Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

nyinflyttad utan elkunskap - uttag som inte fungerar

1. N
    Medlem · södermanland · 2 inlägg

nik22

Medlem
    Är nyinflyttad i första lägenheten och har noll kunskap om el, därför behöver jag lite råd kring en sak.

Jag skulle koppla in en lampa i ett av uttagen i vardagsrummet och lampan börjar inte lysa. Har testat med olika saker som laddare och så som jag kopplat in på den sidan av väggen (totalt 4 vägguttag) och ingen av dessa startar/fungerar. Antar att dessa uttag är kopplade på samma säkring och att någon kanske gått sönder? Så här ser proppskåpet ut i hallen. På denna jordfelsbrytare från Malmbergs så ser det ut som att lilla "displayen" är röd på en av dessa två. Kan detta betyda att den utlösts? Eller måste den ha fällts ner för att visa att den utlösts? Har testat att dra ner och dra upp spaken men det fungerar ändå inte. Vad kan ha hänt? Eller vad tror ni att jag skulle kunna göra för att testa vad som är fel? Ingen av automatsäkringarna var nedfällda när jag flyttade in utan alla var på "on" och då alltså fungerande antar jag. Har även testat att stänga av dessa och satt på dem igen, men dessa uttag fungerar ändå inte. (Finns även två uttag för strömbrytare på denna vägg som jag inte kunnat testa då dom inte har några knappar ännu utan måste kopplas in av elektriker, så vet inte om dessa fungerar men antar att dom inte gör det)

Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-06-20 14.33.41.jpg

Redigerat 20 jun 2015 16:31
  2. S
    Medlem · Dalarna · 3 734 inlägg

SueCia

Medlem
    Det är inga jordfelsbrytare du har där utan säkringar. De är påslagna, att det är malmbergsgrejer kan tyda på att det är hempulat. Du har en enpolig 16A säkring där, vad går den till?

Att dina uttag inte fungerar kan bero på att brytarna saknas i rummet.

3. nisse123
    Medlem · stockholm · 912 inlägg

nisse123

Medlem
    Troligtvis matas uttagen via brytarna, och är inte de inkopplade så är det säkert inte ihopkopplat där

2:a igen

Redigerat 20 jun 2015 16:52
  4. holmberg87
    Lösvirkesbyggare · Gävleborgs · 2 425 inlägg

holmberg87

Lösvirkesbyggare
    Är alla vippbrytare på så är det ingen säkring som gått iaf. Har du ingen testpenna eller annat verktyg för att kolla om det finns ström i kontakten?
    Annars skulle jag råda dig att invänta någon som kan mäta om du har ström ända fram:)

5. Mikael_L
    Medlem · 43 969 inlägg
    Är det kvar kablar och sånt att koppla där så är det relativt troligt att det är där det saknas någon inkoppling för att få även de andra uttagen att fungera.

Men var försiktig om det nu sitter ej inkopplade sladdar där. De kan ju vara strömförande.
    Egentligen borde säkringen som går till detta vara avslagen till att det är fixat.

6. O
    Medlem · 100 inlägg

oneman

Medlem
    Har du bara testat med europakontakter? Flata stickproppar med smala stift? I vissa uttag kan det bli problem med dessa.
    Går det inte felanmäla om det är lägenhet?

Redigerat 20 jun 2015 18:12
  7. N
    Medlem · södermanland · 2 inlägg

nik22

Medlem
    Jag googlade "Malmbergs JVM 16-83" och då kom det upp att det var en jordfelsbrytare, där av trodde jag att det var en sådan jag hade. Men ok, då vet jag, tack! Det står inte vad varje säkring går till så jag vet tyvärr inte. Borde fråga förra ägaren om den vet detta.

8. E
    Medlem · jämtland · 21 862 inlägg

elmont

Medlem
    Och att man skulle kunna dra någon slutsats om hempul eller ej pga av att man använt Malmbergs "grejer" är lite väl långsökt. Det är massor av företag som använder Malmbergs "grejer" som i vissa artiklar har helt OK i kvalitet/egenskaper medans i andra artiklar har lite tveksamma egenskaper. När det tex gäller centraler och normapparater finns det betydligt sämre "fabrikat" att välja, som även då naturligtvis är billigare.

• Laddar…
  9. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag reagerade på samma sak... Det betyder inte automatiskt hemmapul bara för att det är Malmberg... Då hade faktiskt biltema varit ett säkrare kort att säga hempul till.
    Sedan så ser det inte speciellt snyggt ut att slänga i säkringar från en annan tillverkare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.