Jag har ett hus med källare, där bjälklaget på entréplan bärs upp av HEA-balk på stolpar av stål. Nyligen köpte jag lite snickerimaskiner, och första gången jag körde min bandsåg råkade jag komma i kontakt med en av dessa stolpar samtidigt som jag kom åt (höljet på) kondensatorn på motorn och fick mig en rejäl pärla.

Blev så klart skärrad och mätte upp 60V mellan kondingen och stolpen när maskinen var spänningssatt. Ryckte sladden och jordade kondingen mot stolpen med en startkabel, och lossade på skruven för att se att den räfflade brickan inte syntes gå igenom färgen. Skrapade lite, satte ihop igen, spänningssatte och mätte, och nu var det ingen spänning mer.

Sedan någon vecka senare, efter att ha använt sågen vid flera tillfällen, råkade jag åter komma åt samma stolpe i bärverket i huset. Denna gång hade jag högerhanden på sågens bord och kom emot stolpen med vänster axel och fick mig en smäll så jag höll på ramla i golvet. Har fått 230 i fingertopparna några gånger, men detta var annorlunda och riktigt jäkla otäckt.

Därefter har jag sett över hela jordningen på maskinen, och det går från hansken obrutet in i en jordpunkt i gods i kopplingslådan på motorn. Så tänkte jag skulle komplettera med en extra jordfläta mellan motorn och chassiet på maskinen för att vara säker, men tror egentligen inte detta är något fel på.

Häromdagen slog det mig att det kanske är så att mitt stål-skelett inte är potentialutjämnat mot inkommande jord, och att det kan vara det som är orsaken. Jag har läst lite om jordning i gjutna plattor och liknande, och bedömer väl att det måste vara en klar brist om bärverket inte är jordat.

Har inte rett ut det ännu, men tänkte kolla här om det kan vara möjlig att få en sådan pärla som jag fick utav endast potentialskillnaden. Det där med kondensatorn kanske var ett fristående problem men jag har ingen aning.

Uttaget som jag spänningssatte sågen med (230V) har inte jordfelsbrytare.

Och vad skall jag ta mig till för att lösa problemet. Jordfläta från skena i central och ut till närmaste stolpe? Vet ju hur man resonerar med stjärnjord, men resistansen i mitt feta helsvetsade bärverk borde vara försumbar så detta funkar eller?

Vad tror ni?

Vågar inte använda sågen just nu, och ta ut en elektriker för generell felsökning i steg ett känns dyrt.

Jag skulle nog börja med att kolla jordningen till uttaget du använder.

Potentialskillnader mellan äkta jord (din stålstomme) och elektrisk skyddsjord, kan vid enstaka tillfällen ge effekter som du beskriver. Men det är troligen mer sannolikt att något är fel.

Felet kan i så fall vara att du har krypströmmar eller rejäl överledning mellan 230V och höljet på maskinen. Och/Eller skyddsjord är bruten till uttaget, eller i maskinen. Eller så är skydsjorden grovt felkpplad till uttaget, så du har 230V där.

Man kan också tänka sig att du har isolationsfel någonstans så att din stålstomem är i kontakt med 230V, men inte är jordad.

OM skyddjsord är bruten till maskinen på något sätt, då flyter alltså höljet, eftersom det finns avstörningskondensatorer mot jord, så får du en kapacitiv krypström mot jord, som kan kännas rätt rejält, om den inte leds bort via skyddsjord. Men detta är då ett felfall pga. bruten skyddsjord.

Är det tillräckligt att verifiera jorden i uttaget med en vanlig summer från jordskena i centralen eller skall man mäta förhålla sig till något maximalt Ohm-tal?

Har faktiskt inte mätt med summer när ja tänker efter, mellan inkommande jordstift i maskinens kontakt (infälld han-stickpropp) och maskinens chassi/hölje. Är ju en ganska snabb kontroll även om det trots allt inte skall läcka ut ström om allt är i sin ordning.

Kan ju tillägga att det matande uttaget är i ett annat rum med en förlängningskabel (eftersom det är han-stickpropp i bandsågen enl. ovan) och denna kabel flyttar jag runt mellan alla mina maskiner under bygget. Och jag har inte haft några andra effekter som tyder på att jag skulle ha 230 ut på jorden eller någon annan felkoppling som påverkat funktionen av dessa maskiner.

Som sagt, jag tror att det mest sannolika felet här är om du har avbrott på skyddsjord någontans mellan central och maskin, eller i maskinen. Så om du kontrollerar så kolla även skarvkabeln. För det här ändamålet duger en summer, eller om du mäter reistans med en multimeter.

Om jorden är ansluten så kommer du inte att få den här typen av problem. Problem som kan uppstå ifall jorden är dåligt ansluten, alltså har kontakt, men dålig. Handlar om vad som händer vid en total kortslutning. Då kanske det vill gå 1000A i jorden, håller den då ex. 5 ohm, så lyckas inte det, med resultat att det tar för lång tid för säkringen att lösa ut, och under tiden innan säkringen löser, så kommer kåpan på din maskin att hålla full nätspänning, vilket inte känns så skönt för den som håller i maskinen.

Men det är som sagt ett annat problem.

Skall kanske modifiera det jag skrev. Om jorden ÄR ansluten så får du inte just den typen av problem. Du kan ju fortfarande ha en potentialskillnad mot stålstommen i huset, av andra orsaker.

David_Berglund skrev:
Och vad skall jag ta mig till för att lösa problemet.
Börja med att identifiera källan till problemet innan du börjar dra skyddsledare kors o tvärs. Det finns ju en minimal chans att det är stolpen som är spänningssatt. En så kraftig strömgenomgång som du beskriver tyder på isolationsfel jämte avbrott i skyddsjorden.

- Skyddsjordens kontinuitet är bra att börja med. Du bör även ha kontakt mellan stolpe och skyddsjord.
- Maskinens isolation är bra att fortsätta med.
- En JFB i uttagat ger svar på om det är isolationsfel i sågen.
- Spänningen mellan olika delar kan vara av intresse, detta för att hitta felkällan om du inte redan gjort det så långt.
- Sågens märkström kan vara av intresse ifall det skulle handla om dålig nolla någonstans i huset, men 60 V är ganska mycket.

Nu är lite framsteg gjorda.

Efter att ha konstaterat kontakt mellan balkverk och jordade uttag samt oxå alla metallrena ytor på bandsågen, var de dags att kolla över kabeln.

I köpet av maskiner ingick en liten 0,6m lång förlängningskabel eftersom handsken i sågen var av den arten med infälld han-stickpropp. Denna gick inte ringa på. Och när jag öppnar den hittar jag detta. Jorden är inte kopplad!!

Dock är ju frågan fortfarande varför de går ut spänning i chassit, eller tror ni det är safe att köra den nu med riktig kabel?

Mätte 0,2-0,3 ohm mellan stolpen och ett jordbleck i ett vägguttag, samt likvärdigt mellan stolpe och sågens bord när den var inkopplad med en fungerande kabel.

Har jag löst problemet eller bör jag leta ström-läckor i sågen?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något är uppenbart knas med sågen.

Den rätt/om-kopplade kabeln stoppades i, men då började den brumma som ett typiskt motor-kortis-ljud. Tänkte de kanske var fler överslag i den gamla kabeln och slängde den. I med en annan och mätte inga konstiga strömmar. Startar sågen och då skjuter den inbyggda automatsäkringen som sitter i inkommande handske. Återställer den en gång och provar igen, och då får jag brumljud igen.

Några tips på hur jag skall felsöka själva sågen?

Efter att automatsäkringen på maskinen hade löst ut, hade du då någon stickkontakt utdragen innan du provade igen?
Om ja, då kanske du vred kontakten 180°.

Är det överslag mellan fas/nolla och skyddsjord i sågen? Att ta bort skyddsjorden är ju ett sätt att få sågen att gå ändå.

Protte

Du är på rätt spår.

Jag har nu plockat isär och börjat mäta lite på såg-sidan. Ena tåten på inkommande spänning (svart kabel) går rakt till säkringen och vidare till brytaren. Men den andra (blå) mäter jag i kontakt med chassijord!!

Hittar inga uppenbara skador eller brunna komponenter, enda avvikelse jag kan se är kondingen som är kopplad via en sockerbit, men jag är alldeles för dålig på denna typ av motorer för att kunna avgöra vad som är rätt och fel.

Men enda logik jag kan komma fram till är att maskinen har något fel och gubben som hade den tidigare har förhållt sig till detta genom att ansluta den ogjordat och arbeta isolerat. Och när jag har sågat med den med den, senast ett 2h-pass med vedkapning, har jag haft mina gummisulade träskor att tacka för att jag inte märkt att maskinen sannolikt varit strömförande hela tiden?

Lägger med ett par bilder, men har ingen aning om det går att dra några slutsatser av dessa.

Otäckt att köpa el-felaktiga grejer. Tänk om sonen kommit och lagt en hand på stolpen och en på sågen. Fy fan... Skall man behöva efelsöka innan man tar grejer i bruk.

Vad tror ni är nästa steg?

Missade bilderna i min upprördhet, här kommer de.

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bra jobbat. Du har ju hittat problemet i och med kontakten mellan inkommande blå och chassi, det är inte bra. Uppenbarligen har stickproppen varit vänd så att fasen har legat på blå och nollan på brun. Förhoppningsvis hittar du något enkelt. I värsta fall är det motorns lindningar som brunnit.

En portabel JFB i uttaget borde därmed ha skyddat, inte mot strömgenomgången men den skulle ha brutit innan det blev farligt.

Den losskopplade skyddsjorden kan vara en temporär och farlig lösning som någon har gjort för att sågen löste ut jordfelsbrytare på något bygge. När skyddsjorden blev bortkopplad " fungerade" sågen igen utan att lösa ut jfb. Sålänge platsen var ett torrt trägolv och arbetshandskar, då märkte inte användaren något fel.

OBS Lösning är fullständigt livsfarlig och otillåten.

Det aom hände var att man satte säkerhetsbarriär 2 ur funktion för att kammoflera ett fel på säkerhetsbarriär 1.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.