Y
Försökte fåtag på isolerad flatstift hona av gul storlek idag och enda jag fick tag på var en med förlängd hylsa.

Den passar fint på kabeln, jag vet inte hur det blir när jag pressar den med mitt vanliga pressverktyg.

Men jag skulle vilja veta om denna modellen är tänkt för något speciellt samband, eller om den bara är förstärkt så den tål att man rycker och sliter i den mer än en vanlig kabelsko?.

DSC_0574.jpg

peternicklas
Finns en hane som passar till den.

Mikael_L
Det är inte bara en rundstiftshylsa då?
1001235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1001238.jpg
Skapa konto

Det är bara att den är isolerad ända fram.. Kör hårt!

Y
Jajo det brukar det göra, men är designen formad för något speciellt syfte? Antennkablar eller något skumt. I mitt fall så hade jag tänkt sätta skon på en grov kabel i bilen och trycka på den på ett relä-stift.

Denna verkar vara förlängd på kabelsidan. Klarar inte fota det dock men ser annorlunda ut mot vanliga.

Mikael_L
Fast nu när jag tittar ordentligare på din bild så tycker jag nog att det verkar vara en isolerad flatsstiftshylsa.
Den är nog rätt "vanlig", inte förstärkt på något vis.

Y
Känns konstigt att dom sätter en extra metallhylsa innanför plasten på flatstifthonor och inte på ringskorna ifall båda är standard?

DSC_0575.jpg
Skapa konto

Det där är en helt normal isolerad flatstiftshona. Dock har du hittat den variant som enligt mig är den enda som borde få säljas, där metallinsatsen även går över kabelisoleringen och bildar därmed ordentlig dragavlastning. Den andra varianten har bara metall som klämmer över kabelns kardeler. Då får man en svag punkt och ingen som helst dragavlastning.

EDIT:

Ja, där ser man ju skillnaden tydligt. Den till höger är den man ska leta efter! :thumbup:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Den till vänster är "snik"-modellen, troligen är den inte samma märke som flathylsan till höger. Om du har en riktig presstång med utväxling är det inga problem att pressa de mer gedigna hylsorna, det kan vara lite hårdare att klämma ihop tången bara. Sen sitter de som berget också! :thumbup:

Y
Toppen, då är jag nöjd och kan fortsätta mitt projekt. :)

Tack för samtliga svar

Kan säga att den fintången med utväxling som biltema har med riktigs backar är riktigt bra! När jag köpte min kostade den en femtiolapp, nu kostar den 150kr har jag för mig, den är värd sina pengar vill jag lova!

Y
Köpte min "riktiga" på kjell & comp.. Inte riktigt nöjd med den då backarna inte är i linje utan man får putta till den varje gång (petig)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.