R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Jag har en tråd i badrumsforumet men kände att denna fråga kanske är mer lämplig i denna del av forumet.
Jag renoverar vårt badrum och jag har bifogat en enkel skiss av placeringen av 6st spottar. 5 watt var.
Är detta en lämplig positionering av spottarna?
Jag undrar också följande. Transformatorn som gör om 230v till 12V måste ju gömmas i det nedsänkta taket bredvid en av spottarna så att man kan få upp handen i spotthålet och fiska fram den ifall den i framtiden skulle gå sönder. Ovanför transformatorn kommer jag fästa en sådan brandbox men sen då? Ska trafon ligga direkt på gipsskivan eller måste den ligga på någon form av distans uppe på gipset eller hur brukar man göra?
mvh
Jag renoverar vårt badrum och jag har bifogat en enkel skiss av placeringen av 6st spottar. 5 watt var.
Är detta en lämplig positionering av spottarna?
Jag undrar också följande. Transformatorn som gör om 230v till 12V måste ju gömmas i det nedsänkta taket bredvid en av spottarna så att man kan få upp handen i spotthålet och fiska fram den ifall den i framtiden skulle gå sönder. Ovanför transformatorn kommer jag fästa en sådan brandbox men sen då? Ska trafon ligga direkt på gipsskivan eller måste den ligga på någon form av distans uppe på gipset eller hur brukar man göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
jag hade kört på 6st spottlightsburkar i taket. Sen hade jag kört slang imellan och fäst med en rörmuff i respektive dosa. Hade nog dragit varje spott till en kopplingsdosa utanför badrummet. Sen hade jag kört armaturer med 230V matning och evt drivdon som drar ner det till 12V etc eller bara vanliga led lampor i dessa. Billigare och går en sönder eller ett drivdon så lyser ändå alla andra. Jag hade även satt dessa på pushdimmer och gömt pucken i kopplingsdosan.
Jag är lite anti att man gömmer ett drivdon uppe i taket på de där sättet. som du föreslår.
ang placering av spottar/armaturer så gör vi olika men jag brukar oftast "räkna ljusytan " Varje spott/armatur ska lysa upp lika mycket och jag anser att från vägg och till första spott/armatur så ska de vara lika långt som det är mellan två spottar/armaturer x2. Då tycker jag att man få perfekt lagom mycket ljus i hela rummet. Sen så ska du givetvis ha spegelbelysning tycker jag.
Jag är lite anti att man gömmer ett drivdon uppe i taket på de där sättet. som du föreslår.
ang placering av spottar/armaturer så gör vi olika men jag brukar oftast "räkna ljusytan " Varje spott/armatur ska lysa upp lika mycket och jag anser att från vägg och till första spott/armatur så ska de vara lika långt som det är mellan två spottar/armaturer x2. Då tycker jag att man få perfekt lagom mycket ljus i hela rummet. Sen så ska du givetvis ha spegelbelysning tycker jag.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag är lite kluven för badrummet är knappt 4,5kvm2 och enligt de jag pratar med så säger man 1 spott per 1kvm2.
6 spottar blir väldigt många i detta lilla rum känner jag? Det är led spottar på 5 watt vardera.
Ett alternativ är att byta badrumsskåpet till ett med belysning i spegeln för de är de inte idag?
6 spottar blir väldigt många i detta lilla rum känner jag? Det är led spottar på 5 watt vardera.
Ett alternativ är att byta badrumsskåpet till ett med belysning i spegeln för de är de inte idag?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Belysning ovanför spegeln rekommenderar jag alltid!! Har haft ett par lgh där det bara funnits takbelysning och det är mörkt när man ska raka sig etc 
Just med tanke på att spottar idag är lite lustigt om 5Watt alltid är 5Watt för alla alltid? Känns som att lummen är en mycket mer pålitligt att kolla efter.
Men i ett badrum vill man ha de ljust! Sen har man dimmer på de så kan man ju ställa hur ljust man vill ha det och inte. just med en push dimmer så blir ju ett kort tryck av/på och den kommer ihåg vad man hade för förinställt värde förra gången det var tänt. Ett långt tryck dimmrar juu upp/ner och har man hittat ett värde man tycker passar så kör man oftast på de. En vriddimmer är ju lite enklare att använda men lättare att folk ändrar min/max värdet hela tiden.
230V spottar med inbyggd trafo med led hade jag kört på idag iaf. Har monterat en hel del från Hidealight och det är bra klipp i dessa så lite beroende vad man väljer så kan man klara sig med 4st eller 6st..
Just med tanke på att spottar idag är lite lustigt om 5Watt alltid är 5Watt för alla alltid? Känns som att lummen är en mycket mer pålitligt att kolla efter.
Men i ett badrum vill man ha de ljust! Sen har man dimmer på de så kan man ju ställa hur ljust man vill ha det och inte. just med en push dimmer så blir ju ett kort tryck av/på och den kommer ihåg vad man hade för förinställt värde förra gången det var tänt. Ett långt tryck dimmrar juu upp/ner och har man hittat ett värde man tycker passar så kör man oftast på de. En vriddimmer är ju lite enklare att använda men lättare att folk ändrar min/max värdet hela tiden.
230V spottar med inbyggd trafo med led hade jag kört på idag iaf. Har monterat en hel del från Hidealight och det är bra klipp i dessa så lite beroende vad man väljer så kan man klara sig med 4st eller 6st..
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Jag har valt malmbergs badrumsspottar med ett drivdon från malmbergs som kör ner från 230V till 12V. I butiken upplevde jag dem som relativt starka. På väggen har jag en Schneider dubbelbrytare där ena brytarn styr spottarna via vippbrytare så att det går att dimra.-=fullmoon=- skrev:Belysning ovanför spegeln rekommenderar jag alltid!! Har haft ett par lgh där det bara funnits takbelysning och det är mörkt när man ska raka sig etc
Men om du tittar på mitt badrums storlek så kanske du kan bedömma hur jag bör göra? I dagsläget har jag tänkt återvinna gamla badrumsskåpet men jag kanske ska ta och investera I ett badrumsskåp med inbyggd belysning I rutan då som styrs via den andra brytarn så kan man välja om man vill ha på båda ljuskällor samtidigt eller bara en åt gången?
https://www.vidaxl.se/p/240512/badrumsspegel-med-led-belysning-60-x-80-cm
Q
Denna har ja, vitt ljus åt de kallare hållet.
Q
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna har ja, vitt ljus åt de kallare hållet.
Klicka här för att svara