Dagens i-landsproblem kommer jag då här med.

Har en inte alltför gammal mikrovågsugn från Samsung som inte bara värmer bra, utan vars digitala klocka mer eller mindre agerat köksklocka, och den har alltid gått som den ska. Nu har vi flyttat till ett äldre hus, och sedan mikrovågsugnen tog plats här har digitalklockan börjat springa om verkligheten, progressivt. Ja, jag får ställa den tillrätta mer eller mindre veckovis, då den skyndar.

Har läst att många enklare digitalklockor helt enkelt synkroniserar sig mot växelspänningsfrekvensen i vägguttaget. Då nu detta är en betydligt äldre kåk har jag viss misstanke om att det är eluttagen har en högre avvikelse mot de 50Hz som ska gälla än var vi bodde förut.

Om så är fallet, finns det någon adapter el. "mellanlägg" man skulle kunna investera i för att lösa problemet?

tommib
Det låter mer som ett fel i mikron, alt någon konstig störning lokalt. Nätfrekvensen är normalt mycket stabil då detta är den primära mekanismen för att balansera producerad och konsumerad effekt. Det finns mig veterligen inget enkelt sätt att korrigera en felaktig nätfrekvens. Om det är en lokal störning kanske det går att lösa med ett filter men det är nog väldigt omständigt jämfört med att köpa en väggklocka.

Tack för snabbt svar!

Mjo, en analog batteridriven väggklocka sitter faktiskt redan på väggen. Det här är mer en fråga om att det är störigt att ha en klocka som hela tiden springer före verkligheten. Sen att den alltid varit väldigt spot-on och plötsligt började bete sig märkligt efter förflyttning till det nya elnätet får mig att jml. sannolikhetslära misstänka något i eluttaget hellre än ett fel i mikrovågsugnen. En banal söksträng påvisar att avvikelser i frekvens faktiskt kan förekomma. Undra vad för slags mellanlägg jag skulle kunna prova för att felsöka? Ett lågpassfilter för växelström, nej? Är ruskigt dåligt insatt!

Är du säker på att den synkas mot nätet? Får du ställa den om du bryter nätspänningen? Det kan ju faktiskt vara billigare i vissa fall att att förse klockan med en 32kHz kristall (eller direkt på klockchippet) och det KAN vara gjort just så i din modell. Om det är fallet, så kan det vara en kondensator, som antingen vibrerat ur sitt läge(trimkondensator) eller kommit närmare en annan komponent i samband med flytten, så att frekvensen inte stämmer helt längre.

Jag är på HasseTekniks linje.
Frekvensen ska väll vara ganska stabil över hela nätet. Och sannolikheten att nån komponent hoppat till lite i flytten på en äldre micro är nog ganska stor.

Du kan mäta frekvensen med en halvbra multimeter. t.ex. denna http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/fluke-115-multimeter-p48092

Ett lågpassfilter för växelström,
Ett LP-filter påverkar inte frekvensen. Den dämpar endast frekvenser över en brytfrekvens.

Redigerat:
Efter trettio år som elektriker och elingenjör hävdar Jag att din sannolikhetsanalays är felaktig. Enligt min analys är det 90% sannolikhet att det uppståt en felfunktion i microvågsungnen under transporten.(Vibrationer, fukthaltsförändring, kondens eller annat) 9,95% sannolikhet på att du har störningar eller fel i din lokala anläggning (har du mycket reaktiva laster på samma fas så kan microvågsugnens nätsynkning ha problem att detektera nollgenomgången) och 0,05% på att felet kan härledas till elnätet.
Om ditt nya hus ligger på ett litet osynkat nät (typ en ö utan vettig fastlandsförbindelse) ökar sannolikheten drastiskt att felet kommer från elnätet.

Att korrigera nätfrekvensen är inget som en normal konsument gör. Kräver stora investeringar. Men en roterande omformare i källaren skulle lösa problemet, och skapa nya :(

Att ta frekvenser från nätet för klockor har mig veterligen inte varit vanligt de senaste tre, fyra, fem, sex decennierna. Jag skulle bli extremt förvånad om en mikrovågsugn inte har ett vanligt "kvartsur" i sig eftersom den lösningen skulle bli både enklare och billigare för alla inblandade (en sådan klocka lär ju kosta delar av en krona i den här tillämpningen). Jag är villiga att sätta en femhundring på att nätfrekvensen i ditt uttag inte spelar någon som helst roll för hur klockan i din mikrovågsugn går.

Dessutom som andra sagt så har vi mycket god frekvensnoggrannhet i Sverige. Allt annat vore otänkbart. Effekttillförsel och uttag regleras som sagt mha frekvensen i nätet.

Så även om det vore roligt att se en tråd om hur någon annan installerat en roterande omformare i källaren (jag vill inte ha någon själv ;)) så ställer jag mig helt bakom tuktuks analys. Med modifieringen att om ugnen kan detektera en nollgenoomgång eller inte sannolikt har ~0% påverkan på problemet.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Det kan ju tom. sitta ett batteri som driver klockan, och som behöver bytas någon gång. Det är en relativt vanlig lösning även i nätanslutna apparater. Bla. för att upprätthålla klockan när apparaten är urkopplad.

tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Att ta frekvenser från nätet för klockor har mig veterligen inte varit vanligt de senaste tre, fyra, fem, sex decennierna. Jag skulle bli extremt förvånad om en mikrovågsugn inte har ett vanligt "kvartsur" i sig eftersom den lösningen skulle bli både enklare och billigare för alla inblandade (en sådan klocka lär ju kosta delar av en krona i den här tillämpningen). Jag är villiga att sätta en femhundring på att nätfrekvensen i ditt uttag inte spelar någon som helst roll för hur klockan i din mikrovågsugn går.

Dessutom som andra sagt så har vi mycket god frekvensnoggrannhet i Sverige. Allt annat vore otänkbart. Effekttillförsel och uttag regleras som sagt mha frekvensen i nätet.

Så även om det vore roligt att se en tråd om hur någon annan installerat en roterande omformare i källaren (jag vill inte ha någon själv ;)) så ställer jag mig helt bakom tuktuks analys. Med modifieringen att om ugnen kan detektera en nollgenoomgång eller inte sannolikt har ~0% påverkan på problemet.
Visserligen gravt OT, men mitt larm, DSC PC1864, har faktiskt en option för att ta klockan från nätfrekvensen. Man kan t.o.m. välja om nätfrekvensen är 50 eller 60 Hz :)

Lite mindre OT är att jag tycker att alla tillverkare bara kan sluta sätta klockor i precis allting som har en display. Jag vill inte hålla på och ändra på spisen, mikron, telefonen mm. Ge mig åtminstone ett sätt att stänga av den utan att förstöra de andra funktionerna.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Visserligen gravt OT, men mitt larm, DSC PC1864, har faktiskt en option för att ta klockan från nätfrekvensen. Man kan t.o.m. välja om nätfrekvensen är 50 eller 60 Hz :)
Ja, OK. Det finns en pryl på marknaden som kör klockan på nätfrekvensen... ;) Men jag ger mig då sjutton på att det är en gammal konstruktion. Larmcentral låter som om den konstruerades på sjuttio/åttiotalet och sedan bara hängt med. (Det är ett eftersatt område). OK, det var kanske lite elakt, men när man jämför hur det är att programmera ett larm idag, 2015, men hur det kunde vara, så undrar man ändå...

Nu var det länge sedan jag hade isär en mikrovågsugn, men det är ju inte omöjligt att kolla om det går någon lämplig växelspänning ut från nätaggregatet till elektroniken. Om denna matas enbart med likspänning så kan vi utesluta nätdriven klocka iaf. Det är ändå stalltipset.

hempularen skrev:
Det kan ju tom. sitta ett batteri som driver klockan, och som behöver bytas någon gång. Det är en relativt vanlig lösning även i nätanslutna apparater. Bla. för att upprätthålla klockan när apparaten är urkopplad.
Ja, och vid batteridrift så faller ju iaf idén att räkna nollgenomgångar... :)

Om de inte stoppat i en liten växelriktare då förstås. Fast var skall den få sin frekvensnormal ifrån? Får ju bli någon liten kristall till det då... ;)

Är nog trots allt så att de räknar med nätfrekvensen i många fall hur daterat det än verkar. Och typiskt ger ju då diverse dålig elkvalitet falska nollgenomgångar och klocka som går före. Ingen gräns för de delar av öre en vitvarutillverkare söker spara in.

GK100 skrev:
Är nog trots allt så att de räknar med nätfrekvensen i många fall hur daterat det än verkar. Och typiskt ger ju då diverse dålig elkvalitet falska nollgenomgångar och klocka som går före. Ingen gräns för de delar av öre en vitvarutillverkare söker spara in.
Jag böjer mig naturligtvis för dina överlägsna kunskaper om allt som rör el. MEN, om man bygger styrelektroniken till en mikro eller vad det vara må, så använder man ju idag någon form av embeddedprocessor, om så bara en PIC. Och tom dessa, de lägsta av de lägsta, har ju inbyggd RTC idag, och den extrafunktionen kostar ju just delar av ören (särskilt i de volymer vi talar om). Det är ju ett av skälen till att om man ändå har en display så blir det en klocka också som tommib utgjöt sin förtvivlan över. Det kostar ju inget "extra".

Alla andra lösningar känns ju mera komplicerade. Och dessutom så måste man ju i det fallet dessutom prata med de råbarkade, och oborstade, sällarna som konstruerar kraftagget. Huva! ;) Det undviker man ju i det längsta. :)

Så jag är fortsatt tveksam.

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Jo, jag är också tveksam och håller med i vad du skriver men förvånar mig inte om det fortfarande används i tex micro. Och för sakens skull har jag själv sett såna exempel från denna sidan 2000, får nog öppna och kolla min inuti vid tillfälle eller lägga lite lagom störningar av lämplig typ mot den. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och vid batteridrift så faller ju iaf idén att räkna nollgenomgångar... :)

Om de inte stoppat i en liten växelriktare då förstås. Fast var skall den få sin frekvensnormal ifrån? Får ju bli någon liten kristall till det då... ;)
Jo det vanliga är att klockan har en kristall som tidsreferens, och sedan förekommer det att den drivs med batteri, trots att nätspänning ä tillgänglig.

Kostnadsmässigt så tror jag att komponenterna som behövs för att koppla fram 50Hz från nätdelen och fomatera den så den spänningsmässigt och kurvformamässigt blir lämplig som klockreferens, är ungefär samma som kostnaden för en klock-kristall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.