El
Bo.Siltberg: Vad betyder märkningen 205VDC och 220 VDC här då? [bild] Solenoiden matas med 230 VAC (ungefär...) via likriktare och går sönder med jämna mellanrum, avbrott i spolen men den eldar även upp dioderna i kontaktstycket. Måste vara en överspänningspuls någonstans ifrån? Drivs av ett elverk och sitter i en såg. Kan spånsug eller hydraulmotor ge sådant ifrån sig vid frånslag?
imported_peter: Jag har ett frys som löser ut min jordfelsbrytare med ca 6 timmars mellanrum, har googlat en del och det verkar som det är avfrostningselementet som gett upp... Är det någon här som bytt det någon gång och vet om det är svårt...? Det är ett siemens frys... Tacksam för all input...
martin43: Tråkigt med oavslutade trådar... Hade missat en "$" i en formel så effektberäkningen var fel men kompressorn lever än. :) Uppmätt: [bild] [bild] [bild]
datja: Kan säga att en billig rörelsevakt bevisligen fungerar för en 230 V-slinga med 6 st 3,6 W LED GU10, nämligen den jag köpte på Biltema i dag. Kostade 100 spänn. Dock noterar jag att den som finns på deras hemsida har ett lite annorlunda utseende en den jag köpte. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Rorelsevakt-infalld-2000023109/
Paxman: Sikaflex använder jag ofta i båten men som du skriver tar det ganska lång tid innan det härdar...så tipset att börja med några klickar smältlim och sedan dra efter med Sikaflex är ju en väldigt smart lösning på problemet! Jag minns inte om man kan måla över Sikaflex, men om det går kommer jag kunna dölja kabeln väldigt väl när grunden ändå ska målas om framöver. Du har helt
fubar: Jag fick ordning på sladdarna, men som skrevs tidigare i tråden får jag inte använda lampan hemma. Googlat lite på vad det kan kosta att lämna in lampan och få den modifierad, men inte hittat nån bra prisuppgift. Från några hundra och uppåt.
GK100: Om man har dvärgbrytare kan man koppla från där, men normalt har ju utrustningen någon manöverbrytare e.dyl då börjar man där så lasten är låg sen säkring därefter säkerhetsbrytaren. Principen är att säkerhetsbrytare inte ska koppla last.
lars_stefan_axelsson: [citat] Varför det? Det är ju det enklaste, snabbaste och billigaste alternativet. Det enda som typiskt behövs är en kapsling och en JFB. Sedan kan det behövas lite felsökning eftersom det sällan är kopplat helt rätt, eller du kan ha läckage på någon grupp/förbrukare. Det är i så fall bara att åtgärda. Att JFB löser ut i det fallet är bra det är det den är till för att
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast här är det ju bara rör för diverse signalkablar om jag förstår dig rätt, och det är inte behörighetskrävande. Så vilken "finsnickare" som helst som bara har huvudet lite på skaft borde klara av det galant. Se till att speca tillräckligt grova rör bara så att kontakter går igenom (om du inte vill kontaktera om), att de läggs fast ordentligt så att det går att dra i
tommib: PEM-slang finns med massor av olika färgmarkeringar. De gånger jag har sett gul rand har det signalerat stadsgas och inte starkström dock. Om det ska vara slang skulle jag tro att PEM är ett bra alternativ. 20mm PEM är dock inte direkt lättjobbat när det gäller krökar så det gäller att planera dragningarna. Tänk också på att det blir vatten stående i slangen om du inte borrar
snaggletooth: Gissar på att spegeln även har en värmekabel i glaset om den har två ingående kablar, lite mer info skulle behövas.
frlise: Tror du kan använda 0.5A och få tillräckligt ljud. En klass AB förstärkare har cirka 60% verkningsgrad, säg är du teoretiskt kan få ut 3 till 4 watt. Lägg dessutom till att ljudtryck mäts i decibel vilket är en logaritmisk skala. Det innebär att de extra watten går åt fort när du vill spela riktigt högt men för normal ljudvolym räcker oftast några watt.
PO_: [citat] Sant, men SHK är en av, om inte Sveriges, rikaste nätägare. Det finns en anledning till det... =P
rightnow: Förstår inte riktigt. För att skapa rumskänsla vill man att spottarna ska släpa på väggen. Alla mina sitter cirka 30-40 från vägg. Och så är de riktbara. Ser inga skavanker på mina väggar, och de är verkligen inte perfekt spacklade.
-=fullmoon=-: Tips... Knalla in till flera olika elfirmor. Ibland har de gammalt material liggande som du kan få köpa för lite fikabröd. Det ligger oftast lite material som ingen använder på hyllan. Har man kontakter på någon grossist så kanske det kan finnas restlager även där men som privatperson så är det lite bökigt att handla där.
Avemo: Det är i första hand vanorna vid matlagning som avgör om säkringen håller eller inte. Kan du laga mat på den gamla spisen utan att säkringen går så kan du det högst troligt på den nya också. Du kommer inte att kunna använda full effekt på hela spisen samtidigt, men det kan du inte med den gamla spisen heller. Men det gör man ändå så sällan, så det blir ofta inget problem.
KnockOnWood: Köp Philips nästa gång: https://www.byggahus.se/forum/belysning/245372-tips-pa-led-lampa-e27-som-ar-snygg-3.html?perpage=15#post2125587 Nu har de lyst i nästan fem månader.
mtboy: Ser ut att vara samma/liknande. Tackar för hjälpen. Blir att beställa den om jag inte hittar i Sverige.
tommib: Dra minst dubbeluttag till alla rum. När du nu ändå bygger nytt kan du egentligen dra fram två dubbeluttag till varje rum så att en ändring i möbleringen inte helt plötsligt tvingar dig att dra en nätverkskabel tvärs över en dörröppning. Som lars_stefan_axelsson sa, sätt gärna dubbelram med nätverksuttag och el. Glöm inte heller att dra fram el till teknikutrymmet där du ska ha
hempularen: Men i vilket sammanhang är detta? Om du har mätarskåp inomhus idag, så kan inte nätägaren tvinga dig att flytta ut det. Annat än om du ändå vill ha det flyttat.
SkaneErik: Ska man vara riktigt petig så undrar jag om fasströmmarna verkligen summeras till noll om det är en induktionshäll det handlar om. De kan säkert ha en del fasförskjutning och övertoner gissar jag. Däremot är detta inget du behöver bekymra dig om!
elmont: Det bör vara inkl moms och med allt matr. MEN ska du ha ett komplett datanät, centralantenn kostar det lite mer.
LEISTI: Installera kanal 2 till släckning. Matning in i kanal 1,ut från kanal 1 med bygel till kanal 2 ,ut från kanal 2 till lampa. Kanal 1 är astrostyrd och kanal 2 släcka under natten.
Douglas Bjerleus: Tack för alla svar. Ringde och pratade med en annan säljare som direkt sa att det bästa valet var ett vanligt mediaskåp. 12.900 kr får man mycket TP kabel för.
hempularen: Skall den flyttas också så kanske merkostnaden för arbete med centralen börjar dra iväg lite så att det inte längre kan ses som försumbart. Men då får du tydligen ännu en fördel planlösningsmässigt.
sophiet: [citat] Det låter bra, då testar jag med en sådan. Tack!
elmont: Nätägarna har anvisningar som visar hur serviceledningen ska förläggas från tomtgräns till mätaren. Så det handlar inte om vad kabeln är godkänd för utan hur nätägaren vill ha sin kabel förlagd. Det här gäller inte för större bostadshus, affärer, industrier mm utan för enstaka bostadshus som tex villor, mindre flerbostadshus.
-=fullmoon=-: Finns inte.. Dock köper man Scheiders ?? de med många små flärpar så brukar man kunna klippa bort ett par och sen snurra in locket i dosan. Annars köp ett som ska skruvas och ha i två skruv in i väggen. Brukar inte sticka ut något nämnvärt ändå ;)