hela planeringen själv fick jag dock allt som jag ville ha det och elektrikern hade inga invändningar vare sig mot planeringen eller inköpt matreal. Det har varit kul att planera också, samt ta lärdom av alla kunniga här på forumet. Inputen härifrån har betytt mycket för slutresultatet!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden