Jag har inhandlat två fasadlampor och upptäckte att de saknade skyddsjord. Kartongen är märkt med symbol för dubbelisolering, men vad betyder det? Stor del av armaturen är av metall.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Symbolen med de två kvadraterna skall ju finnas på själva armaturen också. Men så som det ser ut på bilden så ser det väl rimligt ut. Det gäller bara att den som installerar säkerställer att inte de enkelisolerade trådarna blir så långa att de kan nå metallhöljet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Precis. Det är ju värt att påpeka att man inte nödvändigtvis behöver två lager isolering för att uppnå "dubbelisoleringsklassen" (alltså klass II), utan det går också att få till genom tillräckligt avstånd mellan ledare och ledande del (exv. hölje). Så många "dubbelisolerade" apparater har inte "dubbel" isolering i den bemärkelsen. Ja, dvs inte i hela apparaten iaf.hempularen skrev:
Om det däremot går att få till i just den armaturen, det låter jag vara osagt.
Hela fästet för lamphållaren ser ut att vara i plast och med bakstycke i plast så är det nog gott så.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Skall man vara petig så är armaturen inte OK att installera om inte de två kvadraterna finns även på själva armaturen, det räcker inte med kartongen. I praktiken är den säkert OK att använda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Och skall man vara realist så är det samma kinesisk skit som allt annat så det spelar i praktiken ingen roll vad det står för märkningar och var de står, de behöver ändå inte betyda något... Men vad skall man göra? Man får göra sin egen bedömning. Just den här armaturen ser ju iaf inte så hemsk ut, så den är säkert mer OK än mycket annat som skruvas upp. (Kolla gärna youtubefilmen som jag länkade i "värsta elkopplingen". Armaturen levereras med oinkopplad jord... Men märkningen är det säkert inget fel på... Gammal, sur och bitter, vem jag?hempularen skrev:
Klicka här för att svara