El
tommib: Utmärkt fråga! Jag utgick från att det var sverige eftersom de överhuvudtaget hade blandat in svenska elektriker och för att TS har angett Värmland som ort. "Assumption is the mother of all fuckups, and certainty is the cousin of stupid."
elmont: Tänk bara på att även 12 Volts system är behörighetskrävande om totala effekten är över 200 VA eller mer än 10 A.
Thomas_Blekinge: Jag har en gammal fin oanvänd ASEA mjukstartare för väggmontering hemma (i kartong). Den är till salu. Annars kanske din kap/ger är lite skitig inuti så att den går trögt och drar mer startström än tidigare.
Bo.Siltberg: Ja det får du göra utan behörighet. Lösningen med eurouttag är inte helt ren men är ändå ett utmärkt val i detta fall. Den lösa installationen genom köksskåp är inte heller helt ren o vit... Att förändra den fasta installationen med eurouttag kan faktiskt ses som behörighetskrävande eftersom det görs i syfte att upprätthålla de två skyddsbarriärerna. Då kan man lika gärna
tommib: Jo, det kommer den naturligtvis om systemen är hopkopplade. Jag tolkade det som att du hade separat VVC till uteduschen. Annars kommer du ju snurra ut husets varmvatten dit hela tiden. Nu är jag ju väldigt mycket för eltekniska lösningar på allt möjligt men undrar om du inte kan lösa detta med sk hairpin cirkulation. Det innebär att du lägger utgående och ingående rör dikt an mot
Alfredo: [citat] Men om det även nu skulle finnas några små fel är det inte bra om de uppmärksammas så att du kan rätta till dom?
osiris: [citat] Jag har inte ens köpt kabeln än så jag vet inte vilka färger den har, men att låta brun vara obruten fas hela vägen till eluttaget är förstås vettigt. Däremot tror jag att det är brun tändtråd i dagsläget så den måste i så fall byta färg i dosa 2 (men bättre den än fasen). Något större sliparbete blir det nog inte däruppe, det får bli utomhus.
tommib: [citat] Äh.... det är så jag sköter min kvartalsvisa testning av JFB :)
Isakare: Min Chrysler ruskade lite ibland, mätte kablarna och fick värden liknande dig, helt OK alltså. Fortsatte att felsöka senare på kvällen när det blivit mörkt, och det slog gnistor bakom motorn. Åkte till Hansen för att köpa nya, såg att dom gamla var datummärkta 2002, alltså orginal med 21.500 mil på sig. Chrysler har kabelbyte inlagt i servicepogramet var 9000 mil.
Bo.Siltberg: Det går utmärkt att renovera ett rum i taget. Elinstallationen behöver inte uppgraderas i alla rum samtidigt. Ni har troligen ojordade uttag idag, och då är grundregeln att jorda samtliga uttag i ett rum, medan övriga kan behålla sina ojordade tills det är dags för de rummen. Tänk dock på att man inte får dra en jordad skarvsladd från ett jordat rum till ett ojordat, om man inte är
TheGame: Jo det blir omdragning för 3 fas för våran del. Dock ett senare projekt nu håller man på att lägga om taket. Tar tid för 2 pers och så allt regn som ställer till :
Bo.Siltberg: Mycket av elsäkerheten baseras på sannolikhet och normala omständigheter. Skulle vi ha en vattentät säkerhet (dåligt ordval...) så skulle vi inte ha någon el. Om det "händer något" om man tar i en jordad del i ett isolerat rum med ojordade uttag beror på vad mer man tar i just då (med bara händer, fötter eller kropp). Farligt blir det endast om man samtidigt tar i en trasig apparat
Mikael_L: Det gör väl å andra sidan inte så mycket att en del trådar bumpas upp ibland. Denna kom väl upp ganska lägligt i början av poolsäsongen (kanske hade varit aningen mer idealt för en månad sen innan så många hunnit fylla sina pooler ;)).
Pärran: Jag har väl inte för avsikt att märka alla uttag eller brytare utan några väl valda. Då skulle jag vilja ha märkningen så som den ska se ut sas.
Törnis81: Led lysrör har internt trafo i röret och transformerar till rätt spänning. Medan vanliga lysrör fungerar på helt annat sätt.
Anonymiserad 151941: Trycker på den lilla grå knappen vad jag vet. :thumbup: Prova! Men jag kan ha fel! :)
LinusK: Jag provade att bända lite i båda bläcken och det verkade faktiskt lösa problemet. Så lampan är isärtagen och sladden utbytt. Alla nöjda och glada. Åter igen ett stort tack !
f91jsw: Den spotten ska inte drivas med 12V utan med konstantström 500 mA. Om du prompt inte vill byta den befintliga tråden (vilket jag skulle rekommendera) så gör du förslagsvis så här: köp in (korta) förlängningskablar med JST-kontakt till varje spot. Knipsa av änden med hanen och använd bara biten med hona. Den kopplar du in på hanen från varje spott. De fria ledarna ansluter du till
tommib: Jag såg din andra tråd också och blev lite fundersam. Du bör nog kolla upp reningsverket och se hur mycket det drar. Om du googlar på modellbeteckning borde du kunna få fram en manual eller liknande där anslutningseffekten framgår.
sewage: [citat] Jo jag förstår det. Men det är faktiskt inte jag =) Jag känner bara att jag vill passa på att lära mig själv också så blir det lättare att förklara vidare.
roland53: Har du larm i huset? En variant är att ha en relästyrd förbikoppling och en varvtalsstyrning inställd på lämpligt varvtal. När du aktiverar larmet (=du är inte hemma) så drar detta relä och varvtalet går ner så flödet blir ca 30 % av normala flödet. 30% anses vara lämpligt luftflöde när inga personer vistas i huset. Om du inte har larm så kan samma funktion kopplas via en normal
snaggletooth: Vill bara påpeka att dessa LED-armaturer är av konstantspänningstyp (12V i detta fall) och dom skall parallellkopplas. Endast LED av konstantströmstyp seriekopplas.
Vavgat: Nu fungerar spisen som den ska. Den skulle mycket riktigt byglas med faserna på 1-2,3-4 och 5 respektive. Ingen nolla. Bosch support var vänliga och skickade inkopplingsanvisningen för spisen.
_coffe_: Om man tittar på det rent fysiskt, sitter det såhär nerifrån och upp: Inkommande kabel Litet skåpar med tre huvudsäkringar, för den delen oplomberat :rolleyes: Huvudbrytare modell gammal monterad på nåt svart plåtskåp På samma svarta plåtskåp sitter strax ovanför brytaren elmätaren, en ny fjärravläst typ Efter det kommer tre proppskåp, antagligen har man väl utökat efter
JohanPersson: Tackar, fläkten fungerar när jag kopplar förbi, måste bara ta reda på om säkring eller dimmer som trasig. Fanns en extrasäkring i men ingen av dem fungerar men skall köpa ny säkring för att dubbelkolla innan ny dimmer/varvtalsregulator.
Bo.Siltberg: Det finns risk för störningar även vid LED, men tillverkarna brukar tillåta typ 20 meter eller mer vilket kan räcka för en central placeringen av drivdonen. Även styringången brukar ha en begränsning på maximal ledningslängd.
tommib: Om du ändå ska dra tråd tillbaka till centralen skulle jag skippa de dimmrar du har och installer DIN-skenedimmrar. En sådan och ett växlande relä till tändtråden så du väljer dimmer eller "on". Eller så köper du Eltako EUD12D-UC som verkar ha exakt den funktionaliteten du önskar med dimmer + central styrning (obs att jag bara skummade databladet). Kolla på Eltakos hemsida och se om
f91jsw: Såvitt jag vet gäller inga särskilda krav för strömställare utöver att de ska vara CE-märkta. Undantaget om krav på S-märkning eller liknande gäller bara uttag och stickkontakter.