3 598 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Koppla lika mot lika?
Allt är möjligt, men i 99% av fallen i kablaget i mitt hus är röd jord (eller gulgrön för nytillkommet)
Nu när jag har JFB antar jag att risken för att det skulle vara på något sätt felkopplat är minimal?
Nu när jag har JFB antar jag att risken för att det skulle vara på något sätt felkopplat är minimal?
Då jag en gång i forntiden började var var fasernas (här hos oss) färger och fasföljd Röd, Svart, Vit = R S T samt normalt var jorden blank och ev tejpad med textil isoleringsband men oftast otejpad. Det gällde för huvudkablar.
Jorden i gruppledningar var endera biledaren tejpad eller otejpad, eller en rödtejpad tråd. Det var exakt lika då som nu man kunde/kan inte veta ledarens funktion utifrån trådens färg.
Jorden i gruppledningar var endera biledaren tejpad eller otejpad, eller en rödtejpad tråd. Det var exakt lika då som nu man kunde/kan inte veta ledarens funktion utifrån trådens färg.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja om du med felkopplad menar "spänningssatt hölje på maskin som jag inte märkt" så dristar jag mig till att säga att den risken är liten. Inte obefintlig med liten. Du har iaf med största säkerhet ingen fuljordning någonstans.-MH- skrev:
Men jord kan naturligtvis fortfarande saknas/vara avbrott på till maskiner som skall ha det. Det märker ingen JFB.
Fuljordning kan det vara utan att JFBn märker av det, vid fuljordning så jordar man uttaget/utrustningen via nollan. Vid fuljordning så löser inte JFBn vid ett jordfel i utrustningen, den löser först när någon person tar tag i den strömförande felaktiga utrustningen och samtidigt tar tag i något jordat, men om personen tar tag i två strömförande felaktiga utrustningar så finns det risk att personen får 400V genom kroppen utan att JFBn utlöser.lars_stefan_axelsson skrev:
Däremot så kan det inte vara fulnollat utan att JFBn märker av det, vid fulnollning så nollar man uttaget/utrustningen via jorden, detta förfarande gjordes tex när en ren trefasspis ersattes med en spis som krävde nolla och där personen var för lat för att byta kabel till en femledare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Röd kan vara allt möjligt, ett sätt att se vad röd ledare är, det att följa upp och se hur det är kopplat.
Kravet på att isolerad skyddsledare ska vara röd kom 1960 (§20 KFS 1960 Nr 8 )
1a Maj 1968 kom kravet på att skyddsledare ska vara gulgrön. (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972)
Har sett många kombinationer
grön tändtråd, gul tändtråd mm.
vit fas, svart fas, grå fas, röd fas, grön fas. mm
har även hittat G/G som tändtråd, det har aldrig varit tillåtet. men det förekommer tyvärr.
Slutsats lita inte på färgerna....
Har även sett en villa där allt var dragen med grå förtent RK, + G/G för jord. inga märkningar för övrigt på kablarna...
All kabel troligtvis stulen på ett större lokalt företag som anväder den kombinationen i apparatskåp.
Kravet på att isolerad skyddsledare ska vara röd kom 1960 (§20 KFS 1960 Nr 8 )
1a Maj 1968 kom kravet på att skyddsledare ska vara gulgrön. (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972)
Har sett många kombinationer
grön tändtråd, gul tändtråd mm.
vit fas, svart fas, grå fas, röd fas, grön fas. mm
har även hittat G/G som tändtråd, det har aldrig varit tillåtet. men det förekommer tyvärr.
Slutsats lita inte på färgerna....
Har även sett en villa där allt var dragen med grå förtent RK, + G/G för jord. inga märkningar för övrigt på kablarna...
All kabel troligtvis stulen på ett större lokalt företag som anväder den kombinationen i apparatskåp.
Redigerat:
Klicka här för att svara