6 003 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Vart ansluta jordkabel?
Vad vill du skydda din nätverkskabel för? Hur är den förlagd?
Jag är lite skeptisk till denna typ av skydd och tror som andra i tråden att skyddet kommer vara begränsat om man inte får till en tillräckligt stum jordning av skyddet.
Några andra alternativ till detta åskskydd kan vara att använda två media-konverterare och en fiberkabel istället. Är det en kabel som går mellan två hus så skulle jag personligen satsa på en fiberkabel istället.
Vidare tål transformatorerna som används på nätverkskort normalt sett ett par kV common mode, vilket borde räcka så länge du inte får ett blixtnedslag nära. Och skulle du få det så räcker nog inte skyddet du listat i alla fall.
Edit: Såg inte hempularens inlägg när jag satt och skrev detta...
Sorry för duplicerade frågor.
Jag är lite skeptisk till denna typ av skydd och tror som andra i tråden att skyddet kommer vara begränsat om man inte får till en tillräckligt stum jordning av skyddet.
Några andra alternativ till detta åskskydd kan vara att använda två media-konverterare och en fiberkabel istället. Är det en kabel som går mellan två hus så skulle jag personligen satsa på en fiberkabel istället.
Vidare tål transformatorerna som används på nätverkskort normalt sett ett par kV common mode, vilket borde räcka så länge du inte får ett blixtnedslag nära. Och skulle du få det så räcker nog inte skyddet du listat i alla fall.
Edit: Såg inte hempularens inlägg när jag satt och skrev detta...
Ok. Kort bakgrund - blixten slog ner(oklart exakt var), svartbränd rj45 från huvudjacket(som dock inte var inkopplad någonstans), tre svartbrända lampknappar som flög ut och landade på golvet, tv:n, fibermodemet(som servar både nätverk och tv), switchen vid tv:n och timecapsule(ansluten som router innanför fibermodemet) gick.
Dessutom alla faspropparna. De här grejerna satt på olika grupper och jag tänker mig att vissa grejer brändes genom nätverkskablarna - but - who knows. Det _borde_ iaf inte ha kommit in via fiberkablarna.
Jag tänkte försöka spara så mycket som möjligt till nästa nedslag(liten chans jag vet men vi är högsta punkten i området).
Dessutom alla faspropparna. De här grejerna satt på olika grupper och jag tänker mig att vissa grejer brändes genom nätverkskablarna - but - who knows. Det _borde_ iaf inte ha kommit in via fiberkablarna.
Jag tänkte försöka spara så mycket som möjligt till nästa nedslag(liten chans jag vet men vi är högsta punkten i området).
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Tjaa. Blixtnedslag och hur man skall skydda sig mot dem är lite "black magic". Det viktigaste skyddet brukar vara att "fånga" blixten redan där den kommer in via elnätet. I ditt fall skulle den kunna ha kommit in via TV antennen (om du har en sådan), och sedan via TVn till elcentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Låter som att detta var en direktträff i inkommande elledning, en rejäl träff som säkringarna för samtliga faser gick. Mao är det något man förhoppningsvis inte råkar på för ofta. Men annars är teleledning och elledning den största källan till åskskador, det räcker med ett nedslag i närheten för att elda upp modem.
Var har alla överspänningsskydd för tele/data tagit vägen? Jag har ett gammalt skydd hemma som dels pluggas i ett eluttag och dels i telejacket, med sladd emellan, även andra modeller för både TV och RJ45. Hittar dock inget av detta idag!? Man ska inte behöva greja med separat jordning!!!
För att ett modem ska skyddas måste eluttag (jordningspunkt) och sitta nära varandra, dvs det ska vara en kort (decimeter) potentialutjämningssladd däremellan, annars har det ingen verkan.
Var har alla överspänningsskydd för tele/data tagit vägen? Jag har ett gammalt skydd hemma som dels pluggas i ett eluttag och dels i telejacket, med sladd emellan, även andra modeller för både TV och RJ45. Hittar dock inget av detta idag!? Man ska inte behöva greja med separat jordning!!!
För att ett modem ska skyddas måste eluttag (jordningspunkt) och sitta nära varandra, dvs det ska vara en kort (decimeter) potentialutjämningssladd däremellan, annars har det ingen verkan.
De försvann därför att du i princip inte fungerade. Alldeles för klena komponenter och små avstånd för att klara energin. De skyddade mot åsknedslag två socknar bort men inte närmare.
Jag pratar om den typen som såldes i mängder av Jula och de andra drakarna.
Sen har behovet minskat eftersom fler och fler har fiber och mobildata. Så antalet kopparledning har ju minskat och därmed behovet eftersom telefonnätet är känsligare än elnätet. Därmed förringar Jag inte behovet för den som bor "illa till"
Hoppas du hittar en bra lösning
Jag pratar om den typen som såldes i mängder av Jula och de andra drakarna.
Sen har behovet minskat eftersom fler och fler har fiber och mobildata. Så antalet kopparledning har ju minskat och därmed behovet eftersom telefonnätet är känsligare än elnätet. Därmed förringar Jag inte behovet för den som bor "illa till"
Hoppas du hittar en bra lösning
Med den mängden utslagna komponenter har blixten kommit via elmatningen in i huset. Skyddet du länkar till hade troligtvis inte gjort varken från eller till då spänningen måste ha varit hög för att föra nog med energi för att fysiskt påverka Rj-uttagen.Csms skrev:Ok. Kort bakgrund - blixten slog ner(oklart exakt var), svartbränd rj45 från huvudjacket(som dock inte var inkopplad någonstans), tre svartbrända lampknappar som flög ut och landade på golvet, tv:n, fibermodemet(som servar både nätverk och tv), switchen vid tv:n och timecapsule(ansluten som router innanför fibermodemet) gick.
För att skydda elmatningen så kan man sätta in "grovskydd" i inkommande elcentral s.k. blixtströmsavledare.
Sedan överspänningsskydd typ 2, "mellanskydd" och till sist ett "finskydd" eller apparatskydd.
Detta är naturligtvis inte billigt men kan ju vara en investering om du bor i ett område rikt på åsknedslag.
Du skriver även att du bor högt, har du någon åskledare och är denna kontrollerad ? Jag har sett gamla åskledare där
jordflätan varit dålig (Rost och avbrott) med följd att blixten hoppat från åskledaren till elkabel en 30 cm bort och dödat all el i huset som åskledaren var tänkt att skydda.
Ingen åskledare och bor inte särskilt högt över havet, men huset är högsta punkten i "området" på ca 20-30 villor och på en radie av låt säga 3-400m.
Enbart ett RJ uttag var fysiskt påverkat, och det var det på inkommande teleledning som inte var kopplat till något(ej router eller något annat) då det inte används längre.
Jag fattar inte riktigt hur det har gått till för vissa komponenter har klarat sig alldeles utmärkt. Den enda gemensamma nämnaren för det som gått sönder är nätverksuttagen, fast NAS:et o andra sidan klarade sig, skrivaren likaså(och de var iofs också anslutna till nätverket).
Känns som allt som hade 12V och neråt brann, och då både adapter och apparat.
Jag misstänker nämligen att timecapsulen och tv:n också jobbar någonstans där medan NAS(eller snarare nas:ets adapter) och skrivare nog har högre spänningar. Dataskärmen slogs inte ut men den har o andra sidan ingen nätverkskoppling. Digitalboxen verkar också av någon anledning ha klarat sig(kopplad via antennkabel till fibermodemet).
Enbart ett RJ uttag var fysiskt påverkat, och det var det på inkommande teleledning som inte var kopplat till något(ej router eller något annat) då det inte används längre.
Jag fattar inte riktigt hur det har gått till för vissa komponenter har klarat sig alldeles utmärkt. Den enda gemensamma nämnaren för det som gått sönder är nätverksuttagen, fast NAS:et o andra sidan klarade sig, skrivaren likaså(och de var iofs också anslutna till nätverket).
Känns som allt som hade 12V och neråt brann, och då både adapter och apparat.
Jag misstänker nämligen att timecapsulen och tv:n också jobbar någonstans där medan NAS(eller snarare nas:ets adapter) och skrivare nog har högre spänningar. Dataskärmen slogs inte ut men den har o andra sidan ingen nätverkskoppling. Digitalboxen verkar också av någon anledning ha klarat sig(kopplad via antennkabel till fibermodemet).
Redigerat:
Som andra har skrivit låter det som att blixten tog alla saker via elnätet.
Om du har internet via fiber kan du inte få in någon potential den vägen. Är det bara jag som tänker att ett sånt skydd skulle kunna förvärra situationen genom att leda in blixtenergin i nätverket som annars är isolerat inne i huset?
Om du har internet via fiber kan du inte få in någon potential den vägen. Är det bara jag som tänker att ett sånt skydd skulle kunna förvärra situationen genom att leda in blixtenergin i nätverket som annars är isolerat inne i huset?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Tja, risken finns.
TS vore nog mest betjänt av att kosta på sig ett vettigt skydd på elmatningen om något. Skydden för nätverkskablage som länkades i början tillför inget och speciellt lite om man inte kan få till ett bra montage och det är ofta uteslutet. Som tommib är inne på skulle de kunna orsaka mer skada än nytta också.
Men även skydd för elmatningen måste göras korrekt och det kostar en del men väl värt om man bor lite utsatt både geografiskt och elnätstopologiskt. Med rätt grejor och bra utfört är man i stort sett helt trygg mot den typen skador som nämnts.
Men även skydd för elmatningen måste göras korrekt och det kostar en del men väl värt om man bor lite utsatt både geografiskt och elnätstopologiskt. Med rätt grejor och bra utfört är man i stort sett helt trygg mot den typen skador som nämnts.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Även om huset är högsta punkten så är risken fortfarande liten för en direktträff i huset som skulle motivera ett åskskydd (brandskydd). Risken är i storleksordningen 200 gånger högre för en indirekt träff som går in via ledningarna (el o tele) där överspänningsskydd (som inte är detsamma som åskskydd) gör god nytta. Elronds paket är fortfarande ett bra val.
http://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/askskydd/elrond-askskyddspaket
http://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/askskydd/elrond-askskyddspaket
Klicka här för att svara