3 834 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Är det något fel på vår el?
Instämmer med Pen. Testa med något som inte ändrar energiåtgång. Ta vattenkokaren och ta tiden för att koka upp 1 liter vatten. Gör samma sak på ett annat ställe (inte på en Mount Everest dock) med samma vattenkokaren. Jag förutspår att det inte blir någon märkbar skillnad.
Hm, prova med en annan laddare, funkar det att ladda från datorn så borde det ju vara klumpen i väggen som bråkar.AgnesRami skrev:hum, jag ska absolut tänka på det och testa stänga av wifi nästa gång vi laddar. Satte den i laddaren igår när vi skulle lägga oss och hade då 4% mobilen hann dö för det laddade så segt. och när den sen var avstängd så laddade den inte alls. fick gå iväg och sätta den i datorn istället. Däremot så hade vi ju wifi på då vi bodde i vår lägenhet också men då var det inga problem. Det fanns dock ett eluttag i gamla lägenheten som var likadant. så det lät jag bli att ladda i.
Jag tycker detta är mycket märkligt faktiskt. Men som sagt vi får ju testa stänga av wifi även om jag inte har några jätte höga förhoppningar på det heller.
Brorsan hade nyligen en laddare som gav upp, tror det är en Samsung-nalle.
Kolla också att kontakten i telefonen inte är full med ludd. Ett vanligt problem på telefoner utan täckt laddkontakt är att det samlas ludd från fickan/väskan i kontakter och att det med tiden blir så mycket att man inte får i kontakten hela vägen vilket leder till glapp och intermittent laddning. Jag brukar ta en knappnål och rensa (funkar på microUSB och i 3,5mm jacket, med telefonen av och batteriet ur för säkerhets skull).
Om det funkar bra att ladda i datorn så låter det snarare som att problemet ligger i laddare, sladd eller telefonens kontakt eller i kombinationer av dessa. Tipset att börja rensa ludd är bra.
Jag har själv råkat ut för laddare som fått telefonen att hänga sig, samt glappa iphone-kablar.
Man kan också tänka sig att er ström har störningar som just er laddare inte tål så bra, men som inte påverkar övriga förbrukare.
Jag har själv råkat ut för laddare som fått telefonen att hänga sig, samt glappa iphone-kablar.
Man kan också tänka sig att er ström har störningar som just er laddare inte tål så bra, men som inte påverkar övriga förbrukare.
Problemet är att de påverkar varandra. Om du har 220 volt utan belastning när det inte går någon ström så sjunker den när du börjar belasta uttaget och det går ström. Hur mycket det sjunker beror på något som kallas förimpedans. Förenklat kan man säga att det är kvalitén (motstånden) i ditt inkommande nät.osiris skrev:
Någon nämnde även switchade nätdelar. De fungerar ungefär som att sitta och slå av och på en strömbrytare väldigt fort . Full fräs eller inget. Desto snabbare den slås av och på desto mer ström hinner ledas ut i apparaten under en viss tid. Resultatet filtreras sedan och ser då ungefär ut som att det är en konstant ström som lika stor som medelvärdet av strömpulserna. Försöker man mäta på en sån nätdel på samma sätt som man mäter på en vanlig belastning visar alla normala instrument mer eller mindre fel.
Redigerat:
Vad är det du vill använda mätvärdena till? Att spänningen är någorlunda normal kan man förutsätta eftersom andra apparater fungerar. Är det störningar av något slag kan du inte mäta dessa med en enkel energimätare.osiris skrev:
Jag tror att det främst är ett problem med äldre billiga elmätare att mäta effekt på switchade spänningsomvandlare. Problemet är att strömmen inte är sinusformad. Det ger två effekter. Den ena är att det krävs en lite mer avancerad metod för att mäta strömmen. Den andra är att man inte får fram den aktiva utan den skenbara effekten genom att multiplicera strömmen med spänningen. Men som sagt problemet gäller främst äldre billiga energimätare. Om mätaren kan visa effektfaktor är det stor chans att den mäter hyfsat rätt.
Min grundidé var att TS skulle mäta energiåtgången för att se om laddaren till telefonen drar orimligt mycket eller får orimligt lite.Avemo skrev:Vad är det du vill använda mätvärdena till? Att spänningen är någorlunda normal kan man förutsätta eftersom andra apparater fungerar. Är det störningar av något slag kan du inte mäta dessa med en enkel energimätare.
Jag tror att det främst är ett problem med äldre billiga elmätare att mäta effekt på switchade spänningsomvandlare. Problemet är att strömmen inte är sinusformad. Det ger två effekter. Den ena är att det krävs en lite mer avancerad metod för att mäta strömmen. Den andra är att man inte får fram den aktiva utan den skenbara effekten genom att multiplicera strömmen med spänningen. Men som sagt problemet gäller främst äldre billiga energimätare. Om mätaren kan visa effektfaktor är det stor chans att den mäter hyfsat rätt.
Sen blev jag mest intresserad av varför det är svärt att mäta switchade aggregat.
Men låt oss inte spåra ur tråden helt...
Jag antar att du använder exakt samma laddare och kabel när du gör jämförelsen mellan olika uttag?
Jag hade ett lustigt fenomen med min laddare för några månader sen. Plötsligt så fick det oerhört långsamt att ladda telefonen. Om den låg över hela natten så ökade den med max 30%. På min HTC-laddare så går det att koppla bort kabeln mellan laddare och telefon, och när jag testade att byta ut själva kabeln så fungerade det prefekt igen.
Jag hade ett lustigt fenomen med min laddare för några månader sen. Plötsligt så fick det oerhört långsamt att ladda telefonen. Om den låg över hela natten så ökade den med max 30%. På min HTC-laddare så går det att koppla bort kabeln mellan laddare och telefon, och när jag testade att byta ut själva kabeln så fungerade det prefekt igen.
Jag vill passa på att varna för att peta i uttaget med en nål. Glöm inte att ta ut batteriet först, annars kan det gå som för grabbens HTC M7:a. En liten liten puff räckte för att döda telefonen... Det är lätt att kortsluta.
Energimyndigheten gjorde ett test på några av dessa enkla/billiga effektmätare för inte så länge sedan och kom fram till att de faktiskt är rätt bra även på komplicerade belastningar bara effekten inte är för låg.vilpi skrev:
Klicka här för att svara