W
Tänkte ge mig på att installera z-wave produkter bakom några lampknappar. Begriper dock inte om det är enkelt eller något som en elektriker måste göra. Begriper inte heller vad som behöver göras.

En sån här installation är det frågan om: http://waifai.se/installation-av-z-wave-dimmerswitch/

Jag behöver alltså fas, neutralledare och tändtråd. Men jag har bara två kablar. Vilken saknar jag och hur får jag fram den?

Så här ser det ut bakom lampknappen: (inte just den jag har tänkt använda men den var lättast att öppna och kolla, antar att det ser lika ut överallt i huset?)

DSC_0237 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör jag?

Eftersom du frågar hur man gör med den presenterade informationen i hand så skulle jag rekommendera att du ringer en elektriker. Det är inte svårt, men då du inte har någon ide själv om hur det ska göras så har du alltså en väl stor startsträcka här? Det är dessutom ett behörighetskrävande arbete.

W
Jo, men någonstans ska man väl börja.

En arbetshypotes: svart nolla, blå fas och röd tändtråd.
MEN det måste verifieras i fler dosor och mäta att det är så.

Protte

W
Eftersom nollan då går "förbi" uttaget hur får jag användning av den i uttaget? Skarvar man på något sätt eller måste man dra ner en till nolla?

Det ser ut att det är riktigt gammal el.
För att veta vad som är vad så måste man mäta! Mäta! Mäta!

Nu antar jag följande:
Röd tråd = tändtråd
Blå tråd = fas
Svart tråd = nolla

Svart och blå tråd kan vara växlade om lampan tänds/släcks genom att bryta/sluta nollan, så kopplade man ibland förr.

Om mitt antagande gäller så ska svart tråd klippas och skarva på två trådstumpar (fyra trådar i en kopplingsplint), ena trådstumpen in på N andra in på strömbrytaren, sedan en till tråd från strömbrytaren till I1.
Blå tråd till L
Röd tråd till Q

Men som sagt innan du börjar låssa/koppla så måste du mäta ordentligt så att du kan konstatera vad som är fas, nolla & tändtråd.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
WarHawk skrev:
Jo, men någonstans ska man väl börja.
Var någonstans börjar du då? Från början, eller har du några kunskaper att utgå ifrån? Det framgår ingenting av ditt inlägg om vad du kan och vad du behöver hjälp med. Du måste ju själv förstå fullt ut hur det fungerar och hur det ska kopplas, givetvis med vägledning härifrån i den mån det behövs, men det får inte vara så att du kopplar blint efter anvisningar härifrån utan att förstå om det är rätt.

Har du någon ide om hur du ska tolka vad du ser bakom den där strömbrytaren, och hur Z-mojen ska kopplas in?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
WarHawk skrev:
Tänkte ge mig på att installera z-wave produkter bakom några lampknappar. Begriper dock inte om det är enkelt eller något som en elektriker måste göra. Begriper inte heller vad som behöver göras.
...
Jag behöver alltså fas, neutralledare och tändtråd. Men jag har bara två kablar. Vilken saknar jag och hur får jag fram den?
Så här ser det ut bakom lampknappen: (inte just den jag har tänkt använda men den var lättast att öppna och kolla, antar att det ser lika ut överallt i huset?)
Hur gör jag?
Eftersom du frågar så är det något en elektriker måste göra, av den enkla anledningen att det är behörighetskrävande ;)
Du har helt rätt i din kommentar om att någonstans måste man börja. Man bör dock börja med en grundläggande förståelse för el. Kjell & Co har sin bok Kjellfakta som faktiskt inte är så dum för att enkelt förklara vardagstekniken. Jag skulle rekommendera att du börjar med den.

Frågan du ställer om vilka kablar du har visar på din i princip obefintliga förståelse för problemet du har framför dig. Precis som Bo säger så verkar startsträckan för dig vara väldigt lång. Jag håller också helt med om att man fullt ut måste förstå varför man kopplar, inte bara lyssna på instruktioner från folk här som sannolikt inte har alla fakta i målet.
Detta säger jag inte för att vara dryg på något sätt utan mer för att få dig att välja, antingen läser du på rejält om detta och återkommer med en mer specificerad fråga, eller så lejer du ut jobbet.

W
Yes, mycket möjligt att en elektriker får göra jobbet. Ville mest ha ett hum om vad som behövs göras. Kostar det liksom 1000-tals kronor att få en nolla till ett uttag eller är det ett enkelt jobb (för en elektriker), osv. Även om det handlar om el så hade det väl lika gärna kunnat vara busenkelt. Koppla den sladden dit och den dit, så är det gjort. Vad vet jag innan jag frågat :) Har en del el-kunniga i min närhet som jag kan fråga om hjälp också men skulle helst ha ett hum om vad som behövs för att inte framstå som helt inkompetent.

Det är trots allt ingenting som jag begripit mig på från början än så länge i mina projekt. Husets ABC + forum och google har hjälp en del.

Hade inte heller tänkt börja koppla in grejer baserat på antaganden på forum. Så klart vill jag bara ha vägledning. Till exempel som demmpas inlägg. Så här kan det vara men gör så här för att veta. Alltså: Hur får jag säkert reda på vilken som är vilken? Vad för mojjäng behöver jag?

Ska kolla upp boken du talar om. Tack för tipset.

Ok, så att ge mig på betydde inte nödvändigtvis att du själv tänkte göra jobbet, men kanske ;)

Jag missar dessutom ofta att frågan kanske egentligen är "vad betyder färgerna på ledarna här"? Det enkla svaret här är att det vet man inte, aldrig i en okänd anläggning. Det behöver kontrolleras genom att titta i angränsande dosor, rycka i ledarna, kanske mäta. Man kan utifrån färgen bara göra antaganden som utgångspunkt för denna kontroll.

I ditt fall är det dessutom något som är fel. Det ser ut som att den blå antingen har fel färg eller används felaktigt. Då blir det genast no no att komma med inkopplingstips utan detta måste kontrolleras.

Här behövs då alltså grundläggande kunskaper för hur en elanläggning är uppbyggd för att kunna förstå hur det ska vara i detta fall med den blå. Det är absolut ingen rocket science utan man kommer långt med Kjells enkla introduktion plus den rätta bakgrunden för att kunna förstå och dra egna slutsatser. Det räcker för att koppla in en dimmer, men inte för att dra nya ledningar etc.

Vill man sedan ge sig på att göra jobbet själv kommer en rad färdigheter in i bilden också, förutom verktyg och mätinstrument som kostar en del. Man ska t.ex ha en bra skaltång och lära sig skala bort isoleringen på ledare utan minsta skada på kopparledaren, även när man står trångt till och inte ser så bra. Man ska skala av rätt längd för att passa den toppklämma som används, det blir gärna för kort. Och man ska ha känslan för att dra åt en skruv lagom hårt - för hårt så går ledaren av, för löst så glappar den, etc. Här behövs en hel del träning.

Nåväl, är man tränad, både kunskapsmässigt och praktiskt, så är det enkelt att koppla in din dimmer. Fas och nolla ser ut att finnas på plats för just denna strömbrytare, och skulle det inte finnas så är det i allmänhet enkelt att dra fram från en närliggande dosa. Man kan också placera pucken i en annan lämpliga dosa, den behöver inte sitta bakom strömbrytaren. Så det är ingen stor operation för en elektriker.

När röda ledare är inblandade skall man vara extra försiktig. Detta eftersom den röda kunde vara skyddsjord, tändtråd ( bruten fas) eller fas i en trefasmatning.

I TS fall är den förmodligen tändtråd. Men tror någon att den är skyddsjord, då kan en allvarlig olycka inträffa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fas är lätt att lista ut. Sen mäter man mellan nollan o jord och det blir noll. Nollan och fas och jord och fas ger 230v.
Vilken är nolla och vilken jord?
Hur löser man en sån ekvation? Utan att öppma centralen.
(Inlägget har inte med bilden att göra)

Redigerat:
Den ekvationen löser du genom att öppna centralen, om det inte finns andra dosor närmare till som ger svaret. Det finns ingenting som säger att mätning av spänning kan ge alla svar, mätningen ser inte skillnad på fas och tändtråd, jord och nolla osv. Man riskerar bara att få ström i fingrarna när man försöker lista ut varför instrumentet visar vad det visar...

Matstj skrev:
Fas är lätt att lista ut. Sen mäter man mellan nollan o jord och det blir noll. Nollan och fas och jord och fas ger 230v.
Vilken är nolla och vilken jord?
Hur löser man en sån ekvation? Utan att öppma centralen.
(Inlägget har inte med bilden att göra)

Har du ett vägguttag/lamputtag i anläggningen (samma grupp / samma rum) så kan du se vilka färger som används för vad där. Sen dubbelkolla i dosan att samma färger används konsekvent. Och sedan dubbelmäta/kontrollera att det verkligen "kan stämma".

Tackar mycket

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.