Vi bor i ett gammalt hus med en hel del "projekt" som betas av ett efter ett. Hitills har vi lämnat elen därhän men tanken är att få nån att se över elen nån gång nästa år.

Det är lite bakgrunden...

Dock så har vi en strömbrytare utan känd funktion som jag är lite nyfiken på. I början trodde vi inte att den var kopplad till nåt men efter ett tag märkte vi att köksbelysningen blinkade till när man tryckte på den.

Häromdagen så hade någon kommit åt den så att den stog i "mellanläge" d.v.s. inte av och inte på och då fungerade inte köksbelysningen alls. Det tog ett tag innan jag insåg detta och det blev en del kliande i huvudet.

Vad kan det tänkas vara för fel? Kan det vara så att köksbelysningen från början är kopplad med trappfunktion men att ena brytaren av någon anledning är bytt mot en vanlig 1-polig?

Felkopplad trappkoppling eller som du är inne på, någon gång har en trasig trappbrytare ersatts med en 1-pol.

Låter som köksbelysningen faktiskt är trappkopplad, men att denna trappomkopplare är trasig.

Jag tror på felkopplad trapptändning.

Kan det hara nått liknande jag har i garaget?
I garaget nära porten finns en strömbrytare modell original.
När man trycker på den så blinkar lysrören till i garaget.
Utanför garaget i bostaden finns en strömbrytare med totalt 4.
Utebelysning och 2 olika lampor innomhus och garaget den är betydligt nyare än original det var från förra ägarna.
Kan denna strömbrytare vara orsaken till den icket fungerande strömbrytaren inne i garaget?
Jag har inte öppnat nån av strömbrytarna för nån inspektion av nån kunnig så jag vet inte vad det är för typer

P
Låter minst sagt spännande! :thumbup:
Detta blir säkert ett roligt inlägg att följa! :thumbup:

Tack för svaren!

Jag tänkte plocka ner strömbrytaren med okänd funktion i helgen. Kan jag utan att riva isär några kablar se om det är en trappströmbrytare?

TheGame skrev:
Kan det hara nått liknande jag har i garaget?
I garaget nära porten finns en strömbrytare modell original.
När man trycker på den så blinkar lysrören till i garaget.
Utanför garaget i bostaden finns en strömbrytare med totalt 4.
Utebelysning och 2 olika lampor innomhus och garaget den är betydligt nyare än original det var från förra ägarna.
Kan denna strömbrytare vara orsaken till den icket fungerande strömbrytaren inne i garaget?
Jag har inte öppnat nån av strömbrytarna för nån inspektion av nån kunnig så jag vet inte vad det är för typer
Låter som att vi har samma fenomen...

Mikael_L
Attackbävern skrev:
Kan jag utan att riva isär några kablar se om det är en trappströmbrytare?
Och utan att ta loss den från väggen? - Ibland.

+ att ta loss den från väggen? - så gott som alltid.

Men man kan också någon enstaka gång stöta på en strömbrytare helt utan adekvat märkning och annat som gör identifiering möjlig och kan bli tvungen att mäta med mätinstrument.

Slå av strömmen i huset. Ta loss både den skumma strömbrytaren samt den som vi vet styr köksbelysningen från väggen (koppla inte ur några trådar). Ta bilder på baksidan av dessa brytare så att man tydligt ser hur det är kopplat och ladda upp bilderna här så ska vi nog kunna reda ut det!

I mina föräldrars hus fanns samma sak, en brytare som fick belysningen i rummet att blinka när man ändrade läge på den. För övrigt manövrerades belysningen utan problem från en annan brytare.
Jag vet inte vad felet var, men jag skulle också gissa på en felkopplad trappfunktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.