Håller på att fixa till hela framsidan av huset och ska med tiden installera belysning. Vi har inte bestämt oss för vad det blir för lampor så därför vet jag inte om det blir 12v eller 240V system, men jag tänkte förberedda med att lägga 50rör fram till visa punkter som man sen kan gå vidare ifrån.

Hur djup ska man lägga dessa rör. De kommer till största delen att ligga under plattor, mest praktiskt eftersom vi ändå gräver upp och lägger om dem.

Mvh

/Magnus

Ca 30 - 70 cm. Om det inte blir någon belastning går den att lägga grunt. Kör det bilar på plattorna behövs lite större djup.

• Gilla
1
  • Laddar…
Tack,
Det kommer aldrig att köra bilar eller andra tyngre grejor där. bara kommunens kompost behållare.

Jag skulle säga 0 cm under plattorna, finns väl inget bättre skydd än plattor.

Protte

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Du kan gärna göra en ritning vart du lägger kabeln o förvara i din huspärm för framtida ägare

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste man lägga all jordkabel i rör? Ex N1XV? Ska gräva lite även jag i trädgården och dra fram lite ljus under träden. Men om kabeln nånsin behöver bytas så kan man nog lika gärna gräva upp den som att ha rör men rören kanske främst är för skydd, eller?

Jordkabel behöver inget skyddsrör MEN ska då förläggas på ett djup som "eliminerar" skaderisk (ca 50 - 60 cm) samt ha ett gult markeringsband ca 20 - 30 cm över kabeln. Ligger kabeln i ett skyddsrör är risken att den ska skadas mycket mindre och man kan lägga den lite ytligare. Det innebär att kostnaden för skyddsrör och kostnaden för djupare grävning och markeringsband blir nästa lika stor plus att du har en klar fördel med slang OM det skulle behövas bytas kabel av någon orsak.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, tack för info, får bli slang då...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.